برای تربیت کودک شاد این توصیه ها را جدی بگیرید

برای تربیت کودک شاد این توصیه ها را جدی بگیرید


منبع: آرگا

104

1399/2/1

14:08


شاد بودن ویژگی باارزشی است که گسترش آن در شخصیت هر فردی از دوران کودکی آغاز می شود. والدین می توانند نقش مهمی برای شاد بودن فرزند خود ایفا کنند و با استفاده از راهکارهایی یک کودک شاد تربیت کنند. برای دانستن این راهکارها همراه این مقاله از آرگا باشید.

شادمانی بزرگترین هدیه ای است که والدین می توانند برای فرزندانشان به ارمغان آورند. پدر و مادر با ساده ترین وسایل و امکانات می توانند موجبات شادی کودک خود را فراهم آورند و با پرورش کودکانی شاد انگیزه و اعتماد به نفس آنها را تقویت نموده تا با شرایط روحی و جسمی مطلوبی به رشد و کمال برسند.

آشنایی با راهکارهای تربیت یک کودک شاد 

شاد کردن کودک با توجه کردن به او

همواره بزرگترین آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندانی سالم و شاد می باشد. آموزش شادی و فراهم کردن زمینه آن امر چندان دشواری نیست. به کودکان چگونه شاد بودن را یاد بدهید تا شخصیت وجودی آنان با نشاط و پرانگیزه شکل بگیرد. شاد بودن موهبتی بزرگ است که والدین با بکار بستن راهکارهایی می توانند آن را به فرزند خود هدیه دهند. در ادامه با چند راهکار ساده برای تربیت کودک شاد آشنا می شوید.

پدر و مادر شادی باشید

پرورش کودک خوشحال

اولین راهکار برای تربیت کودک شاد این است که خود والدین شاد باشند. پژوهش ها نشان می دهد کودکانی که مادری افسرده دارند خروجی رفتار منفی دارند و برای این والدین مراقبت از فرزندان کار سختی خواهد بود. از طرف دیگر تحقیقات انجام شده بر روی والدین شاد نشان می دهد که این افراد کودکانی شاد را پرورش خواهند داد و این امر به ژنتیک مربوط نیست. به این ترتیب رفتار والدین بر روی خلق و خوی فرزندان بیشتر از ژنتیک تاثیرگذار است. همانطور که می دانید خنده مسری می باشد تلاش کنید تا همواره شاد باشید و با افراد خنده رو و با نشاط معاشرت کنید تا کودکی شاد را تربیت کنید.

کودک خود را مورد تمجید قرار دهید

پرورش فرزند با نشاط و شاد

با عشق ورزیدن و تمجید کودک خود موجبات شادی او را فراهم می آورید. کودکی که خود را عشق مطلق والدینش بداند و از اینکه علایق و خواسته هایش برای پدر و مادر باارزش می باشد بانشاط تر خواهد بود و این امر موجبات شادی را در سال های بعد زندگی او نیز به دنبال دارد. البته پذیرش شما به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایش نباشد بیاموزید که عملکرد کودک را مورد نقد قرار دهید نه شخصت وی را.

درست ارتباط برقرار کردن را به کودک بیاموزید

توجه والدین به امر پرورش کودکان

برای تربیت یک کودک شاد به او بیاموزید تا چگونه ارتباط درستی برقرار کند و برای خودش دوست پیدا کند. اجازه ندهید کودک تنها بماند زیرا این امر زمینه افکار و خیالات بی اساس را فراهم می کند. هنگامی که به فرزند خود یاد می دهید تا برای خودش دوستی پیدا کند میزان تنهایی و فکر و خیالات بی اساس را به مراتب کمتر خواهید نمود. برقراری ارتباط با دیگران از کودک شما فردی شادتر و با اعتماد به نفس می سازد.

پشتکار و تلاش کودک خود را مورد تحسین قرار دهید

راهکارهای پرورش کودک شاد

پژوهشگران اذعان می دارند فرزندی که والدینش به نتیجه کار او اهمیت می دهند و پشتکار او را نادیده می گیرند اضطراب و افسردگی بالایی را تجربه می کنند. برای تربیت یک کودک شاد به جای اهمیت دادن به نتیجه دستاورد وی تلاش و پشتکار او را مورد تحسین و تشویق قرار دهید تا روحیه ریسک پذیری کودک را تقویت کنید.

 خوش بین بودن را به کودک بیاموزید

راهکارهای تربیتی کودکان

همواره خوش بین بودن را به فرزندان خود را از دوران کودکی بیاموزید و یاد دهید تا روی نیمه پر لیوان تمرکز کنند. پژوهش ها نشان می دهد افرادی که تا سن ۱۰ سالگی آموخته اند که زیبایی های زندگی را ببینند در مرحله بلوغ مصونیت بیشتری در مقابل مواد مخدر، افسردگی و اضطراب داشته اند. شاد و خوش بین بودن موجب موفقیت کودک در تحصیل و ورزش او شده و همچنین آینده ای سالم و ازدواج موفق تری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین سعی کنید همواره افکار مثبت را به کودک خود القا کنید.

کودک خود را به سمت عادتهای خوب سوق دهید

پرورش کودک شاد و خوشحال

اگر از دوران کودکی فرزند خود را به داشتن عادتهای خوب و مثبت سوق دهید در آینده و بزرگسالی به راحتی می تواند با ناراحتی ها و یا افسردگی و اضطراب مقابله کند و برای مواجه با مشکلات واکنش خوبی نشان دهد. ببینید فرزند شما از انجام چه کارهای خوبی لذت می برد سپس انجام آن ها را جزو یکی از برنامه های روزمره اش قرار دهید تا در شکل گیری عادتهای خوب به او کمک کنید.

شادی را در جعبه های یادگاری قرار دهید

تاثیرپذیری کودک از رفتار والدین

عکسها، یادگاری ها، وسایل مورد علاقه ، کاردستی ها و چیزهایی که خاطرات شادی را برای کودک یادآوری می کند درون جعبه ای قرار دهید و مواقعی که کودک بیمار یا غمگین است با نشان دادن آن ها او را شاد سازید. البته این خاطره بازی را می توان در زمان های دیگر نیز انجام داد.

کودک را در انجام برخی فعالیت های خود شریک کنید

پرورش کودک شاد

در مطالعه ای که روی دو هزار کودک پنج تا هفده ساله صورت گرفت از آنان سوال شد چه چیزی را دوست دارند بخرند که با پول نمی شود آن را خرید؟ پاسخ همه آنها والدین و توجه پدر و مادرها بوده است. به این ترتیب کودکان خواستار توجه والدین هستند. می توانید برنامه هایی مانند کوهنوردی، پیاده روی و … برای باهم بودن ترتیب دهید یا آن ها را در انجام برخی کارهای روزمره مانند خرید، آبیاری باغچه، مرتب کردن خانه و … شریک کنید.

حس شگفتی را در کودک برانگیزید.

کودکان در مواجه با پدیده های بزرگتر از خودشان چه فیزیکی و چه معنوی بسیار احساس رضایت خاطر می کنند و با فهم حتی اندک مسائل مورد علاقه شان بسیار شگفت زده و خوشحال می شوند. با آنها درباره خداوند، عقاید خود و مقدسات دینی حرف بزنید و حتما لازم نیست که او همه جزئیات برایش قابل فهم باشد.

چگونه کودک شاد تربیت کنیم؟

عشق را به کودک خود هدیه دهید

از راههای مختلفی می توانید عشق خود را به کودکتان نشان دهید به طور مثال کودک خود را در آغوش بگیرید تا او حس امنیت را تجربه کند. از بیان جمله دوستت دارم غافل نشوید حتی در زمانهایی که آنها انتظارش را ندارند. در بازیهای کودک خود شریک شود و زمانی را به انجام بازی یا کارهای مورد علاقه او اختصاص دهید مثلا با یکدیگر توپ بازی کنید یا به پرندگان غذا بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو