معرفی 4 پماد برای درمان زگیل تناسلی

منبع: اوما

209

1399/1/31

22:36


معرفی 4 پماد برای درمان زگیل تناسلی

زمانی که شما نکات بهداشتی را رعایت نکرده و روابط جنسی محافظت نشده داشته باشید ممکن است دچار انواع بیماری های مقاربتی شوید. یکی از انواع بیماری های مقاربتی زگیل تناسلی است. اگر در صورت مشاهده علائم این بیماری به موقع به پزشک مراجعه کنید و کارهای مراقبتی لازم را انجام دهید درمان زگیل تناسلی کار سختی نخواهد بود.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل برایتان زگیل تناسلی را توضیح داده و روش های درمان زگیل تناسلی را به شما آموزش دهیم. تا در صورت مبتلا شدن به آن راحت تر بتوانید درمانش کنید و نگرانش نباشید. پس با ما همراه باشید:

زگیل یا warts چیست؟ 

زگیل ها دانه های گوشتی هستند که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. بیش از 60 نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که برخی از آن ها باعث  ایجاد زگیل بر روی پوست می شوند. ویروس پاپیلومای انسانی رشد سریع سلول های روی لایه بیرونی پوست را تحریک می کند و باعث ایجاد دانه زگیل می شود. در بیشتر موارد ، زگیل های معمولی در انگشتان ، نزدیک ناخن ها یا روی دست ها نیز ظاهر می شوند. همچنین انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی می تواند باعث بروز زگیل در ناحیه تناسلی شود.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی می توانند در ناحیه دستگاه تناسلی ، داخل یا اطراف مقعد و یا در ,واژن ظاهر شوند. این زگیل ها مانند دانه های کوچک گوشتی هستند و به رنگ صورتی یا قرمز به نظر می رسند. ممکن است زگیل شبیه به قسمت های کوچک گل کلم نیز باشد و یا آن قدر ریز باشند که دیدن آنها بسیار دشوار باشد. در صورت عدم توجه و درمان به آن ها ممکن است به سرعت رشد کرده و پخش شوند.

معمولا دردناک نیستند، اما می توانند باعث درد خفیف ، خونریزی و خارش شوند. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی شایع ترین بیماری مقاربتی در آمریکای شمالی است و اشکال خاصی از این ویروس می تواند باعث سرطان دهانه رحم نیز بشود.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی اغلب با معاینه ظاهری به راحتی تشخیص داده می شوند. در بعضی مواقع نیز ممکن است به آزمایش بیوپسی ( نمونه برداری) نیاز باشد. برخی از آزمایشات دیگر نیز می تواند به تشخیص زگیل هایی که موجب سرطان می شوند کمک کنند، مانند:

آزمایش پاپ اسمیر:

برای خانم ها داشتن آزمایشات منظم لگن و آزمایشات پاپ اسمیر مهم است ، زیرا این آزمایشات می تواند به تشخیص تغییرات واژن و گردن رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند. در حین انجام آزمایش پاپ ، پزشک شما از وسیله ای به نام اسپکولوم استفاده می کند تا مهبل شما را باز کند و مسیر بین واژن و رحم شما (دهانه رحم) را ببیند. وی سپس از یک ابزار بلند لوله ای شکل برای جمع آوری نمونه کوچکی از سلول های دهانه رحم استفاده می کند. سپس در آزمایشگاه سلول ها برای تشخیص ناهنجاری ها با میکروسکوپ بررسی می شوند.

آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی HPV:

فقط چند نوع ویروس پاپیلومای انسانی دستگاه تناسلی با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند. نمونه ای از سلول های دهانه رحم ، که در طی آزمایش پاپ گرفته شده است ، می تواند برای تشخیص انواع ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد کننده سرطان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این تست به طور کلی برای زنان در سنین 30 سال و بالاتر استفاده می شود. برای خانم های با سنین پایین ترنیاز به انجام این آزمایش نیست ، زیرا در این سنین ، ویروس پاپیلومای انسانی معمولاً بدون درمان از بین می رود.

روش های درمان زگیل تناسلی

اگر زگیل شما ناراحتی ایجاد نمی کند ، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر خارش ، سوزش و درد دارید ، یا نگران شیوع عفونت هستید ، پزشک می تواند به شما در ازبین بردن عوامل شیوع بیماری با داروها یا جراحی کمک کند. با این حال، زگیل ها اغلب پس از درمان برمی گردند و هیچ درمان قطعی برای خود ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی وجود ندارد.

 

درمان زگیل تناسلی

پماد برای درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی داروهایی با مصرف موضعی وجود دارند که می توانند باعث بهبود زگیل شوند. این داروها عبارتند از:

1.پماد آلدرا 5 درصد (ایمی کیمود)

 به نظر می رسد این کرم باعث تقویت توانایی سیستم ایمنی بدن در مقابله با زگیل تناسلی می شود. زمانی که این کرم را بر روی پوستتان می زنید نباید رابطه جنسی داشته باشید. زیرا حتی با وجود کاندوم می تواند پوست ناحیه تناسلی شریک جنسی شما را تحریک کند. از جمله عوارض این دارو می تواند قرمزی، تاول، درد بدن، سرفه، بثورات و خستگی باشد. 

2. پماد پودوفیلین یا پودوفیلوکس

 پودوفیلین یک رزین با پایه گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. پودوفیلوکس نیز حاوی همان ترکیب فعال است. اینکه از کدام کرم باید استفاده کنید بستگی به زگیل و تجویز پزشک دارد. این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. عوارض این پمادها شامل تحریک خفیف پوستی، زخم یا درد در ناحیه زگیل می باشد.

3. پماد یا محلول تری کلرواستیک اسید

 این روش درمانی بصورت شیمیایی است و زگیل تناسلی را می سوزاند و برای زگیل های داخلی نیز قابل استفاده است. عوارض جانبی این دارو می تواند شامل تحریک خفیف پوستی ، زخم یا درد باشد.

4. پماد 15 درصد پماد سینکاتچینز ( Sinecatechins)

 این کرم برای درمان زگیل های تناسلی خارجی و زگیل های داخل کانال مقعد استفاده می شود. عوارض جانبی آن شامل قرمز شدن پوست ، خارش یا سوزش و درد البته اغلب بصورت خفیف است.

هشدار مهم:

سعی نکنید زگیل های دستگاه تناسلی را با داروهای ضد زگیل بدون نسخه درمان کنید. این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده اند و می توانند عوارض بدتری داشته باشند.

عمل جراحي برای ازبین بردن زگیل تناسلی

برای برداشتن زگیل های بزرگتر که به داروها پاسخ نمی دهند یا زمانی که در دوران بارداری دچار این عارضه شده اید ممکن است با نظر پزشک به جراحی نیاز داشته باشید. در صورت بارداری این کار همچنین به شما کمک می کند زگیل هایی که کودک شما هنگام زایمان در معرض آن قرار دارد را بردارید تا نوزادتان به این بیماری مبتلا نشود. روش های جراحی مختلفی برای این کار وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

1.انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

روش انجماد با ایجاد تاول در اطراف زگیل شما کار می کند. با بهبودی پوست ، ضایعات از بین می روند و باعث می شوند پوست جدید ظاهر شود. ممکن است لازم باشد که برای درمان کامل زگیل ها این روش درمان را تکرار کنید. عوارض این روش شامل درد و تورم در ناحیه زگیل است.

2. استفاده از برق 

 در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود. ممکن است بعد از انجام عمل درد و تورم داشته باشید اما بعد از چند روز بهبود می یابد.

3. برداشتن با ابزار جراحی

ممکن است پزشک شما از ابزارهای ویژه جراحی ( مثل تیغ جراحی) برای بریدن زگیل استفاده کند. برای این روش درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی احتیاج دارید و ممکن است بعد از آن نیز تا چند روز درد داشته باشید تا زخم بهبود یافته و پوست جدید تشکیل شود.

4. درمان با لیزر

از این روش که در آن از پرتو شدید نور استفاده می شود، معمولاً برای درمان زگیل های گسترده و سخت استفاده می شود. این روش نسبتا هزینه بیشتری دارد و عوارض جانبی می تواند شامل زخم و درد باشد.

سخن آخر

زگیل تناسلی از انواع بیماری های مقاربتی است. بنابراین با داشتن رابطه های کم خطر و رعایت اصول بهداشتی در حین رابطه و استفاده از وسایل محافظت کننده به روش صحیح مانند کاندوم به راحتی می توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید. در صورت مبتلا شدن نیز اگر به موقع به پزشک مراجعه کنید و توصیه های او را جدی بگیرید با یک دوره درمان  می توانید زگیل را درمان کنید تا رشد و گسترش پیدا نکرده و نیاز به جراحی نداشته باشد و یا شما را دچار سرطان نکند. 

1- AskMayoExpert. Anogenital warts. Mayo Clinic; 2019.

2- Genital warts: A fact sheet from the Office on Women's Health. U.S. Department of Health & Human Services. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو