در دوران بحران کرونا چطور با کودکانمان رفتار کنیم؟

منبع: سیمرغ

113

1399/1/30

13:25


در دوران بحران کرونا چطور با کودکانمان رفتار کنیم؟

آسیب پذیرترین گروه در زمان بحران کرونا کودکان هستند که در رفتار با آنها رعایت برخی نکات ضروریست، در ادامه به این نکات ضروری اشاره می شود

رفتار صحیح با کودکان در بحران کرونا

لیلا شقاقی روانشناس درباره جلوگیری از بحران خشونت کودکان در این دوران کرونایی اظهار کرد: این روز‌ها افراد زیادی استرس مبتلا شدن به ویروس کرونا را دارند. البته اضطراب یک واکنش طبیعی نسبت به شرایط سخت و تهدید آمیزی مثل کرونا است، اما اگر این موضوع طول بکشد می‌تواند موجب رنجش و رفتار‌های ناکارآمد افراد شود. انسان‌ها از ابتدا خلقت نسبت به خطرات واکنش‌های دفاعی از خود نشان می‌دادند که سالم بمانند و آسیب نبینند. زیرا هر موقعیتی که منجر به آسیب دیدن در ما شود ترس را تشدید خواهد کرد.

بیشتر بدانید : استرس مربوط به کرونا چه تاثیری بر کودکان می گذارد؟

این واکنش طبیعی است که ما باید اصولی را که پزشک تعیین می‌کند را رعایت کنیم. حتما افراد باید شرایط حضور در جامعه را رعایت کنند. زمانی که این واکنش‌ها را از خود نشان می‌دهیم به آرامش خواهیم رسید انگار که مصون خواهیم ماند. ولی اگر این اقدامات به ما آرامش ندهد و همچنان نگرانی هایمان ادامه داشته باشد، نشان خواهد داد که اضطراب‌های ما به جا و درست نیست.

اموری که مربوط به ما نمی‌شود را باید رها کرد تا به آرامش برسیم. با توجه به اینکه برای کودکانمان نقش همانند سازی داریم الان بهترین موقعیت است که شرایط خانه را به خوبی برای آن‌ها فراهم کنیم. نباید دربرابر مشکلات تسلیم شویم. ما می‌توانیم از طریق ذهن آرامی یا آرامش درمانی اضطراب را دور کنیم. زیرا کودکان هم در مسیر رشدشان مارا الگو خود قرار خواهند داد.

همانطور که می‌دانید شرایط کودکی موجب شکل گرفتن روح و روان او در آینده خواهد شد. آسیب‌هایی که فرزندان در دوران کودکی تجربه می‌کنند عواقبی در آینده برای آن‌ها خواهد داشت.تمام هیجان‌های منفی در کودک تاثیر گذاشته و شخصیت روانی او را شکل خواهد داد. بیماری‌های روان تنی از داشتن مشکلات قلبی تا گوارشی گرفته همه آن‌ها منشاء بهداشت روانی دارد.

ولی یک تفاوتی میان مشکلات جسمی و روانی وجود دارد که شاید ما را در زمینه رعایت بهداشت فردی دچار اضطرار و استرس کند. عدم رعایت جسمی فورا خود را نشان می‌دهد، اما مشکلات و عوارض روانی در دراز مدت بروز خواهند کرد. طوری که حتی فرد در زندگی آینده خود نمی‌تواند تصمیمات جدی تری را بگیرد. افکار فاجعه سازی را باید به کمک راه حل‌هایی مانند مدیتیشن و آرام سازی کنترل کرده؛ تا بتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم. اگر ما نتوانیم تعادل خوبی با کودکان در این زمینه برقرار کنیم با مشکلات فراوانی حتما رو به رو خواهیم شد. یکی دیگر از مشکلات این است که اگر رفع نشود کودکان دچار تنش و خشم، عصبانیت می‌شوند.

در این دوران می‌توانیم از کرونا استفاده کنیم و روابط بیشتری را با هم داشته باشیم. باید نکات بهداشتی را بیشتر تذکر داده و از غذا‌های غیر سالم دوری کنیم. به دلیل این که کودکان نمی‌توانند بیرون بروند بهتر است بازی‌های گروهی برای آن‌ها تدارک ببینیم. اصلا کودکان اخبار را تماشا نکنند، زیرا آن‌ها نمی توانند به راحتی مسائل را پردازش کنند. اصرار شدید کودکان به درس خواندن در این ایام آن‌ها را سردتر خواهد کرد.

بیشتر بدانید : انتقال ویروس کرونا با شیرینی امکانپذیر است؟

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر بلوغ زودرس کودکان

بیشتر بدانید : استرس کودکان را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : بهبود فرد مبتلا به کرونا چند روز طول می کشد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو