درمان سرفه کودکان زیر 2 سال به روش خانگی

منبع: اوما

206

1399/2/2

22:45


درمان سرفه کودکان زیر 2 سال به روش خانگی

سرماخوردگی برای بسیاری از بزرگسالان یک بیماری معمولی به حساب می آید و با اینکه پزشکان توصیه می کنند هیچ دارویی را نباید بدون مشورت و تجویز پزشک مصرف کرد خیلی از افراد در هنگام سرماخوردگی از خود درمانی و داروهای بدون نیاز به نسخه استفاده می کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه کودکان زیر 2 سال و به طور کلی درمان سرماخوردگی این کودکان می تواند بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی باشد. 

در این مقاله می خواهیم راه های درمان سرفه کودکان زیر 2 سال را برای شما بگوییم تا در صورت ابتلای کودک دلبندتان راحت تر بتوانید آن را درمان کنید. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید:

روش های درمان سرفه کودکان زیر 2 سال

بعضی از کودکان زیر 2 سال در هنگام سرماخوردگی دچار سرفه های شدید می شوند. در زیر بهترین روش های درمانی که برای کودکان زیر 2 سال خطری ایجاد نمی کند را برایتان توضیح می دهیم. البته همه این روش ها باید با مشورت پزشک انجام شود و نباید خوددرمانی انجام دهید.

1- استفاده از قطره های سدیم کلراید (قطره بینی)

هنگامی که بینی فرزند شما در طول سرماخوردگی پر از آب یا همان مخاط بینی می شود، ممکن است کودکتان در تنفس ، خوابیدن و غذا خوردن دچار مشکل شود. قطره های بینی می توانند مخاط را در بینی او رقیق کرده و مجاری تنفسی را باز کنند تا کودک راحت تر نفس بکشد. از این قطره ها باید دو یا سه بار در روز استفاده کنید. معمولا این قطره ها فرزند شما را از شر مخاط مانده در بینی خلاص می کند. برای نوزادان بهتر است از یک مکنده مخاط مانند فین گیر یا پوآ  نیز استفاده کنید تا مجاری تنفسی نوزاد تمیز شده و راحت تر نفس بکشد.

2- مصرف مایعات را افزایش دهید.

هنگامی که کودک شما دچار سرماخوردگی و سرفه می شود بهتر است مصرف مایعات روزانه او را افزایش دهید. این مایعات به کاهش حجم مخاط مانده در بینی کمک می کند و هم تنفس و هم سرفه کردن برای او راحت تر می شود. بیشتر نوشیدنی ها مانند آب ولرم ، آب میوه و شیر گرم برای درمان سرفه مفید هستند. مایعات گرم مانند سوپ مرغ یا آب سیب می توانند گلو درد را نیز تسکین دهند. در نوزادان زیر 6 ماه به دلیل اینکه تنها باید با شیر مادر تغذیه شوند بهترین راه برای تسکین گلو درد و کاهش مخاط بینی نوشیدن شیر بیشتر است.

3- استفاده از مقداری عسل

عسل از داروهای عالی در طب سنتی است که گلو درد را تسکین داده و سرفه را کاهش می دهد. حتی ممکن است برای کودکان بهتر از داروهای ضد سرفه هم باشد. قبل از خواب 1/2 قاشق چایخوری عسل به کودک خود بدهید. از عسل تنها در درمان کودکان بین 1 سال به بالا استفاده کنید. زیرا عسل برای کودکان زیر 1 سال ممنوع است و ممکن است ایجاد آلرژی نماید.

4- سر کودک را بلند کنید!

آیا تا به حال پیش آمده است که وقتی سرما خورده اید و بینی تان گرفته است از بالشت های بیشتر استفاده کنید تا سرتان بالا بیاید و راحت تر نفس بکشید؟ این روش برای کودکان زیر 2 سال نیز کاربرد دارد. برای این کار می توانید به راحتی یک بالشت دیگر یا حوله را زیر بالشت کودک قرار دهید تا سر او کمی بالا بیاید و راحت تر نفس بکشد. 

5- از دستگاه بخور هوا در اتاق کودک استفاده کنید.

رطوبت هوا تنفس را آسان تر می کند ، بنابراین یک دستگاه بخور را در اتاق خواب کودک خود روشن کنید. دستگاه های بخور انواع مختلفی دارند که مدل های مه غلیظ نسبت به مدل هایی که بخار تولید می کنند ، ایمن تر هستند.

6- به کودکتان غذاهای سبک بدهید

نوزادان و کودکان نو پا که دارای گلو درد و خارش هستند ، غالباً نمی خواهند غذا بخورند زیرا خوردن غذا درد گلو را بیشتر می کند. بنابراین به آنها غذاهایی مانند انواع سوپ ها را بدهید که راحت تر فرو می روند. در این وضعیت کودکان نوپا و کودکانی که غذای کمکی می خورند غذاهای نرم و سبک را ترجیح می دهند. بستنی، ژلاتین طعم دار ، پودینگ ، ماست یا سیب نیز به تسکین درد گلوی آن ها کمک می کند.  اگر آنها غذاهای گرم تر را ترجیح می دهند ، آبگوشت یا پودینگ تازه پخته شده را امتحان کنید. نوزادان زیر 6 ماه نیز تنها باید از شیر مادر استفاده کنند. 

چگونه  تب همراه سرفه را پایین بیاوریم؟

برخی از سرماخوردگی ها و سرفه ها با تب جزئی همراه است. اگر کودک شما تب دارد ، برای پایین آوردن تب در سنین مختلف، این مراحل را انجام دهید:

 

درمان تب همراه با سرفه کودک

نوزادان زیر 1 ماه:

در نوزادان زیر یک ماه تب بسیار خطرناک است و باید سریعا او را نزد پزشک ببرید.

 نوزادان زیر 3 ماه:

در نوزادان زیر سه ماه به اندازه نوزادان زیر یک ماه خطرناک نیست اما باید باز هم نوزاد را در صورت تب کردن نزد پزشک ببرید.

 نوزادان 3 تا 6 ماه:

در صورت نیاز و با مشورت پزشک هر 4 تا 6 ساعت یک بار به او استامینوفن بدهید. برای دادن استامینوفن به نوزادان از قاشق های خانگی استفاده نکنید و از قطره چکان خود دارو استفاده کنید.

 نوزادان 6 ماهه یا بزرگتر و کودک نوپا:

به این دسته از کودکان نیز طبق نظر پزشک هر 4 تا 6 ساعت استامینوفن یا هر 6 تا 8 ساعت شربت ایبوپروفن بدهید. توجه کنید که هر دو دارو را نباید همزمان مصرف کنید.

چه زمانی باید برای درمان سرفه کودکان زیر 2 سال به پزشک مراجعه کنید؟

اگر کودک در هنگام سرفه مشکل تنفس یا تب دارد باید حتما به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی در صورت مشاهده علائم زیر باید کودک را نزد پزشک ببرید:

  • سرفه پیوسته و مداوم
  • مشکل تنفس در هنگام سرفه
  • کشیده شدن پوست بین دنده های آن ها با هر نفس کشیدن
  • خس خس یا صدای خشن هنگام نفس کشیدن
  • کبود شدن لب یا صورت هنگام سرفه
  • درد شدید قفسه سینه
  • خارج شدن خون از دهان به هنگام سرفه
  • تب بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد)

حرف آخر

همه روش هایی که در این مقاله گفته شد روش های کمک کننده برای مراقبت بهتر از کودکان زیر 2 سال در طول سرماخوردگی هستند و بعنوان درمان قطعی و صد در صد جوابگو نیستند و بهتر است در کنار انجام این روش ها برای ایجاد احساس بهتر در کودکتان به محض سرماخوردگی او را نزد پزشک برده و به هیچ وجه خود درمانی نکنید، زیرا می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای کودکتان داشته باشد.

Taylor Norris. How to Treat a Cough in Toddlers at Home. on August 30, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو