گاهی اوقات شروع پس انداز و مدیریت هزینه ها بسیار سخت است. یافتن راهی برای ذخیره پول  و اجرا و ادامه‌ی آن نیز سخت به نظر می رسد. اما با این حال اگر از روش درست وارد شوید، به طور حتم می‌توانید به اهداف خود برسید. در ادامه ما 8 راهنمایی قدم به قدم آماده کرده ایم که به شما کمک خواهد کرد یک طرح پس انداز مالی برای خود اجرا نمایید، به طوری که بعد از اجرای آن خودتان هم شگفت زده خواهید شد که چگونه پول هایتان اضافه آمده است در حالی که تا قبل از این چنین چیزی امکان پذیر نبوده است.

 1- مخارج خود را ثبت کنید

اولین قدم برای اینکه بدانید چگونه پول‌های خود را پس انداز کنید این است که بدانید چقدر خرج می‌کنید؛ برای یک ماه کامل، تمامی مخارج خود را ثبت نمایید. این بدان معناست که شما حتی باید پولی که برای کرایه تاکسی، خرید روزنامه و یا یک قهوه پرداخت می‌کنید را نیز ثبت کنید. بهترین روش آن است که ابتدا دسته بندی‌های مختلفی ایجاد کرده و هزینه‌های یک ماه را به طور کامل در آن بیاورید. برای مثال دسته‌ی خودرو،  مواد غذایی و … . و داخل آن به صورت دقیق هزینه‌ها را به صورت جزئی ثبت کنید. برای راحتی می توانید از اپلیکیشن و نرم افزار ها استفاده کنید. اپلیکیشنی مانند کیف پول محک دقیقا این موارد را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در هر لحظه و در هر جا بتوانید هزینه‌های خود را ثبت نمایید.

2- بودجه ای برای خود در نظر بگیرید

حال که شما می‌دانید که در یک ماه چه مقدار باید خرج کنید، می‌توانید یک سقف بودجه برای خود در نظر بگیرید. خرج‌های خود را تا جایی ممکن محدود کنید و یک مقدار از بودجه خود را برای موارد ضروری در نظر بگیرید و آن را پس اندازه کنید. به خاطر داشته باشید بعضی از هزینه ها هستند که در هر ماه صورت نمی‌گیرند، برای مثال بررسی موتور خودرو در هر ماه انجام نمی شود و این پس اندازه ضروری برای اینگونه موارد لازم است.

3- طرح صرفه جویی در هزینه ها و پس انداز

حال که هزینه های خود را می دانید و سقف بودجه شما نیز مشخص است می توانید 10 تا 15 درصد از درآمد خالص خود را ذخیره کنید. اگر بودجه شما با خرج هایتان همخوانی ندارد و بودجه تان کم آمده است به مرحله اول باز گردید و از خرج های ماهانه خود کم کنید. برای مثال از هزینه ای که برای سرگرمی ها در نظر گرفته اید و یا خرید مواد غذایی تا جایی ممکن بکاهید. بررسی کنید که آیا می‌توانید مواد غذایی و لوازم مورد نیاز را ارزان تر خرید کنید.

4- هدفی برای ذخیره پول هایتان در نظر بگیرید

تنظیم هدفی برای ذخیره پول هایتان بسیار ساده تر از شروع پس انداز است. برای خود هدفی در نظر بگیرید و زمانی برای رسیدن به آن مشخص کنید. می‌توانید یک برنامه کوتاه مدت 1 تا 3 ساله در نظر بگیرید که در طول آن میزان معینی پول برای خود پس انداز کنید.

  • شروع برنامه ریزی برای ساخت یک صندوق پس اندازه که از طریق آن بتوانید هزینه های 6 ما تا 1 سال از زندگی خود را تامین کنید( برای زمان هایی ضروری، مثال از دست دادن شغل)
  • ذخیره پول هایتان برای یک تعطیلات و مسافرت
  • پس انداز برای خرید یک خودرو

اهداف بلند مدتی را نیز می توانید برای خود داشته باشید، برای مثال اگر فرزندی دارید میتوانید هدف از پس انداز را فرستادن آن به دانشگاه بدانید و یا خرید یک خانه خوب برای آینده و یا حتی استفاده از پول های خود در دوران بازنشستگی!

5-اولویت ها را انتخاب کنید

به طور حتم همه مردم اهداف مشترکی از پس اندازه پول‌های‌شان ندارند. بنابراین تصمیم با شما خواهد بود که کدام هدف را در اولویت خود قرار دهید تا به آن دست پیدا کنید. در این مسیر شما باید تعیین کنید که در بازه زمانی معینی به چه میزان پول احتیاج دارید و برنامه ریزی دقیقی کرده تا در آن مدت به آن دست پیدا کنید. تا جایی ممکن روی داشته هایتان برنامه ریزی کنید و برنامه ریزی روی مواردی که در حال حاضر وجود ندارند رو به آینده موکول کنید. ممکن است هدف شخصی از پس انداز راحتی در دوران بازنشستگی باشد و برای شخصی دیگر خرید یک خانه و یا خودرو.

 

7- میزان رشد پس اندازه خود را تماشا کنید

هر ماه میزان رشد پس اندازه خود را بررسی و زیر نظر بگیرید. این موضوع نه تنها باعث کمک به ادامه اجرای طراح پس انداز می شود بلکه می تواند کمک کند تا مشکلات پیش بینی نشده را رفع کنید. حتی شاید متوجه شوید که می توانید به سرعت و مقدر بیشتری از پول خود را ذخیره کنید.

در نهایت شما با اپلیکیشن کیف پول محک میتوانید بودجه و هزینه های شخصی و خانواده ی خود را ثبت و مدیریت کنید. این اپلیکیشن به صورت رایگان ازکافه بازار برای اندروید و اپل استور برای آی او اس قابل دریافت است.

بودجه‌بندی کنید

از این الگو پیروی كنید.

 55 درصد برای نیازهای اصلی و روزمره

 10 درصد برای یادگیری و آموزش

10 درصد برای تفریح و لذت

10 درصد برای پس‌انداز

10 درصد برای پس‌انداز بازنشستگی

5 درصد برای هدایا و امور خیریه

این الگو فقط یك نمونه پیشنهادی است و هر فردی می‌تواند با هر میزان درآمد، برنامه مالی متناسب با موقعیت و وضعیت خودش تنظیم كند و مقدار پولی كه در اختیار دارد، به درصدهای كوچك‌تری تقسیم كرده و بودجه‌بندی كند.

 

صحیح خرج کنید

برای مخارج‌ برنامه‌ریزی کنید

برای اینکه کمتر خرج کنید لحظه‌ای تصمیم نگیرید، هنگامی که در منزل هستید با آرامش لیست خریدتان را بنویسید.

قبل از خرید از چند مغازه دیدن کنید، قیمت تقریبی جنس‌های مدنظرتان را یادداشت کنید، بدون اینکه چیزی بخرید به خانه برگردید و در آرامش کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر بدانید دقیقا چه چیزی می‌خواهید بخرید، کمتر در مغازه می‌مانید و پول کمتری خرج می‌کنید.

اگر به هر خرید به‌عنوان یک تصمیم مهم نگاه کنید، عاقلانه‌تر تصمیم می‌گیرید.

کالایی را برای سرگرمی امتحان نکنید و تست‌های رایگان را نپذیرید، در غیر این صورت حتی اگر قصد خرید نداشته باشید وسوسه می‌شوید خارج از برنامه خرید کنید.

وقتی احساساتی یا گرسنه اید به خرید نروید

در مواقعی که احساساتی هستید مثلا خیلی خوشحالید و یا ناراحتید به خرید نروید زیرا ممکن است ولخرجی کنید و چیزهای غیر ضروری بخرید.

در برخی اوقات برای فرار از احساسات منفی به خرید کردن لوازم غیر ضروری روی می آوریم . اگرچه خرید چنین وسایلی برای لحظاتی ما را شاد می کنند، اما این شادی به زودی از بین می رود و آن وقت ما می مانیم و جیب خالی ! در مواقع گرسنگی نیز به خرید نروید چون ممکن است گرسنگی به شما فشار بیاورد و به محض دیدن هر خوراکی و وسیله ای آن را بخرید.

 

خودتان را سرگرم کنید

برخی از افراد می پندارند نمی توانند پس انداز داشته باشند چون در آمدشان کم است اما همه افراد می توانند کم کم پس انداز کنند و این کار را همیشه ادامه دهند.

حتما لازم نیست قسمت بزرگی از حقوق ماهانه تان را پس انداز کنید همانطور که گفتیم می توانید مبلغ کمی را پس انداز نمایید و هر ماه آن را ادامه دهید در آخر خواهید دید پس اندازتان به مبلغ قابل توجهی می رسد. مثلا برای صرف هزینه زیاد و رفتن به فست وفود و رستوران در مواقعی که بی حوصله اید باغبانی کنید و خودتان را سرگرم نمایید.

درست پس انداز و درست خرج کردن

تنها خرید کنید

همراه بردن بچه‌ها، دوستانی که به خرید علاقه دارند و حتی دوستی که کاملا به تصمیم شما احترام می‌گذارد، ممکن است باعث شود پول اضافه خرج کنید.

به صحبت‌های فروشنده‌ی مغازه توجه نکنید. اگر سؤالی دارید مؤدبانه پاسخ‌ سؤال‌تان را گوش کنید، اما پیشنهادهای خریدشان را نشنیده بگیرید. اگر شما را تنها نمی‌گذارند، مغازه را ترک کنید و هر گاه تصمیم گرفتید برگردید.

تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرید

عوامل محیطی تأثیر زیادی روی پول خرج کردن ما دارند. هوشیار باشید و دقیقا بدانید چرا می‌خواهید فلان محصول را بخرید.

منبع : بیتوته