طرحی که با نارضایتی مردم روبرو شد

67

1398/4/5

18:15


طرحی که با نارضایتی مردم روبرو شد

سلامت نیوز:طرح «زوج و فرد» و اعمال تغییرات جدید در طرح حمل و نقل شهری، تحت عنوان طرح «کنترل آلودگی هوا» از ابتدای تابستان کلید خورد اما این طرح هنوز برای بسیاری از شهروندان طرحی پر از ابهام است و همین امر موجب شده که بسیاری از مردم برای خرید طرح جدید زوج و فرد به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند و آن طور که برخی مراجعه کنندگان به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری واقع در یوسف آباد به آفتاب یزد میگویند جوابی هم از این مراجعه نگرفته اند!

> یک طرح و هزار شائبه
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،کمتر از پنج روز از اجرایی شدن این طرح می‌گذرد و مردم هنوز به صورت دقیق نمی‌دانند برای خرید طرح چه باید بکنند؛ طرحی که بر اساس آن هر خودرو پلاک تهران در هر سه ماه (یک فصل) ۲۰روز و پلاک‌های غیر تهران ۱۵ روز مجاز هستند به صورت رایگان در محدوده طرح آلودگی هوا (طرح زوج و فرد جدید) ورود پیدا کنند.

آنطور که مسئولان می‌گویند مبلغ طرح کنترل آلودگی هوا، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین شده است و تمام ساکنان شهر تهران و افرادی که به تهران تردد دارند، باید در سایت «تهران من» ثبت نام کنند.

با این اوصاف مراکز خدمات الکترونیک پر از افرادی است که برای خرید طرح آمده‌اند؛ طرحی که ماحصل آن اینطور عنوان می‌شود که خودرویی که می‌خواهد در تمام خیابانهای تهران و در همه روزها و در همه ساعات، اجازه تردد داشته باشد، به شرط آنکه پلاک آن متعلق به تهران بوده و محل زندگی مالک آن خارج از محدوده دو حلقه باشد، باید دست کم سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند که این مبلغ بسته به عوامل و شرایط متعدد تا سالی ۱۰ میلیون تومان هم قابل افزایش است!

> دفتر خدمات الکترونیک و جمعیت معترض
این در حالی است که هیچ جواب مشخص و کاملی هم به سوالات افراد حاضر در دفتر خدمات الکترونیک داده نمی‌شود و مردم مجبورند که در گرمای این روزها چند ساعتی را معطل بایستند تا بلکه مسئولی دلش بسوزد و به آن‌ها جواب بدهد! ازدحام جمعیت به قدری زیاد است که به سختی می‌توان نفس کشید، همه افراد حاضر در دفتر خدمات الکترونیک عصبانی و خشمگین به نظر می‌رسند، برخی افراد با صدای بلند اعتراض می‌کنند و برخی دیگر زیر لب و آهسته غر می‌زنند!

عده‌ای درباره طرح توضیح می‌دهند و عده دیگری طرح مورد نظر را تنها راهکاری برای خالی کردن جیب مردم می‌دانند! آنچه که به وضوح پیداست این است که طرح جدید مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و همه از وضعیت موجود ناراحتند!

> با اینکه ثبت نام کردم اما باز هم جریمه شدم!
حمیدرضا نوری،کارمند یکی از ادارات دولتی است که برای خرید طرح به دفتر خدمات الکترونیک آمده، او می‌گوید: «من از ساعت ۱۰ صبح تا حالا اینجا هستم اما هیچ کس جوابگو نیست، طرح ترافیک جدید زندگی را برای ما سخت کرده محل کار من در منطقه طرح قرار گرفته و حالا با این وضعیت طرح برای تردد دچار مشکل شده‌ام، جالب اینجاست که با وجود این طرح حتی هزینه اسنپ و تاکسی هم افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها برای من که فقط یک کارمند هستم سنگین است، صبح‌ها هم که مترو و اتوبوس آنقدر شلوغ است که اگر سوار هم بشوم خسته از فشار جمعیت به محل کارم می‌رسم!»


این کارمند به آفتاب یزد گفت: «چند تا از همکارانم خانه شان در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد قرار گرفته، آن‌ها هم شاکی هستند و می‌گویند چرا باید از سوار شدن در خودرو خودمان محروم شوند؟

یکی از آن‌ها ثبت نام نکرده و جالب است که در این سه روز، هر روز جریمه شده است! البته وضعیت من هم بهتر نیست، من خودم هم هر روز جریمه شده ام! درحالی که ثبت نام هم کرده‌ام اینجا هم کسی پاسخگو نیست اصلا کسی دقیق نمی‌داند باید چکار کنیم! من امروز را مرخصی گرفتم که فقط به این کار رسیدگی کنم! خودم می‌دانستم اینجا که بیایم تا ظهر کارم گیر است!»

> فقط می‌خواهند از مردم پول بگیرند!
خانم دکتر مریم... یکی دیگر از کسانی است که برای ثبت نام طرح ترافیک جدید به این دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده است، او که به نظر می‌رسد از بی نظمی حاکم بسیار ناراحت و شاکی است، می‌گوید:

«اعلام کردند که برای تایید مدارک سکونتی که نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است،به اینجا مراجعه کنیم! من بارها مراجعه کردم اما با وجود مراجعه مکرر هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم! با ۱۳۷هم تماس گرفتم اما هنوز جواب نداده اند! با این اوصاف من بین بیمارستان و مطب سرگردان باید به دنبال وسایل نقلیه عمومی باشم و این روند حضورم در محل کارم را دچار مشکل خواهد کرد! نمی‌فهمم چطور می‌توانند طرحی که خودشان هم از آن سر در نمی‌آورند اجرا کنند! فقط می‌خواهند از مردم پول بگیرند!

من هر روز که می‌خواهم از بیمارستان به مطب بروم جریمه می‌شوم! امروز هم ۲ ساعتی است که اینجا منتظرم که یک نفر بگوید من باید چکاری انجام دهم! اما هیچ کس پاسخ مشخصی نمی‌دهد!»

> اگر مشکل‌شان برطرف کردن آلودگی هوا است چرا با پرداخت پول می‌توان در محدوده حضور پیدا کرد؟
ستاره دختر دانشجویی است که کلافه به ساعتش نگاه می‌کند. صدایش به اعتراض بلند می‌شود که چرا هیچ کس یک جواب درست به ما نمی‌دهد که بلافاصله آقایی که مسئول به نظر می‌رسد به او تذکر می‌دهد صدایش را پایین بیاورد و سکوت کند تا کارها به زودتر انجام شود! وقتی دلیل حضورش را می‌پرسم، می‌گوید:

«من معمولا کلاس‌هایم را روز فرد برمی‌داشتم تا بتوانم به دانشگاه بروم اما حالا با این وضع طرح و قیمت خرید و اوضاعی که راه انداختند عملا نمی‌توانم از ماشین شخصی استفاده کنم! من نمی‌فهمم اگر مشکل‌شان برطرف کردن آلودگی هوا است چرا با پرداخت پول می‌توان در محدوده حضور پیدا کرد؟ این یعنی آدم‌های پول دار که توانایی پرداخت دارند اجازه دارند هوا را آلوده کنند اما ماهایی که توانایی نداریم این حق را هم نداریم؟

اگر دلشان به حال هوا می‌سوزد این چه وضعی است که راه انداخته‌اند؟ پدر من دو روز است هر جایی که می‌رود جریمه می‌شود! اعتراض هم که می‌کنیم می‌گویند حرف نزنید! این طرح معلوم است که تنها برای خالی کردن جیب افراد است!»

> لوازم یدکی سه برابر شده بخواهیم پول طرح هم بدهیم باید کرایه را اضافه کنیم!
تقی راننده ون مینی بوس است، او نیز درباره طرح جدید می‌گوید:«این چه وضعش است! ما که وسیله نقلیه عمومی هستیم هم باید عوارض بدهیم! دو‌ روز پیش رفتیم شورای شهر جوابی نگرفتیم، مگر ما چقدر پول در می‌آوریم که هم باید خرج ماشین و پول بنزین بدهیم هم جریمه و عوارض! من خرج خانواده ام را هم به زور در می‌آورم! کرایه‌ها را هم که افزایش نمی‌دهند!

امروز برای جلوگیری از جریمه آمده ام دفتر الکترونیک اینها هم جواب درست و حسابی نمی‌دهند! مسئولان به داد ما نمی‌رسند کجا باید بگوییم لوازم یدکی سه برابر شده بخواهیم پول طرح هم بدهیم باید کرایه را اضافه کنیم که اجازه آن کار را هم به ما نمی‌دهند!»

> عملا بیکار شده ام!
حسین راننده یکی از تاکسی‌های آنلاین است، او نیز در این باره می‌گوید: «با این محدوده زوج و‌فرد عملا بیکار شده ام! مگر در روز چقدر کار می‌کنم که خرج لوازم یدکی پورسانت شرکت و طرح بدهم! مگر خودروی ما وسیله نقلیه عمومی محسوب نمی‌شود؟

پس چرا ما باید برای هر بار ورود و خروج در طرح عوارض پرداخت کنیم! مگر ما چقدر پول در می‌آوریم؟ مخصوصا الان که برای حواشی‌ای که ایجاد شده درخواست اسنپ از نصف‌هم کمتر شده است! چرا مسئولان یک طرح نصفه و نیمه می‌دهند که فقط پول در بیاورند؟!»


با این اوصاف به نظر می‌رسد طرح ارائه شده نه‌تنها با اقبال عمومی همراه نیست بلکه موجب نارضایتی‌هایی از جانب مردم شده است! این نارضایتی‌ها اکثرا به دلیل مبالغ بالای عوارض‌ها و پاسخگو نبودن مسئولین در رابطه با طرحی است که ارائه تنها ارائه شده و نظارتی روی نحوه انجام آن صورت نمی‌گیرد!

> و اما شاید گاهی دست‌هایی در کار باشدبرای ناراضی کردن مردم
دفاتر خدماتی الکترونیک تحت نظر شهرداری زیرساخت درست و حسابی ندارند کارمند در مقابل مردم معترض که از ساعت ۶ صبح پشت درب‌ها معطل هستند، می‌گوید اینترنت ضعیف است و سیستم قطع می‌شود. ما کارمند اضافه نمی‌کنیم خودتان می‌دانید برای پرداخت عوارض خودرو باید ۴ ساعت معطل بمانی این یعنی چی؟ آقای شهردار پاسخ دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو