کارگردان «پایتخت»: سینمای قبل انقلاب بخشی از فرهنگ این مرز و بوم را شکل داده و نمی‌ توان آن را حافظه تاریخ حذف کرد

منبع: دوستان

73

1399/1/31

02:01


سیروس مقدم در گفتگو با اعتماد در واکنش به صحبت‌های مهدی فرجی(ناظر صدا و سیما در «پایتخت») درباره ارزش هنری نداشتن سینمای قبل انقلاب گفت:  ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا، نعمت حقیقی، هژیر داریوش، فریدون گله، امیر نادری، خسرو هریتاش، اسفندیار منفردزاده و اروژان و چندین تهیه‌کننده فیلمبردار، آهنگساز و فیلمنامه‌نویس و… تقوایی جن‌زدگان را می‌خواست بسازد، مهرجویی دایره مینا، مسعود کیمیایی سفر سنگ، فریدون گله زیر پوست شهر، امیر نادری تنگسیر و چندین فیلم باارزش. تعدادی از این فیلم‌ها و کارگردان‌ها در جشنواره‌ها جایزه گرفتند. آرامش در حضور دیگران، در جشنواره ونیز اول شد و… بنابراین طبیعی است که در سینمای قبل از انقلاب مثل سینمای بعد از انقلاب، ما شاهد فیلم‌های معترض، اجتماعی و متفاوت در کنار سینمای بدنه و سرگرم‌کننده باشیم.

اما آنچه اهمیت دارد این مساله است که چه بخواهیم چه نخواهیم، آن سینما، بخشی از فرهنگ این مرز و بوم را شکل داده و نمی‌توان آن را از حافظه تاریخ حذف کرد، بلکه می‌توان با ارزیابی درست و تحلیل علمی آن را آسیب‌شناسی کرد و از نقاط قوت و مثبت آن درس گرفت و نقاط منفی آن را از دستور کار فرهنگی‌مان حذف کرد تا دیگر در سینمای بعد از انقلاب، شاهد کمدی‌های سخیف، درام‌های سوزناک و حتی کپی‌برداری از آن سینما که نقدش می‌کنیم نباشیم.

www.dustaan.com - کارگردان «پایتخت»: سینمای قبل انقلاب بخشی از فرهنگ این مرز و بوم را شکل داده و نمی‌ توان آن را حافظه تاریخ حذف کرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو