خواص روغن کنجد برای زیبایی پوست و مو + آموزش ساخت ماسک

خواص روغن کنجد برای زیبایی پوست و مو + آموزش ساخت ماسک


منبع: زیبامون

330

1399/1/31

20:33


در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم شما را با خواص بی نظیر روغن کنجد آشنا کنیم با ما همراه باشید.

خواص روغن کنجد برای زیبایی پوست و مو + آموزش ساخت ماسک

روغن کنجد که از دانه‌های گیاه کنجد گرفته می شود یکی از سالم ترین و مفیدترین روغن های خوراکی حاضر در بازار است. گیاه کنجد که بومی آفریقای شرقی و هند می باشد در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا کاشته و پرورش داده می شود. به دلیل مزه دلنشین و خاصی که کنجد دارد و همچنین به دلیل قابلیت روغن زایی بالای این گیاه و روغن آن در بین روغن های خوراکی یکی از محبوب ترین ها هستند. اما مسلماً قابلیت های کنجد و روغن آن فقط محدود به آشپزخانه نمی‌شود. در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم شما را با قابلیت هایی که کنجد می تواند برای زیبایی نیز داشته باشد ,آشنا کنیم. مطالب ادامه را از دست ندهید.

خواص روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد

روغن کنجد دارای خاصیت های بی نظیر و متفاوت زیادی است, اما تعدادی از آن‌ ها به طور ویژه برای پوست مفید هستند که آن‌ها را در ادامه لیست می کنیم.

  • قابلیت و خاصیت آنتی اکسیدانی: این به این معنا است که روغن کنجد می تواند با تأثیرات منفی و صدماتی که رادیکال‌های آزاد و یا مولکول های بدون ثبات هوا و محیط بیرون ممکن است به ساختمان بدنی سلول وارد کنند, مقابله کند.
  • خاصیت ضد میکروبی : روغن کنجد توانایی این را دارد که با مکانیزم های کوچکی که می‌توانند برای بدن و پوست مضر باشند جنگیده و مقابله کند و همچنین از رشد آنها جلوگیری کند.
  • قابلیت ضد التهابی:  این مورد نیز به این معناست که روغن کنجد توانایی این را دارد که التهاب و ورم های پوستی را کاهش دهد.

مواد غذایی ای که دارای SPF برای مقابله با نور خورشید هستند

یکی دیگر از ویژگی های بی‌نظیری که روغن کنجد دارد این است که در زمینه ته نشین شدن درصد صفر را داراست. این درصد که توسط محققان برای انواع و اقسام و روغن ها مشخص می شود , برای مواقعی که می خواهید بدانید یک روغن تا چه درصدی می تواند منافذ پوستی را ببندد به کار می‌آید و روغن کنجد با درصد ته‌نشینی صفر یکی از بهترین روغن ها برای استفاده روی پوست است, زیرا که به هیچ عنوان داخل منافذ پوستی ته نشین نمی شود و باعث بسته شدن آن ها نمی شود.

بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۹۸۹ در ژورنال "جامعه شیمی و آرایش" منتشر شد روغن کنجد فراوری شده به عنوان یکی از مناسب ترین روغن ها برای استفاده پوستی معرفی شد. این روغن به علت اینکه قابلیت ته نشینی به شدت پایینی دارد می تواند برای انواع پوستها مفید و مناسب باشد. در نتیجه از آنجایی این روغن حتی برای پوست هایی که زیاد آکنه می زدند نیز به شدت مناسب است. روغن کنجد قابلیت های مبارزه با جوش و آکنه را نیز دارا می باشد. با وجود اینکه مطالعات انجام شده روی روغن کنجد به شدت کم می باشد اما شما می توانید با اطمینان از قابلیت های ضد میکروبی, آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این روغن از آن استفاده ببرید.

خواص روغن کنجد برای درمان اگزما و التهابات پوستی

روغن کنجد

شما با کمک روغن کنجد می توانید به راحتی و بدون این که هزینه زیادی مصرف کنید تعدادی از بیماریهای پوستی را درمان کنید. همان طور که گفتیم روغن کنجد قابلیت های ضد التهابی دارد,که وقتی در کنار قابلیت های ضد میکروبی و باکتریایی این روغن قرار می‌گیرد می‌توانند در زمینه درمان بیماری های پوستی ای نظیر پسوریازیس و اگزما به سرعت وارد عمل شده و مفید واقع شود.

روغن کنجد , حجم زیادی از اسیدهای چرب , انواع مختلف ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را درون خود جای داده است. اگر شما به دلیل اگزما و یا بیماری‌های پوستی دچار خشکی پوست شده اید می توانید به کمک روغن کنجد به پوستتان کمک کنید دوباره نرمی و لطافت ش را باز یابد. روغن کنجد سرشار از ویتامین A,  B و E است که به همراه حجم زیادی از کلسیم, منیزیم و فسفر می تواند برای بهبود و التیام پوست آسیب دیده شما کمک شایانی کند.

راه های درمان خانگی و مقابله با اگزمای پوستی

خواص روغن کنجد برای جوان سازی پوست

روغن کنجد خاصیت های فراوانی دارد که یکی از آنها کمک به پوست برای از بین بردن چین و چروک ها و روشن تر شدن است. به دلیل اینکه درون روغن کنجد مواد مغذی بسیاری وجود دارد , برای اینکه بتوانید پوست جوانی داشته باشید و در ناحیه اطراف چشم ها دچار چین و چروک نشوید , می توانید از روغن کنجد در این زمینه کمک های فراوانی بگیرید. روغن کنجد می تواند با قابلیت از بین بردن سم های زیر پوست و درون پوست و همچنین قابلیت درمان التهاب پوستی به شما کمک کند که منافذ پوست تان باز کنید و پوست صورتتان  قابلیت کش سانی پیدا کند .

این مسئله کمک شایانی به جلوگیری از پیری زودرس می کند. با کمک روغن کنجد شما می توانید اقدام به پاکسازی پوست خودتان کنید و آن را سم زدایی کنید. همچنین اگر روزانه صورتتان را با روغن کنجد ماساژ دهید می توانید باعث شوید که فرم صورتتان چاق تر شود و صورت شاداب تری داشته باشید. تمام این موارد به این دلیل است که روغن کنجد حاوی حجم زیادی از ویتامین E باشد که این ویتامین باعث می شود روغن کنجد تبدیل به یکی از بهترین ضد آفتاب های طبیعی موجود در بین مواد غذایی شود. همچنین روغن کنجد قابلیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی دارد و شما می‌توانید بدون نگرانی خاصی برای عوارض جانبی از این روغن طبیعی و به شدت مفید برای فواید پوستی ای که دارا است,  بهره ببرید.

چگونه با پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟

فواید روغن کنجد برای مو

روغن کنجد

قابلیت ها و خاصیت های بی نظیر روغن کنجد فقط مخصوص پوست صورت نمی باشد و شما می توانید از این روغن برای تقویت موهایتان نیز بهره ببرید. روغن کنجد برای تغذیه و درمان پوست سر در حالتی که خشک شده باشد, بسیار مفید است. شما می‌توانید با ماساژ دادن پوست سرتان با روغن کنجد از خشکی آن کم کنید و همچنین ریزش مو را کاهش دهید. ماساژ دادن منظم و مفید پوست سر با روغن کنجد باعث می شود که گردش خون در پوست سرتان افزایش پیدا کند و رشد موهایتان نیز بیشتر شود. روغن کنجد قابلیت این را دارد که به عمق پوست سر و موها نفوذ کرده و آنها را تغذیه کند. در نتیجه اگر موهایتان آسیب دیده استفاده از روغن کنجد یکی از بهترین روش‌ها برای التیام بخشیدن به آنهاست.

از آنجایی که روغن‌ کنجد آنتی باکتریال نیز هست اگر دچار عفونتهای پوست سر و یا قارچ سر شده اید , می توانید از این روغن برای درمان این مشکلات نیز استفاده کنید. روغن کنجد با تغذیه ساقه و ریشه موها باعث تقویت آنها می‌شود و پس از مدتی که آن را برای موهایتان استفاده کرده اید می توانید شاهد پرپشت‌ شدن و قوی شدن ریشه موهای تان باشید.

همچنین به کمک روغن کنجد شما می توانید موهای تان را درخشان کنید. همانطور که بالاتر گفتیم به علت وجود مقدار زیادی از ویتامین E در روغن کنجد,  این روغن خاصیت طبیعی برای مقابله با نور خورشید را دارد و شما می توانید با استفاده از این روغن بر روی موهایتان از آنها در برابر نور خورشید نیز دفاع کنید. برای اینکه که بهترین نتیجه را از استفاده از روغن کنجد ببرید , می توانید این روغن را با روغن های حامل دیگری مثل روغن بادام و یا روغن زیتون  و نارگیل ترکیب کنید و با کمک این روغن ها پوست سر و موهای تان را ماساژ دهید و درمان کنید.

به چه روغن هایی حامل میگویند و چه فوایدی برای پوست دارند؟

ماسک روغن کنجد و شکر برای رطوبت رسانی به پوست

روغن کنجد

مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک روغن کنجد و شکر

  • دو قاشق چای خوری روغن کنجد
  • 10 قطره روغن اوکالیپتوس
  • 2 قاشق شکر

طرز تهیه ماسک روغن کنجد و شکر

همانطور که گفتیم یکی از قابلیت های بی نظیر روغن کنجد قابلیت آبرسانی و رطوبت رسانی این روغن بدون این که ته نشین شود و منافذ پوستی را پر کند , می باشد .شما می توانید با استفاده از ماسکی که به کمک روغن کنجد و شکر تهیه کرده اید,  خیلی خوب پوستتان را آبرسانی و مرطوب کنید و باعث شوید پوستتان نرم و تغذیه شود. برای تهیه این ماسک فقط در یک ظرف کوچک دو قاشق چای خوری روغن کنجد را با ۱۰ قطره روغن اکالیپتوس و ۲ قاشق شکر ترکیب کنید. مخلوط را به خوبی به هم بزنید تا یکدست شود و سپس آن را به آرامی روی پوست صورت خود بمالید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید توصیه می شود که بگذارید ماسک بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست صورتتان بماند و سپس پوستتان را با آب سرد و یا ولرم بشویید.

ماسک سرکه سیب و روغن کنجد برای درمان افتاب سوختگی

روغن کنجد

مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک سرکه سیب و روغن کنجد

  • 4 قاشق غذا خوری سرکه سیب
  • قاشق غذا خوری آب
  • قاشق غذا خوری روغن کنجد

طرز تهیه ماسک سرکه سیب و روغن کنجد

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید و دوست دارید با یک درمان خانگی و ساده آن را رفع کنید این ماسک دقیقا چیزی است که شما نیاز دارید. روغن کنجد قابلیت این را دارد که با کاهش دادن التهاب درصد آفتاب سوختگی پوست را به حد شایانی کاهش دهد. برای تهیه این ماسک فقط کافی است همه مواد مصرفی در آن را با یکدیگر ترکیب کنید و پس از اینکه کاملا مخلوط شدند خمیر بدست آمده را روی نقاط آفتاب سوخته قرار دهید. ترجیحاً این ماسک باید ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت روی پوستتان بماند تا بهترین تاثیر را داشته باشد. پس از آن می توانید پوستتان را با آب ولرم بشویید. اگر حجم آفتاب سوختگی بالاست , هفته‌ای دوبار این ماسک را تا هنگام بهبودی کامل روی پوستتان قرار دهید.

طرز تهیه ماسک موی روغن کنجد برای تقویت موهای ضعیف

روغن کنجد

مواد لازم برای تهیه ماسک مو برای تقویت موها

  • 2 قاشق غذاخوری روغن كنجد
  • 1 عدد زرده تخم‌مرغ
  • 2 قاشق مربا خوری شیر
  • 2 قاشق غذا خوری آرد جوانه گندم

طرز تهیه ماسک روغن کنجد برای تقویت موها

برای استفاده از این ماسک متفاوت که می تواند تاثیر زیادی در قوی کردن ریشه موها و پرپشت کردن آنها داشته باشد, شما در ابتدا باید تمام مواد لازم را با یکدیگر کاملا مخلوط کنید و در یک ظرف قرار دهید و همراه خود به حمام ببرید. پس از اینکه موهایتان را کاملاً شستید , این ماسک را روی سطح آن ها کاملاً پخش کنید و با دو دست مشغول ماساژ دادن موهای تان بشوید.هر چه بهتر ماساژ دهید این مواد آسانتر به خورد موهایتان می روند.

تقریباً ماساژ دادن را تا ۱۰ دقیقه دنبال کنید و یا بگذارید مواد روی موهایتان بماند و سپس موهایتان را با آب ولرم شسته و آبکشی کنید. این ماسک به موهای شما کمک می کند که ریشه های قوی تری داشته باشند و آبرسانی و تغذیه شوند و طرز تهیه آن نیز به شدت آسان است و همچنین ارزان می باشد. پس اگر موهای آسیب دیده ای دارید هر چه زودتر با استفاده از این ماسک برای درمان آنها اقدام کنید.

سایر فواید و قابلیت های روغن کنجد برای سلامتی

جمع بندی قابلیت های روغن کنجد :

  • روغن کنجد, غنی از کلسیم و آهن بوده و برای تقویت استخوان ها مفید است.
  • با جایگزین کردن روغن کنجد به جای روغن نباتی، درعرض ۳ ماه میتوانید چربی خون خود را از میزان خطرناک به سطح نرمال و زیر ۱۵۰ برسانید.
  • دانه های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی بوده که مانع از ابتلا به دیابت می شوند.
  • جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش
  • روغن کنجد مقادیر فراوانی اسید چرب اشباع نشده مانند سیسامول و سیسامین دارد. چنین اسید های چربی سیستم قلبی عروقی را قوی می سازد و میزان کلسترول را پایین می آورد. این روغن می تواند سطح کلسترول موجود بدن را کاهش دهد و گرفتگی عروق را کم کند. یعنی اگر روغن کنجد را به رژیم غذایی خود بیفزایید، از حمله قلبی و سکته مغزی در امان خواهید ماند.
  • به محض احساس خشکی بینی، در طول ۱ هفته هر روز چند قطره روغن کنجد را داخل بینی خود بچکانید تا به‌طور کلی اختلالات بینی و حس مور‌مور ناشی از خشکی آن کاملا برطرف شود.
  • روغن کنجد حاوی اسید های پلی اتیلن است که موجب سفیدی دندان میشود.شستشوی دهان با روغن کنجد به بازسازی لثه و سلامت دهان و دندان کمک می کند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو