لاک پشت دریایی چگونه از تخم هایش مراقبت می کند؛ پاسخ به سوالات متداول شما در این باره

لاک پشت دریایی چگونه از تخم هایش مراقبت می کند؛ پاسخ به سوالات متداول شما در این باره


منبع: روزیاتو

182

1399/2/3

17:17


لاک پشت دریایی

لاکپشت دریایی در گروه مهره داران خونسرد جای می گیرد، هفت گونه مختلف دارد و بدنش نسبت به گونه هایی که روی خشکی زندگی می کند کشیده تر است. لاک پشت های دریایی بزرگسال معمولا در آب های ساحلی کم عمق، خلیج ها و تالاب ها زندگی می کنند در حالی که جوانتر ها علاوه بر مصب رودها و خلیج ها در دریاها نیز پیدا می شوند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جالبی را در مورد این موجودات با شما در میان بگذاریم از جمله اینکه لاک پشت دریایی چگونه از تخم هایش مراقبت می کند و چرخه تخم گذاری آن چگونه است.

لاک پشت دریایی چطور لانه می سازد؟

فرایند لانه سازی لاک پشت دریایی چندین مرحله دارد. ابتدا لاک پشت ماده شب هنگام از دریا بیرون می آید و به سمت ساحل می رود تا بهترین نقطه برای تخم گذاری را پیدا کند (جایی تاریک و آرام). بعد از انتخاب موقعیت، جانور شروع به حفر یک چاله با کمک هر چهار دست و پایش می کند و لانه خود را در آن ایجاد می کند. وقتی لاک پشت متوجه شد که دیگر امکان حفر زمین وجود ندارد انقباضات بدنی اش آغاز می شود و در هر انقباض بین یک تا چهار تخم را با سرعت بالا به بیرون می دهد. تخم ها لانه را پر می کنند و پس از این مرحله جانور شروع به پوشاندن سطح لانه می کند تا اینکه کاملا سطح روی تخم ها پوشیده شود و در انتها نوبت به مرحله استتار می رسد؛ لاک پشت با حرکت آرام بدنش به جلو و عقب شن های خشک را روی سطح لانه می ریزد و تلاش می کند تا تخم هایش را از دید جانوران شکارچی دور نگه دارد. پس از پایان کار لاک پشت مجددا راهی دریا می شود و این در واقع اصلی ترین کاری است که لاک پشت دریایی برای مراقبت از تخم هایش انجام می دهد.

لاک پشت دریایی هر بار چند عدد تخم می گذارد؟

تعداد تخم های موجود در لانه هر لاک پشت دریایی بسته به گونه آن متفاوت است اما این جانوران معمولا برای جای دادن تخم های خود به بیشتر از یک لانه نیاز دارند. به طور متوسط هر لاک پشت دریایی ۱۱۰ تخم را در یک لانه قرار می دهد و در هر فصل به دو تا ۸ لانه نیاز پیدا می کند. کمترین تعداد تخم ها را لاک پشت های پشت تخت یا Flatback می گذارند که برابر با ۵۰ عدد است و بیشترین تعداد هم متعلق به لاک پشت های منقاری است که از ۲۰۰ عدد فراتر می رود.

دوره نگهداری از تخم های لاک پشت دریایی چقدر است؟

زمان بیرون آمدن نوزادان لاک پشت دریایی از تخم بسته به گونه جانوری آن، دما و رطوبت لانه و ابعاد لانه میتواند متفاوت باشد اما اغلب آنها بین ۴۵ تا ۷۰ روز از تخم خارج می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که جنسیت نوزاد لاک پشت به دمای لانه بستگی دارد و هرچه دما پایین تر باشد جنسیت نر بیشتر و هرچه دما بیشتر باشد تعداد ماده های بیشتری به دنیا می آیند.

در مورد لاک پشت دریایی سبز که یکی از هفت گونه مختلف آن است دمای ۲۸ درجه سانتیگراد یا پایین تر در لانه باعث می شود که اغلب نوزادان نر به دنیا بیایند و اگر دما ۳۱ درجه سانتی گراد یا بالاتر باشد اکثر نوزادان ماده خواهند بود و گر دما در بازه ای بین این دو قرار داشته باشد، لاک پشت ماده ترکیبی از نوزادان نر و ماده را خواهد داشت.

شکستن تخم های لاک پشت دریایی چطور رخ می دهد؟

نوزاد لاک پشت دریایی در تمام طول سال ممکن است از تخم خود بیرون بیاید اما این اتفاق در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد. در این شرایط نوزاد با کمک نوعی دندان موقت پوسته تخم خود را می شکند و از آن بیرون می آید. پس از این مرحله بین سه تا هفت هفته طول می کشد تا جانور راهی دریا شود.

نوزادان تازه سر از تخم درآورده لاک پشت دریایی معمولا تا شب صبر می کنند و سپس از لانه خود بیرون می آیند؛ آنها با این کار احتمال شکار شدن توسط جانوران دیگر را به حداقل میزان ممکن می رسانند.

در مورد اغلب گونه های لاک پشت دریایی، چنانچه اتفاقی برای لانه نیافتد، ۹۰ درصد از نوزادان با موفقیت سر از تخم در می آورند. اما در این حین ممکن است لانه لاک پشت توسط انسان یا حیوانات تخریب شود که در این صورت نوزادان تنها ۲۵ درصد یا کمتر شانس دارند که زنده بیایند.

لاک پشت دریایی بعد از تخم گذاری به لانه اش باز می گردد؟

خیر! بعد از تخم گذاری لاک پشت ماده هیچگاه به لانه باز نمی گردد و تخم ها و نوزادان لاک پشت به حال خود رها می شوند تا زمانی که راهی دریا شوند.

نوزادان لاکپشت چطور دریا را پیدا می کنند؟

لاک پشت دریایی جانوری نور فعل یا phototactic است؛ بدان معنا که جذب نور می شود. نوزادان این جانور نیز بعد از تولد جذب روشن ترین نور موجود در محیط می شوند که معمولا همان نور ماهی است که در دریا بازتاب می یابد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو