ورزش های پیشنهادی یک ورزشکار حرفه ای به خانم ها/ مصاحبه اختصاصی

ورزش های پیشنهادی یک ورزشکار حرفه ای به خانم ها/ مصاحبه اختصاصی


221

1399/1/31

20:11


خانم ها بدانند که ورزش کردن باعث تازگی روح، خوش اخلاقی و انرژی مناسب در زندگی و در ارتباط با اطرافیان خواهد شد.

ورزش های پیشنهادی یک ورزشکار حرفه ای به خانم ها/ مصاحبه اختصاصی

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با راسپینا قویدل، قهرمان قایقرانی کایاک و یکی از جوانترین ورزشکاران حرفه ای خانم در کشورمان انجام داده و زندگی متفاوت یک ورزشکار حرفه ای خانم را از زبان او می شنویم؛

وابستگی شدید ورزشکار به ورزش کردن

قویدل در مقدمه گفت: از چهار سالگی ورزش را با شنا شروع کردم و از سال 90 ورزش قایقرانی را به طور حرفه ای در رشته کایاک انجام می دهم.

وی از وابستگی اش به ورزش هم گفت: ورزشکار حرفه ای وابستگی شدیدی به ورزش کردن پیدا می کند و به نوعی معتاد ورزش می شود حتی اگر بعد از مدتی آن را حرفه ای دنبال نکند.

او ادامه داد: یک ورزشکار حرفه ای زندگی متفاوتی نسبت به سایر افراد جامعه دارد مثلا باید از مواد غذایی ای که باعث اضافه وزن و خستگی اش می شود دوری کند تا در هر زمانی بدنش آماده ی گرم کردن و ورزش کردن باشد.

ورزش های پیشنهادی یک ورزشکار حرفه ای به خانم ها/ مصاحبه اختصاصی

ورزش هم هدف است هم تفریح!

راسپینا قویدل در اینباره اضافه کرد: مصرف آب زیاد در بین ما ورزشکاران حرفه ای بسیار رایج است و تنظیم زمان خواب و بیداری هم پایه ی اصلی زندگی ماست. مثلا من همیشه تلاش می کنم صبح ها زود بیدار شوم و نرمشی انجام می دهم تا در طول روز بدنم سرحال باشد حتی روزهایی که تمرین ندارم!

این ملی پوش قایقرانی کشورمان در خصوص تفریحاتش هم گفت: جالب است بگویم حتی تفریحاتم را هم با هدف ورزشی انجام می دهم مثلا با دوستانم در جایی قرار می گذاریم و با هم می دویم چون وقتی در طول سال به طور مداوم ورزش کنی، ورزش با زندگی ات گره می خورد، آن را هم تفریح می بینی هم هدف!

ورزش های پیشنهادی یک ورزشکار حرفه ای به خانم ها/ مصاحبه اختصاصی

ورزش باعث تازگی روح و روان می شود

وی اظهار داشت: ورزش علاوه بر اینکه برای جلوگیری از اضافه وزن، بیماری های زمینه ای و تناسب اندام خوب است باعث تازگی روح و روان می شود. من احساس می کنم در حین ورزش کردن ناراحتی و احساسات منفی از بدنم بیرون می آید.

قویدل گفت: من در بین دوستانم که ورزشکار نیستند چاقی و اضافه وزن زیاد را می بینم، البته شاید الان که جوان هستند مشکل خاصی نداشته باشند اما حتما در سنین بالا آسیب های جدی خواهند دید.

وی همچنین اضافه کرد:  من همیشه به آن ها توصیه می کنم که یک ورزش ساده مثل پیاده روی منظم و شنا را وارد زندگی خود کنند تا سلامت باشند.

ورزش خانم ها را خوش اخلاق می کند

بانوی جوان و ملی پوش کشورمان به بهداشت نیوز گفت: خانم ها بدانند که ورزش کردن باعث تازگی روح، خوش اخلاقی و انرژی مناسب در زندگی و در ارتباط با اطرافیان خواهد شد.

او در این خصوص توضیح داد: ورزش کردن مانند غذا خوردن است  یعنی هر خانمی باید در طول روز مانند وعده های غذایی، وعده های ورزشی هم داشته باشد. بسیاری از خانم ها خصوصا در سنین بالا از درد کمر و زانو رنج می برند، شنا کردن و پیاده روی در آب را به آن ها پیشنهاد می دهم. البته خانم های جوان به جز شنا، دویدن، بدنسازی سبک و طناب زدن را می توانند امتحان کنند.

درسی که از ورزش حرفه ای گرفتم!

راسپینا قویدل با بیان اینکه ورزش حرفه ای شرایط خاص خود را دارد، گفت: ورزش حرفه ای تمام زندگی ات را تحت الشعاع قرار می دهد و شاید همه از پس ورزش حرفه ای به خاطر تحمل سختی هایش برنیایند اما خانم ها می توانند ورزش های ساده تری را انجام دهند و نتایج خوبی بگیرند.

این ورزشکار حرفه ای ورزش حرفه ای را جنگیدن برای خواسته ی خود تا آخرین نفس دانست و عنوان کرد: هنگام آماده شدن برای بازی های ملی اینقدر فشار  جسمی و روحی به ورزشکار وارد می شود که شاید حتی لحظاتی هم از حرفه ای بودن پشیمان شود ولی با وجود تجربه ی این احساسات منفی هیچ وقت جا نمی زند.

آلودگی هوا؛ مشکل اصلی قایقرانان در شهرهای آلوده

او از دلیل انتخاب ورزش قایقرانی به عنوان ورزش حرفه ای اش هم حرف زد: من از کودکی شناگر بودم اما به دلیل داشتن دست ها و سرشانه های قوی، استعداد خوبی برای ورزش قایقرانی داشتم، به همین دلیل مربی شنای من که در آن زمان مربی قایقرانی هم بود و بعدها نایب رئیس فدراسیون قایقرانی شد، من را به سمت این ورزش هدایت کرد.

وی آلودگی هوا را یکی از مشکلات قایقرانان دانست و گفت: ورزشکاران حرفه ای این رشته اصلا در شرایط نامساعد جوی و آلودگی هوا نمی توانند تمرین کنند مگر اینکه شرایط سفر به مناطق خوش آب و هوا را داشته باشند که فعلا به دلیل مشکلات مالی و هزینه ای فراهم نیست.

ورزش های پیشنهادی یک ورزشکار حرفه ای به خانم ها/ مصاحبه اختصاصی

اتفاق خوبی که با شهادت پدرم گره خورد!

همچنین قویدل مشکلات دیگر بانوان رشته قایقرانی را هم بیان کرد: مرداد امسال اعزام جهانی به رومانی را داشتیم که به دلیل کمبود بودجه دختران را اعزام نکردند و فقط پسران رفتند. از طرفی تا حدود دو سال قبل قایقرانی لیگ داشت اما به دلیل نبود اسپانسر، لیگ برگزار نمی شود.

بانوی ملی پوش کایاک کشورمان در آخر به بهداشت نیوز گفت: هر اتفاق خوب دیگری در دنیای ورزش برایم بیفتد، اولین مدال ملی من بهترین خاطره ی من خواهد بود چون در شرایط بسیار سخت روحی، آن مقام را کسب کردم. در همان سال (سال 96) پدرم شهید شدند و با کسب مدال به قولی که به پدرم داده بودم عمل کردم.

قابل ذکر است شهید "کورش قویدل" یکی از تکنسین‌های برق نیروگاه دبس شهر کرکوک عراق بود که در روز جمعه ۳۰ مهرماه 1395 مصادف با روز تولد دختر ۱۵ ساله‌اش طی حمله ی انتحاری چند تن از اعضای گروهک تروریستی داعش به‌ همراه سه مهندس ایرانی دیگر به شهادت رسید.

"راسپینا قویدل" تنها ۱۰ روز از شهادت پدرش گذشته بود که در مسابقات قایقرانی جوانان ایران شرکت کرد و موفق به کسب دو نشان طلا و دو نقره شد.

گفتگو : مشکات سخاوتی

 

 


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو