القدس العربی گزارش داد، محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین در واکنش به تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی گفت: توافق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل و بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی سفید برای تشکیل دولت، امیدها به تحقق صلح را از بین می‌برد.

وی در توئیتی نوشت: تشکیل دولتی که الحاق شهرک‌ها به اراضی اشغالی را تأیید می‌کند به معنای از بین بردن راهکار تشکیل دو کشور و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین است.

از سوی دیگر عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح گفت:  این توافق قابل پیش‌بینی بود چراکه نتانیاهو هر کاری برای ماندنش در پست نخست‌وزیری می‌کرد و یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایش در این باره مقابله با کرونا بود.

وی افزود: در رابطه با مسئله فلسطین، بنی گانتس با نتانیاهو فرقی ندارد. گانتس و اعضای ائتلافش جزو افراط‌گرایان هستند. فلسطینی‌ها باید در برابر این دولت تحرکات سیاسی خود را تقویت کنند.

وی گفت: تقویت تحرکات سیاسی‌مان می‌تواند مانع اقدامات اسرائیل از جمله الحاق غور اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی شود.

الاحمد گفت: سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) تحرکات سیاسی را با همکاری طرف‌های بین المللی از جمله سازمان ملل، روسیه، اتحادیه اروپا آغاز کرده است. مرحله کنونی پیان دودستگی را می‌طلبد. ویروس اشغالگری بدتر از ویروس کرونا برای فلسطینی‌هاست. برای همین نباید بگذاریم اسرائیل خاکمان را غصب کند.

شامگاه دوشنبه گانتس و نتانیاهو توافق نهایی برای تشکیل دولت وحدت را امضا کردند.

حماس نیز در واکنش به تشکیل دولت رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: فراکسیون‌های اسرائیلی که با دستورکارهای افراطی خود با حذف حقوق مردم فلسطین و الحاق اراضی‌اش و تشکیل "کشور یهود" توافق کردند هرگز موجب ترس و وحشت فلسطینی‌ها نمی‌شوند.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس گفت: حساب باز کردن روی صلح با اسرائیل کاملا اشتباه و توهم است. اسرائیل دشمن مردم فلسطین و بزرگترین خطر علیه منطقه است. تشکیل دولت اسرائیل تنها بر پایبندی ما به حقوق مردممان و مقاومت در برابر اشغالگران می‌افزاید. این‌ها باید انگیزه‌ای شوند تا ما استراتژی ملی بر پایه مقاومت تدوین کنیم.

همچنین رئیس لیست مشترک(ائتلافی شامل چهار حزب عربی است) در توییتی نوشت: دولت تسلیمی که نتانیاهو و گانتس تشکیل داده‌اند سیلی به صورت مردمی است که بارها برای سرنگون کردن نتانیاهو پای صندوق رای رفتند. گانتس به اندازه کافی شجاع نبود که بتواند پیروز شده و برای الحاق و نژادپرستی و فساد آماده شود.

براساس توافق گانتس و نتانیاهو، ابتدا نتانیاهو برای یک سال اول نخست‌وزیر شده و بعد گانتس برای دو سال بعدی نخست‌وزیر می‌شود. نتانیاهو می‌تواند از اول ژوئیه درباره الحاق غور اردن و بخش‌های دیگر کرانه باختری با سایر گروه‌ها به توافق برسد و بعد دولت آن را تصویب کند.