11 ماده غذایی خوشمزه که دارای خاصیت ضد التهاب برای بدن هستند!

11 ماده غذایی خوشمزه که دارای خاصیت ضد التهاب برای بدن هستند!


منبع: زیبامون

334

1399/1/30

23:24


در این مقاله از زیبامون دات کام میخواهیم شما را با مواد غذایی مفیدی که به بدن شما کمک میکنند با التهاب مقابله کند آشنا کنیم.

11 ماده غذایی خوشمزه که دارای خاصیت ضد التهاب برای بدن هستند!

التهاب می تواند هم خوب باشد و هم بد. التهاب به بدن شما کمک می‌کند که از خودش در مقابل عفونت و آسیب دیدگی دفاع کند و کمک می‌کند بدن شما با مهاجمان خارجی مبارزه کند و در ترمیم آسیب ‌ها هم نقش مهمی را ایفا میکند. بدون التهاب عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند بر بدن شما چیره شوند و شما را از پا دربیاورند.  از سمت دیگر التهاب بیش از حد, که وخیم شده است می تواند باعث اضافه وزن و سایر بیماری ها شود. استرس, غذاهای التهاب آور و سطح فعالیت کم همه می توانند ریسک و خطر این مدل بیماری‌ها را بیشتر کنند. در واقع علی‌رغم این که التهاب حاد و کوتاه‌ مدت مفید است، زمانی که التهاب مزمن شود، می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود و به اشتباه به بافت‌های خود بدن حمله کند. اما خوشبختانه مطالعات نشان می‌دهد که تعدادی از مواد غذایی قابلیت این را دارند که با التهاب مقابله کنند. با زیبامون دات کام همراه باشید تا مواد غذایی ضد التهاب را برای شما لیست کنیم.

 

توت ها

 

انواع توت

 

توت ها میوه های کوچکی هستند که سرشار از فیبر ,ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. با وجود اینکه که این نوع میوه ها به شدت رایج هستند و انواع بسیار زیادی دارند اما محبوب‌ترین آنها توت فرنگی, توت سیاه و سفید, بلوبری ,زغال اخته و غیره است. توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که به آنها آنتوسیانید گفته می شود و این ماده خاص دارای قابلیت های ضد التهابی است که ریسک اکثر بیماریهای وابسته به التهاب همچون سرطان و بیماری قلبی را به شدت کاهش می دهد.

بدن شما به طور طبیعی سلول هایی تولید می کند که برای مقابله با التهاب فعال هستند و در ساختار این سلول ها آنتوسیانید وجود دارد. با کمک خوردن‌ توت ها شما میتوانید ساختار این سلول ها را قوی تر کنید. در مطالعاتی که روی تعدادی از مردان انجام شد افرادی که هر روز مقداری بلوبری خورده بودند پس از مدتی تولید سلول های مقابله با التهاب در بدن آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده بود و در یک مطالعه دیگر بزرگسالانی که وزن اضافه داشتند و روزانه توت فرنگی میخوردند با وجود اضافه وزن میزان التهاب های وابسته به بیماری قلبی در بدن آن ها به شدت پایین امده بود.

عنبر نسارا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + روش استفاده

 

ماهی های چرب نظیر سالمون

 

ماهی

 

ماهی های چرب و سالمون یک منبع بی‌نظیر از پروتئین هستند و یک زنجیره غذایی قوی از اسیدهای چرب به امگا ۳ که شامل EPA و DHA میشود دارند.

با وجود اینکه اکثر ماهی ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند اما از میان آنها بهترین منبع برای امگا ۳ سالمون, ساردین ,ماهی های خال خالی و ماهی کولی میباشد.

خاصیت های ضد التهابی در این ماهی ها میتوانند باعث شوند که از التهاب هایی که منجر به سندرم متابولیزم, بیماری قلبی و بیماری های کلیوی میشوند, جلوگیری شود.

متابولیسم بدن شما این اسیدهای چرب را تبدیل به ساختارهایی به اسم رزولوین و پروتکتین می‌کند که به بدن کمک میکنند در برابر التهاب‌ های جدی قوی‌تر شود.

افرادی که میزان بیشتری از اسید چرب را در وعده های غذایی شان دارند دچار خشکی چشم نمی شوند و همچنین اسید چرب به شدت برای سلامت قلب ضروری است. زیرا به تامین شدن چربی های لازمه بدن کمک می کند و کلسترول خون را نیز تنظیم می‌کند. پزشکان تغذیه معتقد هستند که برای داشتن یک قلب سالم لازم است حداقل هفته ای ۲ بار استفاده از ماهی های چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

کیسه صفرا و مشکلات رایج آن + علائم و درمان

 

بروکلی

 

بروکلی یکی از مغذی ترین و پر فایده ترین مواد غذایی است .این ماده غذایی که در کنار گل کلم, کاهو و کلم پیچ در خانواده کلم ها قرار دارد,می تواند یکی از مواد غذایی ای باشد که در زمینه های زیادی به بدن شما فواید زیادی می رساند و خواص ضد التهاب آن نیز یکی از این فواید است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن مقدار زیادی از سبزیجاتی که در خانواده‌ی کلم‌ها هستند و بروکلی می‌تواند ریسک بیماری‌ های قلبی و سرطان را به شدت پایین بیاورد و این نیز به علت قابلیت های ضد التهاب و آنتی اکسیدانی کلم بروکلی است .بروکلی سرشار از سولفورافان می‌باشد که آنتی اکسیدان مخصوص برای مقابله با التهاب است. این آنتی اکسیدان کمک می‌کند که بدن شما به طور کلی در برابر رادیکال های آزاد نیز قوی‌تر شود. در کنار اینها کلم بروکلی یک منبع سرشار از ویتامین  , cپتاسیم ,ویتامین a و کلسیم است و حتی کالری به شدت پایینی دارد.

یازده دلیل برای اینکه چرا بدنتان بی علت کبود میشود؟

آووکادو

 

اووکادو

 

 آووکادو یکی دیگر از مواد غذایی است که باید در صدر هرم غذایی قرار بگیرد. این میوه بی نظیر سرشار از پتاسیم, منیزیم, فیبر و اسیدهای چربی است که به سلامت قلب کمک شایانی می‌کنند.آواکادو همچنین حجم زیادی از کارتونوید را در خود جای داده است که به کاهش ریسک و خطر سرطان به شدت کمک میکند.

همچنین آووکادو قابلیت این را دارد که به پوست شما کمک کند دچار پیری زودرس نشود .در یک مطالعه افرادی که همراه با ساندویچ همبرگر شان یک برش از آواکادو نیز خورده بودند نسبت به افرادی که این کار را انجام نداده بودند در بدنشان سلول های دفاعی قوی‌ تری برای مبارزه با التهاب و سرطان شکل گرفته بود.

آووکادو همچنین نیاز روزانه شما به ویتامین های A, C, B و E را برطرف می کند.

 

چای سبز

 

چای سبز دم کشیده

 

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی هایی است که می توانید استفاده کنید. چای سبز قابلیت این را دارد که خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد ,از بروز سرطان جلوگیری کند و با آلزایمر و چاقی و سایر مشکلات نظیر اینها مقابله کند. بیشتر قابلیتهای این چای بی نظیر به خاطر خاصیت های آنتی اکسیدان و ضد التهابی است که درون خود جای داده است .این قابلیت به خاطر وجود ماده ای به اسم EGCG است که می تواند به سلول های بدن کمک کند با بهره گرفتن از اسیدهای چرب خود را بازسازی کنند و در برابر التهاب مقاوم شوند.

فلفل ها

 

مواد ضد التهاب

 

فلفل های قرمز و سبز و فلفل دلمه‌ای همه سرشار از ویتامین C هستند و مانند سایر موارد  لیست آنتی اکسیدان نیز می باشند, که در نتیجه خواص ضد التهابی دارند. فلفل دلمه‌ای آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین تولید میکند که قابلیت بالایی برای مبارزه با اکسیداتیو ها دارد.اکسیداتیو ها یکی از علت های اصلی بروز بیماری‌های قلبی هستند. فلفل‌های تند و چیلی نیز حاوی سیناپیک اسید و فلوریک اسید می باشند که می تواند باعث شود سالم تر زندگی کنید و همچنین پوست و بدن تان روند پیری منظم تری را دنبال کند.

قارچ ها

 

 با وجود اینکه در دنیا تعداد زیاد و متنوعی از انواع قارچ ها وجود دارد اما فقط مقداری از آنها قابل خوردن هستند و برای خرید و فروش کشت می‌شوند. قارچ ها به شدت کالری پایینی دارند و حجم زیادی از از سلنیوم ، ویتامین B و ترکیبات معدنی را در خود جای داده‌اند. قارچ ها نیز مانند سایر مواد غذایی ضد التهاب حاوی آنتی اکسیدان های متفاوتی می باشند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. همچنین نوع خاصی است از قارچ وجود دارد که می تواند باعث شود با چاقی بیش از حد نیز مبارزه شود. یک مطالعه روی قارچ ها نشان داده است که پختن آنها می‌تواند قابلیت های ضد التهابی آنها را کم کند. پس اگر می خواهید از آنها برای این علت استفاده کنید بهتر از آنها یا خام بخورید و یا خیلی کم بپزید.

 

انگور

 

انگور قرمز

 

انگور حاوی آنتوسیانین است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. همچنین انگور قابلیت این را دارد که خطر بسیاری از بیماری ها را پایین بیاورد. این بیماری ها شامل بیماری‌های قلبی, دیابت, چاقی مزمن ,آلزایمر و مشکلات چشمی می باشند. بر اساس یک مطالعه که روی افراد انجام شد افرادی که بیماری قلبی داشتند و روزانه انگور میخوردند بعد از مدتی التهاب های قلبی و عروقی آنها تا حد چشم گیری کاهش پیدا کرد. همچنین این میوه برای درمان بیماری های یبوست، عوارض رماتیسم، کم خونی، سل ریوی و سیاه سرفه موثر است‌. انگور خواص ضد پیری دارد. باعث تقویت توانایی مغزی میشود.باعث کاهش ایجاد لخته در رگ‌های خونی شده و فشار خون و وزن را پایین نگه میدارد و حتی میگرن و آسم را نیز میتواند تا حدی درمان کند.

 

زردچوبه

 

مواد ضد التهاب

 

پژوهشگران دریافته اند که ماده ای به نام کورکومین درون زردچوبه وجود دارد که دارای خواص ضدالتهابی است. زردچوبه هم می تواند به تنهایی و هم با ادویه کاری مورد استفاده قرار گیرد.همچنین معلوم شده است که کورکومین باعث کوچک شدن پولیپ های روده بزرگ پیش سرطانی می شود. زردچوبه همچنین یک آنتی بیوتیک طبیعی است. استفاده کپسول زردچوبه می‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.محققان با تحقیق روی خواص زردچوبه دریافته‌اند که ترکیبات فعال کپسول زردچوبه آن را به یکی از بهترین پیش‌گیرنده ها در مقابل تومورهای ایجادشده به خاطر پرتو تبدیل کرده است و تمام این موارد به خاطر قابلیت های ضد التهابی زردچوبه است.

 

روغن زیتون

 

روغن زیتون

 

روغن زیتون یکی از مقوی ترین و سالم ترین روغن هایی است که می توانید استفاده کنید. این روغن سرشار از چربی های فراوری شده است و از آن در رژیم مدیترانه ای نیز می توانید استفاده کنید.مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ,سرطان مغز و دیگر بیماری های جدی که سلامت را تهدید می کند را کاهش دهد. یکی از مطالعاتی که روی رژیم مدیترانه ای انجام شد مشخص کرد که افرادی که روزانه ۵۰ میلی از روغن زیتون استفاده می کنند قلب سالم تر و فعال تری دارند و همچنین سیستم گوارشی قویتری نیز نسبت به سایر افراد دارند. همچنین ماده آنتی اکسیدانی ای که در روغن زیتون وجود دارد یکی از آن موادی است که در قرص های ضد التهابی مثل ایبوپروفن استفاده میشود. فراموش نکنید که روغن زیتون طبیعی دارای این قابلیت ها است و روغن های زیتونی که دارای افزودنی ها هستند نمی‌توانند این قابلیت‌ها را ارائه دهند.

 

گردو

 

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای بهره مندی از خواص ضد التهابی گردو است. شما میتوانید حجم زیادی از پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا 3 که در گردو پیدا کنید .همچنین گردو باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد می شود. در کنار این مواد مقدار زیادی مس نیز در گردو موجود است و اگر خانومی باردار است این مورد میتواند به رشد جنین و قلب مادر کمک زیادی بکند. همچنین مصرف منظم گردو باعث کاهش التهاب رگ های خونی در دوران بارداری می شود. در کنار خاصیت های ضد التهابی به علت وجود پروتئین و فیبر در گردو، با مصرف آن احساس سیری پیدا کرده و از اضافه وزن جلوگیری می کنید.

چگونه بدن سالم و باروری داشته باشیم؟

فراموش نکنید که طبعیت همیشه بهترین درمانگر میتواند باشد. اگر با مشکلاتی نظیر التهاب عروق و ...در حال دست و پنجه نرم کردن هستید سعی کنید با کمک گرفتن از این مواد غذایی طبیعی مشکل خود را حل کنید. امیدواریم که این مقاله به شما کمکی در این زمینه کرده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو