راهنمای نگهداری گل کلیویا و شناخت شرایط محیطی مناسب برای رشد بهتر آن

راهنمای نگهداری گل کلیویا و شناخت شرایط محیطی مناسب برای رشد بهتر آن


منبع: آرگا

190

1399/2/2

14:37


گل کلیوا که در واقع از دسته گیاهان زینتی و همیشه سبز به شمار می آید نیاز به مراقبت فراوانی دارد و به همین خاطر در این مطلب به بیان روش های مراقبت و نگهداری گل کلیویا خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

توجه داشته گل کلیویا در واقع یکی از گیاهان زینتی و خانگی به شمار می آید که امروزه خیلی کم آن را در منازل می بینیم. اگر قصد دارید این گیاه گل بدهد بایستی در تمامی طول سال از آن به درستی مراقبت نمایید و از آنجایی که کلیویا عادت زندگی خود در مناطق آفریقای جنوبی را از دست نداده دارای طول عمر زیادی می باشد و اگر مراقبت های لازم را به درستی انجام دهید این گیاه در طول سال دو مرتبه گل خواهد داد.

آشنایی با چگونگی نگهداری گل کلیویا

بهتر است بدانید که گیاه کلیویا در واقع از دسته گیاهان بومی مناطق آفریقای جنوبی محسوب می شود که مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است. به طور کلی نام این گل از گیاهانی ویژه مانند فلورنتینا کلایو گرفته شده است و بسیار منحصر به فرد می باشند. توجه داشته باشید که اگرچه بسیاری از کلیویاها به عنوان گیاهان مناسب آپارتمانی پرورش داده می شود اما در مکان های مناسب نیز قادر خواهد بود خارج از منزل و به عنوان گیاهان غیر آپارتمانی پرورش داده شوند. به طور کلی جذابیت گل های کلیویا را می توان در داشتن گل های دلفریب دانست که از رنگ های نارنجی کم رنگ تا قرمز متغیر می باشند. این گیاه دارای برگ های نسبتا پهن و کشیده و همیشه سبز و گل هایی زیبا و درخشان به رنگ صورتی،قرمز و زرد می باشد که این گل ها در ماه های استفند تا فروردین به گل خواهد نشست.

آشنایی با چگونگی نگهداری گل کلیویا

توجه داشته باشید که این گیاه را می توان سال ها درون یک گلدان نگهداری نمود و غذای آن را از طریق کودهای دامی مایع تامین نمایید و همچنین بهترین فصل برای جابه جا کردن و تعویض گلدان کلیویا ها پس از فصل بهار است و پس از انجام آن بایستی گیاه را در محلی مرطوب نگهداری نمایید و در مورد آبیاری آن دقت فراوانی داشته باشید تا گیاه رشد خوبی داشته باشد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه کیلویا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایط و اصولی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه شما را با شرایط محیطی لازم برای نگهداری گل کلیویا آشنا خواهیم کرد:

آبیاری:

توجه داشته باشید زمانی که سطح خاک کاملا خشک شد بایستی آن را مجدد آبیاری نمایید و این گیاه در طول دوران رشد خود به آب فراوانی نیاز دارد که البته پس از گلدهی بایستی از میزان آن کاهش داد و تنها در حد زنده بودن گیاه آن را آبیاری نمایید.

آبیاری لازم برای نگهداری از گل کلیویا

نور:

بهتر است بدانید که نگهداری گل کلیویا برای گلدهی زیاد و خوب به نور فراوان و غیر مستقیم مانند پنجره های شمالی نیاز دارد و می توانید این گیاه در فصل بهار و تابستان در زیر شاخه درخت یا دیوار داخل حیاط نگهداری نمایید.

رطوبت:

به طور کلی گیاه کلیویا برای رشد نیاز به رطوبت متوسطی دارد که بایستی آن را فراهم نمایید. توجه داشته باشید که در کل تامین رطوبت ۵۰ الی ۷۰ درصدی برای پرورش و نگهداری این گیاه کافی می باشد.

خاک:

بهتر است بدانید که خاک بستر نگهداری گل کلیویا بایستی از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا گیاه بتواند رشد خوبی پیدا کند و همچنین استفاده از ترکیب خاکی شامل خاک باغچه،ماسه،خاک برگ و پرلیت نیز می تواند برای بستر کشت مناسب و مرغوب باشد و روند رشد و گلدهی را سرعت ببخشد.

استفاده از خاک غنی برای بستر کاشت

دما:

توجه داشته باشید که گل کلیویا به سرما حساسیت فراوانی دارد و اگر در طول فصل زمستان در محلی با دمای ۱۸ درجه سانتی گراد قرار بگیرد روند گلدهی آن حدود چندین هفته پیش می افتد اما پس از ظهور رنگ جوانه دما بایستی به ۱۳ درجه کاهش پیدا کند. همچنین می توان همانند آماریلیس ها آن را در ماه های تابستان به فضای بیرون از خانه و مکان سایه انتقال دهید و سپس در مهرماه آن را به داخل بیاورید.

گلدهی:

توجه داشته باشید که فصل گلدهی گیاه کلیویا ماه های اسفند تا فروردین ماه می باشد و برای حفظ انرژی گیاه بایستی به محض خشک شدن گل ها آن را قطع نمایید و اگر از انجام این کار غفلت کنید بعدها ناچار هستید از بذر های آن استفاده نمایید که پس از ۱۰ ماه رشد خواهند کرد.

تغذیه و کوددهی:

توجه داشته باشید که بایستی برای تغذیه گیاه کلیویا از کود مرغوبی استفاده نمایید و به همین خاطر توصیه می شود که هر هفته به میزان ۳ گرم در لیتر از فروردین ماه تا شهریور گیاه خود را با استفاده از کود تغذیه نمایید.

چگونگی کوددهی گیاه کلیویا

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که به دلیل حساس بودن ریشه های اصلی این گیاه توصیه می شود که گلدان را به هیچ وجه تعویض نکنید و تنها به تعویض خاک سر گلدان اکتفا نمایید. البته لازم است که هر ۳ الی ۴ سال و زمانی که ریشه های گلدان تمامی گلدان را پر کرده اند آن را درون گلدان بزرگ تری کشت نمایید.

دستورالعمل تکثیر گل کلیویا:

بهر است بدانید که گیاهان ۵ الی ۶ ساله کلیویا از خود میوه های قرمز رنگی تولید خواهند کرد که حاوی بذر می باشد و می توانید با استفاده از تلقیح مصنوعی از آن عمل بذرگیری را انجام دهید. از آنجایی که دانه های بذر کلیویا بسیار درشت است خیلی سریع هم جوانه خواهد زد و توجه داشته باشید که بهترین دما برای سبز شدن بذر ها ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. به طور کلی بذر گل کلیویا پس از گذشت ۶ هفته کاملا سبز خواهد شد و پس از اینکه ۲ الی ۴ برگ شد می توانید اقدام به جابه جایی آن بکنید.

روش های تکثیر گل کلیویا

به طور کلی برای پرورش بهتر این گیاه آن را در سال های اول و دوم کشت از یک خاک سبک استفاده خواهند کرد و در سال سوم زمانی که تعداد برگ های آن به ۸ الی ۱۰ برگ رسید بایستی آن را به گلدان جدیدی انتقال داد و پس از این سال گیاه به تدریج گل خواهد داد. بهتر است بدانید که میزان آبیاری این گیاه در ماه های زمستان کاهش و بر عکس در فصل تابستان افزایش پیدا خواهد کرد و مانند آماریلیس می توان آن را در ماه تابستان به خارج از فضای خانه انتقال داد و مجدد در مهرماه به داخل خانه بیاورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو