حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت مسلمان ترکیه، گفت: رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است و امیدوارم این ماه برای دو ملت مسلمان ایران و ترکیه و سایر مسلمانان جهان مایه خیر و برکت باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، سختی و مشکلات فراوانی برای دولت ها و ملت های جهان به وجود آورده است، اظهار داشت: ایران و ترکیه ثابت کردند که در روزهای سختی و مشکلات در کنار هم بوده اند و امروز نیز باید با گسترش همکاری‌ها یکدیگر را یاری کنیم.

روحانی با اشاره به موفقیت ها و تجارب ارزنده ایران در مقابله با شیوع کرونا بر ضرورت تعامل مسئولان و انتقال تجربیات دو کشور در این راستا تاکید کرد.

رئیس جمهور تلاش برای استمرار تبادلات تجاری فی مابین در مرزها با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و بر افزایش تعامل مسئولان دوکشور در زمینه ارتقا سطح همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه، تاکید نمود.

روحانی با اشاره به اعمال فشارهای شدید و تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا علیه ملت ایران و کارشکنی و مانع تراشی در راستای پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران در این شرایط سخت، گفت: امروز همه کشورها باید در برابر فشارهای ضد انسانی آمریکا مواضع روشن و قاطعی اتخاذ کنند.

رئیس جمهور رایزنی و گفتگوهای سران ایران، ترکیه و روسیه برای اجرای توافقات در چارچوب روند آستانه را مهم دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم مردم سوریه و ملت های منطقه از ثبات برخوردار شوند و امیدوارم با تلاش‌های سه کشور، شاهد برقراری صلح و امنیت کامل در منطقه به نفع همه کشورها و ملت ها باشیم.

روحانی همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه مبنی بر برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در چارچوب روند آستانه و برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری ایران و ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس استقبال کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران اظهار امیدواری کرد خداوند ماه رمضان را که ماه رحمت، برکت و مغفرت است، وسیله ای برای سلامت و سعادت، صلح و آرامش در میان ملت ها قرار دهد.

اردوغان مبارزه دولت و ملت ایران در برابر شیوع کرونا با وجود مشکلات فراوان را بسیار ارزشمند دانست و افزود: باید تلاش کنیم تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت اصول بهداشتی، استمرار داشته باشد و مسئولان دو کشور می بایست در این زمینه تلاش کنند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه همواره با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران مخالف بوده ایم و امیدواریم جامعه بین المللی در این شرایط مقابله و مقاومت خوبی از خود نشان دهد، افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و برادر این روزهای سخت را نیز با همکاری و همراهی یکدیگر پشت سر می گذارند.

وی با پیشنهاد برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران،  ترکیه و روسیه در چارچوب روند آستانه و برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری ایران و ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس، پیگیری و اجرای توافقات سه کشور در چارچوب روند آستانه را حائز اهمیت عنوان و بر ضرورت تلاش در راستای آتش بس و ایجاد صلح و ثبات پایدار درمنطقه تاکید کرد.