دسته بندی : پزشکی و سلامت

چرا شب ها دستم خواب میره ؟؟ (علت و درمان خواب رفتن دست)

بسیاری از افراد، در طی شب، خواب رفتن دست ها در دست ها و یا بازوهایشان را تجربه کرده اند. این احساس اغلب با  بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها همراه است. اگر این حس به ندرت پیش می آید، می توانید آن را نادیده بگیرید، اما اگر به مدت طولانی از این حس رنج می برید، می بایست آن را جدی بگیرید. این مقاله را بخوانید  تا با علل و نحوه درمان این مشکل آشنا شوید.

خواب رفتن بازوها یا دست ها در شب: علل، پیشگیری و درمان

علت و درمان خواب رفتن دست

 

خواب رفتگی دست چیست؟

اختلال در حس لمس که می تواند به صورت بی حسی کامل یا مور مور شدن پدید آید را خواب رفتگی می گویند. این حس ممکن است هر زمانی رخ دهد، اما معمولا در شب هنگامی رخ می دهد که در بازوی خود برای مدت طولانی خوابیده اید و در به یکی از عصب های خود فشار می آورید. این فشار در  جریان خون اختلال ایجاد می کند و شما احساس می کنید که دست و یا بازوی شما خواب رفته است. با حرکت دادن دست خود، این حس بعد از چند دقیقه از بین می رود. این علت اغلب در شب بسیار شایع است زیرا به مدت طولانی دست هایتان را بی حرکت نگه می دارید. با این حال، اگر اغلب این حس را تجربه می کنید، حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

 

درمان خواب رفتن دست (۱)

 

۸ علت خواب رفتن دست ها در شب

خواب رفتن دست ها در شب بسیار رایج است که ممکن است به دلایل زیر پیش آید.

  1. بد خوابیدن

اولین علت خواب رفتن دست ها و پاها، بد خوابیدن می باشد. هنگامی که شما وزن بدن تان را بیش از حد بر روی دست یا بازویتان می اندازید، عصب فشرده شده، و در نتیجه گردش خون مختل می شود. بنابراین، اگر این حس غالبا شب ها برایتان رخ می دهد، شما باید به طرز خوابیدن خود توجه کنید. گاهی اوقات، ما به طرز خوابیدن خودمان توجه نمی کنیم.  سعی کنید شیوه خواب خود را تغییر دهید. عصب زمانی فشرده می شود که شما آرنجتان را خم می کنید و  سرتان را روی دستتان می گذارید.

 

  1. کمبود ویتامین B

ویتامین های گروه B برای عملکرد سیستم عصبی بسیار مهم هستند. این ویتامین ها همچنین انرژی مورد نیاز شما را تامین می کنند و برای سلامت سلول های شما مفید می باشند. ما غالبا ویتامین مورد نیاز بدنمان را از طریق مواد غذایی بدست می آوریم، اما گاهی اوقات مواد غذایی به تنهایی کافی نیستند و می بایست از مکمل ها نیز استفاده شود. کمبود ویتامین های B معمولا برای افراد سالمند، افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند، و همچنین افرادی که دچار  کم خونی می باشند، پیش می آید. اگر علت کمبود این ویتامین در بدن شما مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و  یا کم خونی است، ابتدا باید آن را رفع کنید و سپس با تجویز پزشکتان از مکمل ویتامین های B استفاده کنید.

 

  1. حرکات تکراری

اگر اغلب شب ها دچار خواب رفتن دست ها می شوید، می بایست به حرکاتی که  روزانه انجام می دهید، دقت کنید. این حرکات معمولا کارهایی هستند که به طور مکرر انجام می دهید؛ به عنوان مثال، تایپ کردن، دوختن یا چکش زدن، که به عصب های مچ دست شما بیش از حد فشار می آورد. انجام این حرکات تکراری منجر به سندرم تونل کارپ می شود که از طریق فشار به یک عصب ایجاد می شود که ممکن است موجب بیحسی، سوزن سوزن شدن یا حتی درد در مچ دست و یا قسمت دیگر بدن شما شود. از آنجایی که نمی توانید کار خود را تغییر دهید، سعی کنید روزانه تمرینات کششی ساده را انجام دهید، زیرا این تمرینات به شما کمک می کند تا عضلات سفت خود را شل کنید و فشارهای وارد شده بر عصب هایتان را تحمل کنید.

 

  1. احتباس مایعات

علل مختلفی برای احتباس مایعات در بدن وجود دارد. اگر شما آب کافی ننوشید و یا از نمک بیش از حد استفاده کنید ممکن است دچار احتباس مایعات شوید. با این حال، اضافه وزن یا عدم تحرک و یا نوسان سطح هورمون ها از علل دیگر این مشکل می باشند. احتباس مایعات ممکن است موجب تورم قسمت های مختلف بدن بشود. هنگامی که این اتفاق می افتد، گردش خون مختل می شود و ممکن است شما در نواحی آسیب دیده بدنتان احساس سوزش یا بی حسی داشته باشید.

 

  1. دیابت

دیابت، به ویژه اگر برای مدت زمان طولانی آن را تشخیص نداده باشند، ممکن است خطرناک باشد. این اختلال متابولیک با سطح قند خون بالا ارتباط دارد، که ممکن است به علت نوروپاتی محیطی ناشی از آسیب عصبی ایجاد شود. اگر شما از بی حسی به طور مداوم رنج می برید، و اضافه وزن دارید یا فعالیتهای بدنی را انجام نمی دهید، دیابت در مورد شما می تواند عامل این حس باشد. دیابت اغلب عامل ژنتیکی است.

 

  1. آسیب به عصب رادیال (فلج روز شنبه)

هنگامی که روی اجسام سفت و سخت می خوابید، به اعصاب دستانتان فشار می آورید. در نتیجه عصب رادیال شما فشرده می شود و دست شما دچار خواب رفتگی  می شود. نام خنده دار این پدیده به  خوابیدن یک فرد مست بر روی صندلی پس از یک شب طولانی اشاره دارد.

 

  1. فلج ماه عسل

فلج ماه عسل به وضعیتی اطلاق می شود که در آن شخص دیگری بر عصب بازوی شما فشار وارد می کند که منجر به خواب رفتن دست هایتان می شود. از آنجایی که به عصب رادیال شما فشار وارد می شود، ممکن است دست یا بازوی شما کاملا بی حس شود.

 

  1. دلایل دیگر خواب رفتن دست 

عوامل دیگری نیز می توانند منجر به ایجاد این حس شوند. به عنوان مثال، اگر دچار سکته شوید، ممکن است دستتان بی حس شود. در این حالت شما نیز دچار سردرد، تاری دید، گفتار نامفهوم، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست خواهید شد. عوامل جدی دیگر عبارتند از: ام اس، تومورهای مغزی، آسیب های ستون فقرات یا گردن یا سر، مصرف الکل، HIV و یا سندرم رینو.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این حس به طور مداوم  چند هفته یا چند ماه ظاهر و یا موجب بی خوابی شما شد، حتما به پزشکتان مراجعه کنید. همچنین اگر علاوه بر دست ها یا بازو ها، در نواحی دیگر بدنتان دچار بی حسی شدید، به متخصص مراجعه کنید. در صورتی که بی حسی همراه با درد شدید، ضعف عضلات، تاری دید ، مشکلات گفتاری یا سرگیجه  ظاهر شد، به پزشکتان مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات تکمیلی علت را دریابد.

 

درمان خواب رفتن دست (۲)

 

درمان خواب رفتن دست ها و بازوها

اگر پزشک برای خواب رفتن دست و بازوهای شما  علت جدی شناسایی نکرد، شما با استفاده از  روش های زیر می توانید به سادگی و برای همیشه آن را درمان کنید.

 

  1. طرز خوابیدنتان را عوض کنید

طرز خوابیدن شما بر روی  بی حس شدن  بازوها و دست های شما در شب تاثیر می گذارد. هرگز در حالتی که به دست و یا بازوی شما فشار وارد شود، نخوابید؛  زیرا می تواند عصب شما را فشرده و جریان خون را مختل کند. زمانی که شما خوابیده اید،  از طرز خوابیدنتان آگاه نیستید. برای جلوگیری از این وضعیت، بهتر است از خودتان فیلم بگیرید و یا از فردی بخواهید تا زمانیکه بد خوابیدید شما را بیدار کنند تا طرز خوابیدنتان را اصلاح کنید. همچنین هنگامی که روی  تخت می خوابید، دور از لبه تخت خود قرار بگیرید تا دستهایتان از تخت آویزان نشود.

 

  1. سبک زندگی تان را تغییر دهید

اگر شغلتان به نوعی است که  با دست یا مچ دستتان حرکات تکراری انجام می دهید، حتما هر نیم ساعت به بازوها و دست هایتان استراحت بدهید. برای مثال، می توانید از  تمرینات کششی ساده استفاده کنید و یا برای چند ثانیه دستتان را رو به پایین بلرزانید. همچنین سعی کنید که در سبک تایپ کردن یا نگه داشتن اشیا در دستانتان تغییری ایجاد کنید.

 

  1. به طور منظم ورزش کنید

اگر شب ها  بازوها یا دست هایتان غالبا دچار خواب رفتگی می شوند، نشانه ای از ضعف گردش خون بدن شما می باشد. بهترین راه برای بهبود آن، تمرینات منظم است. هر روز فقط سی دقیقه تمرین منظم می تواند مشکل شما را حل کند.فقط یک فعالیت ورزشی  که دوست دارید را انتخاب کنید و مرتبا آن را انجام دهید. شنا کنید، بدوید، به باشگاه بروید، یا ورزش های دیگر  را انجام دهید.

مطالعاتی بسیاری  ثابت می کند که اگر ورزش های کششی را با وزنه برداری ترکیب کنیم، بهترین نتایج از این تمرینات را به دست می آوریم. با این حال، اگر داشتن استایل زیبا یا کاهش وزن از اهداف شما نیست، هر ورزشی که انتخاب می کنید برای شما مفید خواهد بود. کلید موفقیت این است که شما آن ورزش را دوست دارید و با انجام آن احساس آرامش می کنید.

 

  1. از دوش آب گرم و سرد استفاده کنید

اگر عمدتا شب ها احساس خواب رفتگی می کنید، حتما با آب سرد و گرم  دوش بگیرید. این روش ساده، گردش خون شما را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که بازو یا دست بی حس شده در آب قرار گیرد. اگر قبل از خواب دوش بگیرید، گردش خون شما افزایش می یابد و  دستهای شما دچار خواب رفتگی نخواهند شد. با این حال، توجه کنید که برای برخی افراد این روش مانند یک فنجان قهوه قوی عمل می کند و پس از آن دچار بی خوابی می شوند.

 

  1. استرستان را کنترل کنید

خواب رفتگی در بدن شما بدون هیچ دلیل روشنی، می تواند اغلب ناشی از استرس و اضطراب باشد. بنابراین، اگر شغل، روابط یا مشکلات دیگری  سبب استرس شما می شوند، باید یاد بگیرید چگونه با آن برخورد کنید، زیرا استرس نه تنها بر روی ذهن شما بلکه بر روی ججسم شما تأثیر منفی  می گذارد. امروزه روش های آرامش بخش بسیاری وجود دارند که برای مقابله با استرس می توانید از آن ها استفاده کنید. این روش ها وقت زیادی نمی گیرند، اما می توانند زندگی شما را تغییر دهند. یوگا، گوش دادن به موسیقی آرام و یا مراقبه را امتحان کنید.

روزی  چند دقیقه از این روش ها استفاده کنید که موجب آرامش شما می شوند. به یاد داشته باشید که هر فرد باید راه مقابله با استرس روزمره را خودش پیدا کند. روشی که برای دوست شما موثر است ممکن است برای شما مناسب نباشد. اگر، مثلا، یوگا را امتحان کرده اید، اما احساس می کنید که برای شما مناسب نیست، آن را رها کنید و روش دیگری را امتحان کنید. افرادی هستند که برای انجام آرامش به فعالیت های خاص نیاز ندارند. آن ها با صرف وقت بیشتر با خانواده، پخت و پز شام خوشمزه، و یا پیاده روی طولانی ممکن است که احساس آرامش کنند.

 

دستام خواب میره چیکار کنم (۱)

 

درمان های پزشکی برای خواب رفتن دست ها

برای هر نوع خواب رفتگی ای، درمانی وجود دارد. اگر بعد از آزمایشات پزشکتان علت خاصی را شناسایی نکرد، احتمالا او برخی از داروهای خانگی که در بخش قبلی توضیح داده شد را توصیه می کند.  اگر این حس با درد همراه باشد، پزشک به شما می گوید که از برخی داروهای مسکن، یا از کمپرس سرد یا ژل و کرم های خاصی استفاده کنید.

اگر از فشار عصب یا سندرم تونل کارپ رنج می برید، تمرینات فردی ممکن است راه حل مناسبی باشد. اگر به دلایل دیگری از این حس رنج می برید، پزشک شما باید از طریق آزمایشات تکمیلی آن را شناسایی کند. اگر به دلیل تصلب بافت یا دیابت بی حسی رخ دهد، باید تحت درمان قرار بگیرید. توجه کنید که بی حسی ممکن است به طور ناگهانی، چند هفته، ماه یا حتی سال رخ دهد و سپس به طور ناگهانی از بین برود. بنابراین، در بسیاری از موارد، علت دقیق بی حسی ناشناس می ماند.

 

دستام خواب میره چیکار کنم (۲)

 

چند پیشنهاد برای درمان خانگی خواب رفتگی دست ها در شب

 

به کیفیت خواب خود توجه کنید:

در این مقاله چندین بار ذکر شد که علت اصلی بی حسی شبانه، بد خوابیدن است. مواردی مثل خستگی بیش از حد و دیر وقت به رختخواب رفتن، بر روی کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد و احتمال دارد که شما در پوزیشن نامناسبی به خواب بروید. بنابراین، شما باید به کیفیت خواب خودتان توجه کنید.

  • امروزه ما تمایل داریم که دیر به رختخواب برویم.
  • ما اغلب در حال تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه به رختخواب می رویم .
  • این تاثیر منفی زیادی بر مغز و کیفیت خواب مان دارد.
  • قبل از رفتن به رختخواب، از هیچ یک از لوازم الکترونیکی استفاده نکنید.
  • به جای آن، می توانید در رختخواب یک کتاب بخوانید.

 

برای خواب یک تشک خوب تهیه کنید:

  • همچنین برای جلوگیری از خواب رفتن دست در خواب باید به تشک خودتان نیز دقت کنید.
  • تشک نباید خیلی نرم و یا بیش از حد سفت باشد.
  • اگر تشک شما بیش از حد نرم باشد، به ستون فقرات شما آسیب می رساند
  • و اگر بیش از حد سفت باشد، به  بدن شما فشار می آورد.

 

لباس خواب راحتی داشته باشید:

لباس خواب شما باید راحت باشد. تا هم به کیفیت خواب شما کمک کند و هم به خاطر تنگ بودن باعث خواب رفتن دست نشود.

  • لباس خواب ضخیم باعث می شود که شما تمام شب را عرق کنید.
  • این موارد ساده بر روی کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد.
  • برخی از افراد برای جلوگیری از بی حسی دست ها از مچ بندهای خاصی استفاده می کنند .
  • این مچ بند ها فشار روی مچ دست را کاهش می دهند و از بی حسی در شب جلوگیری می کنند.

 

رژیم غذایی سالم نیز داشته باشید:

همانطور که قبلا ذکر شده است بی حسی ممکن است ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باشد.

  • شما باید از ویتامین های گروه B، منیزیم و پتاسیم مصرف کنید.
  • مکمل ویتامین و مواد معدنی بدون نسخه نیز می توانند چاره ساز باشند .
  • اما استفاده بیش از حد از این محصولات ممکن است مضر باشد.
  • از بهترین مواد غذایی با کیفیت و میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • بنابراین، هر روز از میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.
  • همچنین  از گوشت بوقلمون یا مرغ غافل نشوید.
  • حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید.
  • آجیل، میوه خشک، و محصولات غذایی غنی از فیبر نیز موثر هستند.

 

از انجام  فعالیتهای بدنی غافل نشوید:

انجام فعالیت های بدنی برای همه مشکلات جسمی و روحی توصیه میشود از جمه خواب رفتن دست ها ، پس این مورد را هم برای جلوگیری از خواب رفتگی مد نظر قرار دهید زیرا  برای بدن شما بسیار مفید می باشند.

  • فعالیت ورزشی منظم تأثیر فوق العاده ای بر ذهن و جسم شما دارد.
  • گردش خون شما بهتر می شود.
  • حتی پس از یک روز طولانی و خسته کننده، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.
  • روزی  ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • اگر برای مدت زمان طولانی ورزش نکرده اید، ابتدا ورزش های ساده  را انجام دهید.
  • به عنوان مثال، اگر می خواهید شروع به دویدن کنید، ابتدا به پیاده روی بروید.
  • اگر می خواهید وزنه برداری کنید، چند جلسه با مربی خصوصی تمرین کنید تا آسیب نبینید.

 

استرس را کنار بگذارید و به این مشکل قبل خواب فکر نکنید:

برای افرادی که تا به حال بی حسی را تجریبه نکرده اند ممکن است این مشکل بسیار آزار دهنده باشد. با این حال، برخی افراد  به دلیل بی حسی نمی توانند خوب بخوابند و یا در طول روز، نمی توانند بر روی کار یا سایر کارهای روزانه تمرکز کنند. همچنین، بی حسی اغلب ناشی از استرس یا اضطراب است و هر چه  بیشتر در مورد آن فکر کنیم، آزاردهنده تر می باشد.

  • بنابراین سعی کنید قبل از خواب به آن فکر نکنید .
  • از اینکه برایتان پیش بیاید دچار استرس نشوید.
  • بهتر است قبل از خواب ذهنتان را بر روی یک کتاب جالب متمرکز کنید.

 

دوش بگیرید و ریلکس کنید:

همچنین می توانید قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

  • وان حمام را با آب گرم پر کنید .
  • کمی از روغن های ماساژ را به آن اضافه کنید.
  • ماسک صورتتان را روی صورت خود قرار دهید.
  • این روش، نه تنها پوست شما را زیبا نگه می دارد،
  • بلکه عضلات و اعصاب شما را نیز آرام می کند.

 

در پایان : به طور خلاصه، شما باید به تمام احساسات غیر نرمالی که در بدنتان اتفاق می افتد، اهمیت دهید؛ اما در مورد آنها نگران نشوید، زیرا استرس ممکن است فقط آنها را تشدید کند. اگر داروهای گیاهی ساده و درمان های خانگی خواب رفتن دست برای شما موثر نیست، به پزشکتان مراجعه کنید تا روش درمان مناسب شما را شناسایی کند.

منبع mediafamily / ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه 

 

دستم خواب میره چیکار کنم (۱)