درمان خانگی خارش بدن در بارداری

منبع: اوما

169

1399/1/30

22:31


درمان خانگی خارش بدن در بارداری

در دوران حساس بارداری به دلایل مختلف مثل تغییرات هورمونی، تغییرات جسمی و روحی زیادی اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات، خشک شدن پوست در دوران بارداری است که در صورت شدید بودن می تواند به خارش تبدیل شود. روش های مختلفی برای درمان خارش در بارداری وجود دارد که در این مقاله انواع این روش ها برای درمان خارش ایجاد شده در دوران بارداری را بررسی خواهیم کرد:

آیا خارش در دوران بارداری خطرناک است؟

در دوران بارداری، با گذشت ماه های بارداری و افزایش خون رسانی به پوست، خارش خفیف امری بسیار رایج است. همچنین ممکن است با وارد شدن به ماه های اخر و کشیدگی پوست روی شکم ، خارش را بیشتر تجربه کنید. در حالی که بیشتر خارش ها در دوران بارداری بسیار طبیعی است ، ممکن است خارش شدیدتر حاکی از وجود یک بیماری به نام کلستاز درون کبدی دوران بارداری باشد. 

در این بیماری جریان صفرا در بدن مختل می شود و حتی می تواند وارد خون شود. از علائم اولیه این بیماری خارش شدید در دست و پاها می باشد که در طول شب شدید تر است. علائم دیگر این بیماری ادرار تیره، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها هستند. این بیماری معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و ظرف چند روز پس از زایمان از بین می رود. 

هشدار:

در حالی که بیماری کلستاز کمتر از 1٪ از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما یک وضعیت بالقوه جدی است که باید توسط پزشک تحت نظر گرفته شود زیرا در صورت عدم کنترل خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

بیماری دیگری که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد و باعث ایجاد خارش شود پریگو بارداری نام دارد. در این بیماری در نقاط ب مختلف بدن حالت خارش دار شبیه گزیدگی پشه به وجود می اید و حتی ممکن است با نیش پشه اشتباه گرفته شود. این بیماری یک عارضه پوستی است و احتمال دارد تا بعد از زایمان نیز ادامه پیدا کند. خوشبختانه این بیماری فقط پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد و هیچ خطری برای جنین ندارد. 

روش های طبیعی برای درمان خارش در بارداری

اگر در دوران بارداری دچار خارش خفیف شدید، روش های طبیعی برای درمان آن وجود دارد که خارش را کاهش میدهد. این روش ها عبارتند از :

 

درمان خانگی خارش در بارداری

1- به طور مرتب از یک لوسیون یا مرطوب کننده مناسب برای پوستتان استفاده کنید. 

2- لباس هایی بپوشید که گشاد باشند تا پوستتان کمتر تحریک شود. 

3- سعی کنید لباس هایی از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید که تهویه مناسب تری ایجاد می کنند و خارش را کم می کنند. 

در صورت ابتلا به خارش های شدید حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است لازم باشد یک سری آزمایشات برای تشخیص بیماری کلستاز انجام دهید. در صورت ابتلا به این بیماری آزمایشات را هر چندهفته یک بار برای کنترل بهتر باید انجام دهید.

در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری کلستاز وجود ندارد اما انجام کارهای زیر باعث کاهش علائم و خارش ایجاد شده به خاطر این بیماری می شود:

  • استفاده از آب ولرم در حمام
  • استفاده از یخ بر روی نواحی خارش دار
  • استفاده از مکمل ویتامین K طبق نظر پزشک
  • استفاده از پماد کالامین طبق نظر پزشک

داروهای شیمیایی برای درمان

اگر روش های طبیعی برای کاهش خارش های پوستی کارساز نبودند می توانید با پزشکتان مشورت کنید و از داروهای شیمیایی بی خطر موجود برای درمان خارش استفاده کنید. این داروها بخصوص برای درمان پریگو بارداری بسیار مفید هستند. از جمله این درمان ها می توان به پمادهای موضعی یا انواع داروهای استروئیدی و آنتی هیستامین های خوراکی اشاره کرد. 

این داورها برای بیماری کلستاز توصیه نمی شوند زیرا ممکن است برای جنین خطرناک باشند. برای این بیماری داروهایی مانند اورسو (اورسوداکسی کولیک اسید) تجویز می شود که میزان جریان های صفراوی در خون مادر را کاهش می دهد و عوارض ناشی از این بیماری برای جنین را نیز کم می کند. تجویز و مصرف این دارو باید حتما تحت نظارت پزشک باشد.

حرف آخر

خارش پوست بصورت خفیف در دوران بارداری امری کاملا طبیعی است و هر خارشی را نباید دلیلی بر ایجاد بیماری کلستاز بدانید و در صورت مشکوک بودن به این بیماری نیز قبل از انجام آزمایشات لازم، خودتان را نگران نکنید. این بیماری قابل کنترل است و در صورت مبتلا نبودن به این بیماری، روش های مختلف گفته شده در این مقاله برای کاهش خارش بسیار کاربردی و مفید هستند و حتما آن ها را امتحان کنید.

 Mayo Clinic Staff. Cholestasis of pregnancy.(2014, August 16)

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو