نشانه های کودک نابغه و تبدیل کودک خود به نابغه‌ای خلاق

منبع: بیتوته

92

1399/2/2

17:00


نشانه های کودک نابغه و تبدیل کودک خود به نابغه‌ای خلاق



چگونه کودک نابغه داشته باشیم, کودک نابغه, نشانه‌های کودک نابغه

کودک نابغه

 

نشانه‌های کودک نابغه بسیار متنوع هستند. مواردی مانند سرعت یادگیری و توانایی جهشی خواندن کلاس‌های درس در مدرسه، همه از نشانه‌های کودک نابغه است.

در صورتی که کودک شما تعداد زیادی یا همه نشانه‌ها را داشته باشد، باید توجه داشته باشید که آموزش و تربیت کودکان نابغه متفاوت از سایر بچه‌ها خواهد بود و بهتر است کمک حرفه‌ای بگیرید. توجه کنید که والدین یک کودک نابغه بودن کمی سخت‌تر از سایرین است و شما مسئولیت بالایی نسبت به کودک نابغه خود دارد.

 

آن‌ها دوست دارند بخوانند

کودکان نابغه اغلب یاد می‌گیرند که به سرعت و زودتر از کودکان دیگر بخوانند و از خواندن لذت ببرند .

 

کنجکاوی در مورد جهان

بچه های باهوش به دنیای اطراف خود علاقه مند هستند ،اما نبوغ واقعی کنجکاوی سیری ناپذیری دارند.

 

که می توانند درمورد آنچه در مورد کارکردهای مختلف وجود دارد ، اطلاعاتی کسب کنند. از سؤال درباره هر یک از عادتهای غذایی تک تک پستانداران تا اصرار بر دانستن نحوه دقیق چطور کار کردن وسایل ،کودکان با استعداد ممکن است صبر والدین خود را با یک سؤال بی وقفه آزمایش کنند.

 

تشخیص سریع تکرارها توسط کودک نابغه

کودکان نابغه در سنین پایین زود تر از موعد توانایی تشخیص تکرار ها را به دست می آورند. اما این توانایی فقط به شکل ها و رنگ ها مربوط نیست. این کودکان حتی می توانند رفتار ها، فعالیت ها و‌ کنش های تکراری را نیز راحت تر از کودکان هم سن خود تشخیص دهند. کودک نابغه به همه چیز توجه می کند، از صدا های اطراف گرفته تا نحوه عملکرد اسباب بازی هایش. آنها در مشاهده و یادآوری اطلاعات کلیدی توانایی فوق العاده ای دارند.

 

چگونه کودک نابغه داشته باشیم, کودک نابغه, نشانه‌های کودک نابغه

نشانه‌های کودک نابغه

 

حافظه شان پاک نشدنی است

آیا کودک شما هر چیزی را که می بیند و می شنود به سرعت در حافظه اش نقش می بندد و نیاز به تکرار دوباره آن نیست؟شما تعجب می کنید که حرفی را که دو سال پیش در موقعیتی خاص به او گفته بودید را به یاد می آورد ؟ خب تبریک می گوییم زیرا نشانه ها خبر ازین میدهند که ذهنش مانند نوابغ خوب سیم پیجی شده است و ظرفیت آن برای ذخیره اطلاعات از انسانهای عادی بیشتر بوده و جای تعجب نیست اگر هر چیزی را می تواند از گذشته به یاد بیاورد.

 

از دنیای بیرون خود با خبرند

اطلاعات بیشتر کودکان محدود به خانه محله و مدرسه می شود اما کودکانی هستند که به اندازه پدر و مادرهایشان از رخدادها و اتفاقات جهان با خبرند و گاهی حتی به آنها خط می دهند.

 

اگر کودک شما سوالات زیادی درباره رخدادهای جهان ، طبیعت ، کشورها و … می پرسند بدانید که کودک شما نابغه بعدی ست.

 

کودک نابغه پشتکار زیادی دارد

کودکان نابغه معمولا در انجام وظایفی خاص پشتکار دارند و ‌تا آن را تمام نکرده اند دست از سر آن بر نمی دارند. یکی از متخصصان می گوید: «کودکان تیز هوش تمرکز بسیاری بالایی دارند، وقتی وظیفه ای به این کودکان محول می شود تا آن را با موفقیت به اتمام نرسانده اند دست از آن نمی کشند، تلویزیون، بازی های ویدیویی ‌و شبکه های اجتماعی نیز نمی تواند تمرکز آنها را به هم بزند.»

 

کودک نابغه توانایی مدیریتی بالایی دارد

یک‌ کودک نابغه به دلیل بلوغ فکری زود هنگام و رسیدن به توانایی های سازمان دهی و ‌مدیریتی می تواند رهبر و سرگروه خوبی باشد. متخصصان معتقدند چنین کودکانی معمولا بهترین راه حل ها را پیدا می کنند و عملکرد خود را به خوبی سازمان دهی می کنند. یکی از ویژگی ها خاص هر رهبری توانایی تنظیم عملکرد اعضای گروه است. کودکان نابغه به دلیل داشتن اعتماد به نفس بالا به خاطر راهنمایی دیگران معمولا به راحتی می توانند هم کلاسی های خود را مدیریت کنند.

 

چگونه کودک نابغه داشته باشیم, کودک نابغه, نشانه‌های کودک نابغه

نابغه‌ای خلاق

 

تبدیل فرزند خود به نابغه‌ای خلاق

 

الگویی خلاق برای کودک‌تان باشید

وقتی در کنار فرزندتان هستید، سعی کنید خلاق باشید. به تازگی نتایج حاصل از مطالعات تعدادی از پژوهشگران اوکراینی نشان داد که بچه‌های بسیار خلاق، والدین خلاقی داشته‌اند. شاید سوال کنید که آیا این روابط به دلیل ژنتیک وجود دارد یا خیر؟

 

بعضی تحقیقات، ژن‌های خاصی را با خلاقیت مرتبط می‌داند، اما مطالعات نشان می‌دهد که ژنتیک تنها بخش کمی از خلاقیت افراد را دربر دارد بنابراین بسیار محتمل‌تر است که کودکان خلاقیت را از والدین خود یاد بگیرند.

 

در واقع، مطالعات اخیر نشان داده است که وقتی کودکان شخص بسیار خلاق دیگری را تماشا می‌کنند، خودشان خلاق‌تر می‌شوند؛ از این رو اگر می‌خواهید فرزند شما خلاق باشد، ایده خوبی است که تلاش کنید تا خودتان خلاق باشید.

 

اما چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟ یک روش ساده این است که به راه‌های متفاوت زیادی برای استفاده از یک شی فکر کنیم. به عنوان مثال هنگامی که در کنار فرزندتان هستید، می‌توانید از یک حوله نه فقط به عنوان یک حوله بلکه به عنوان یک شنل، پتو، کلاه و موارد دیگر استفاده کنید.

 

به تماشای فیلم‌های تخیلی بنشینید

فیلم‌های تخیلی را با کودک خود تماشا کنید. نتایج تحقیقات در این باره نشان می‌دهد که اگر کودکان یک ویدئو کلیپ ۱۵ دقیقه‌ای با محتوای تخیلی را مشاهده کنند، خلاق‌تر می‌شوند. در حالی‌که این تحقیقات هنوز درباره تاثیر کتا‌ب‌های تخیلی انجام نشده است، اما به لحاظ نظری می‌تواند در مورد کتاب‌ها نیز صدق کند.

 

كتاب ،كتاب  و باز هم كتاب 

سعي  كنيد  كتاب هاي  رنگي و با اشكال و  تصاوير  زيبا براي  او خريداري كنيد.

 

واژه سازي روزانه

واژه سازي  در سنين اوليه  بسيار اهميت دارد،زيرا ذائقه  يادگيري  را تحريك مي كند.براي  واژه  سازي  راههاي  جالبي  وجود دارد.

 

الف : تشويق فرزندتان  به اينكه  درباره  آن چه مي بينيد ،حرف بزند.

ب-رنگ اتوموبيل ها  را سوال كنيد.

ج -از زبري  و نرمي  پشم   سگ و گربه  سوال كنيد  

د-درباره  شكل و اندازه  و رنگ  سنگهاي  موجود طبيعت  سوال كنيد .

ه- درباره  اشياء ويترين  مغازه ها  سوال كنيد.

و- درباره واژه هاي  تابلو اعلانات ،روزنامه ها ،مجلات و سوپرماركت ها  صحبت كنيد.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو