خوردن نان سنگک چه خواص و فایده هایی دارد؟

منبع: آرگا

139

1399/2/3

16:08


در این مقاله شما را با خاصیت استثنایی نان سنگک آشنا می کنیم. باید بدانید که این نان یکی از نان های کامل ایرانی است و می تواند ویتامین و مواد معدنی بدن شما را تامین کند. همراه با باشید تا با خاصیت های دیگر این نان آشنا شوید.

نان سنگک از آرد کامل تهیه می شود و خاصیت فراوانی برای بدن دارد ‌و از سایر نان ها اهمیت و کیفیت بهتری دارد. در واقع هر یک کف دست نان سنگک حاوی ۷۸ تا ۸۰ کیلو کالری انرژی است.

خواص نان سنگک

خواص و فواید خوردن نان سنگک

نان سنگک یکی از نان هایی می باشد که از  گذشته های دور  تاکنون مورد توجه ایرانی ها بوده است و هنوز هم در بین ایرانیان جایگاه خاصی دارد. این نان خواص بسیار زیادی دارد و می تواند به هضم غذا کمک کند و همچنین می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. در واقع سبوس این آرد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از ویژگی های بی نظیر این نان می توان به عطر خوب، طعم عالی و مغذی بودن اشاره داشت. این نان در خصوص صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه به برخی از خواص این نان اشاره می کنیم.

  • در واقع از نظر مصرف کنندگان نانی خوب است که از جوش شیرین و یا سایر مواد تخمیر کننده در آن وجود نداشته باشد.
  • این نان باید دور ریز نداشته باشد.
  • ارزان بودن نان هم اهمیت بالایی دلرد.
  • این نان دارای آهن، ویتامین و کلسیم است و می تواند مواد معدنی مورد نیازبدن را تامین کند.
  • هضم این نان به دلیل بالا بودن میزان فیبر آن بسیار آسان است و مورد توجه متخصصان گوارش قرار گرفته است.

سنگک برای کودکان

در نظر داشته باشید که نان سنگک از نظر غذایی بسیار اهمیت دارد و برای کودکان هم مفید است زیرا :

  • این نان دارای آهن است و برای کودکانی که در حال رشد عصبی می باشند بسیار مهم است و موجب باهوشی و رفتار خوب آن ها می شود.
  • در تهیه این نان از آرد کامل استفاده می شود و هر آرد کاملی دارای ویتامین ها و املاح معدنی می باشند. برای همین ویتامین ها توصیه می شود به کودک خود نان سنگک بدهید.
  • یکی دیگر از خواص نان سنگک بالا بودن میزان فیبر آن است که برای کودکان بسیار مهم است و از ییوست آن ها جلوگیری می کند زیرا هضم راحت تری دارد.

نان سنگک و جلوگیری از یبوست

عامل خوش طعمی نان سنگک

یکی از دلایل این که این نام خوش طعم است سبوس می باشد. سبوس از نظر بهداشت، مزه و سلامت وقتی در نان ها به کار می رود می تواند بسیار مفید باشد و کیفیت نان را ارتقاء می دهد. این نان جزء اولین و بهترین نان های ایرانی است که قدمتی بسیار طولانی دارد و از آرد و آب و کمی نمک پخته می شود. این نان در رتبه اول نان های خوشمزه و با کیفیت ایرانی می باشد. باید بدانید که نان سبوس دار و کم نمک برای افرادی که دیابت دارند بسیار مفید می باشد و به حفظ ثبات قند خون آن ها کمک می کند. نان های سبوس دار و نان های کامل ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مصرف روزانه این نان ها می تواند فیبر، پروتئین و ویتامین های مورد نظر بدن را تامین کند به همین دلیل است که این نان ها مورد توجه متخصصان تغذیه قرار می گیرد. بیش تر افراد معتقد اند که نان های سنگک در گذشته با سبوس گیری کمتر و حدودا ۷ درصد انجام می شده و به همین علت نان های کنونی آن طعم و مزه قدیمی را ندارند.

خواص دیگر سنگک

خواص نان سنگک بسیار زیاد می باشد و این نان دارای بافتی نرم و یکنواخت است. این نان به راحتی بریده می شود ولی به راحتی بیات نمی شود و تا چند روز قابل خوردن است همین ویژگی نان نشان می دهد از جوش شیرین و خمیر مایه در تهیه آن استفاده نشده است. با این که خواص جوش شیرین بسیار زیاد است اما نباید در نان ها از آن استفاده شود. نانی که کامل است باید خوب پخته شده باشد و برشته شود ولی نباید بسوزد.

فیبر بالا

در نظر داشته باشید که فیبر بالا می تواند باعث کاهش وزن در افراد شده و وزن آن ها را به تعادل برساند. در واقع این نان علاوه بر تناسب اندام می تواند احتمال یبوست را کاهش داده و تا حدود بسیار زیادی می تواند آن را درمان کند.

لاغری

اگر از نان سنگک استفاده کنید به راحتی لاغر می شوید زیرا این نان دارای سبوس است و سبوس می تواند در معده شما حجم بسیار بالایی را اشغال کند و در نهایت می توانید زود تر سیر شوید و به کاهش وزن دست پیدا کنید.

خاصیت درمانی نان سنگک

خاصیت درمانی

یکی دیگر از خاصیت این نان ضد سرطانی بودن و از بین برنده کلسترول بد خون می باشد. اگر از این نان در وعده صبحانه استفاده شود می تواند قند خون شما را ثابت نگه دارد و به افرادی که دیابت دارند کمک کند و بهبود حال آن ها را در پیش داشته باشد.

سخن آخر

می توانید با گنجاندن این نان در رژیم غذایی خود از فواید آن استفاده کنید. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه خواص مواد غذایی، خواص نان جو و خواص گندم سیاه را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو