علت حالت تهوع قبل از پریودی چیست؟

منبع: اوما

194

1399/2/3

22:52


علت حالت تهوع قبل از پریودی چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از چند روز قبل از شروع دوره پریودتان دچار حالت تهوع شوید. حالت تهوع قبل از پریودی یکی از علائم شایع پریودی در خانم هاست که به دلایل مختلفی ایجاد می شود و اگر شدید باشد اذیت کننده است. در این مقاله می خواهیم عوامل ایجاد حالت تهوع قبل از پریودی، روش کنترل آن و اینکه در چه زمانی با مشاهده حالت تهوع باید به پزشک مراجعه کنید را برایتان توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید:

آیا حالت تهوع قبل از پریودی طبیعی است؟ 

حالت تهوع قبل از پریودی در کنار علائم دیگر سندرم قبل از قاعدگی مانند سردرد، خستگی و درد عضلات کاملا طبیعی است. اما طبیعی بودن حالت تهوع به حالت های طبیعی برای هر فرد بستگی دارد. مثلا اگر در بیشتر مواقع قبل از پریودی این حالت را تجربه کنید و خفیف باشد طبیعی است اما در صورتی که قبلا تجربه آن را نداشته اید و به تازگی این اتفاق می افتد می تواند غیر طبیعی باشد. به همین دلیل باید از طریق معاینات پزشکی بررسی شود.

دلیل حالت تهوع در پریود چیست؟

برخی از افراد درست قبل از شروع دوره قاعدگی خود دچارحالت تهوع می شوند. این حالت برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد و نباید در مورد آن نگران باشید. در مواردی مانند گرفتگی، سندرم قبل از قاعدگی و شروع بارداری حالت تهوع ایجاد می شود. در زیر به توضیح این موارد می پردازیم:

1- سندرم قبل از قاعدگی

 به طور کلی سندرم قبل از قاعدگی عامل اصلی تهوع قبل از پریودی است که حدود 20 الی 50% زنان در طول 7 الی 10 روز قبل از شروع پریودشان آن را تجربه می کنند.

دلایل ایجاد سندرم قاعدگی چیست؟

سندرم قبل از قاعدگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در واقع سطح سروتونین که یک ماده شیمیایی در مغز است و با خلق و خو مرتبط است، قبل از شروع دوره قاعدگی پایین تر است. سروتونین کم می تواند باعث افسردگی ، اضطراب، حالات عصبی و علائم دیگر مرتبط با خلق و خو شود. عواملی که به افزایش سندرم قبل از قاعدگی کمک می کنند عبارتند از:

کمبودهای تغذیه ای

عدم خوردن مقدار کافی کلسیم یا منیزیم ممکن است سندرم قبل از قاعدگی را بدتر کند. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مقوی بخصوص در نزدیکی پریودتان به شما در کاهش این حالات کمک می کند.

اختلالات غدد درون ریز

 سیستم غدد درون ریز سطح هورمون های بدن را تنظیم می کند. مشکلات ناشی از اختلالات این غدد به دلیل دیابت ، بیماری تیروئید ، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر بیماری ها ممکن است سندرم قبل از قاعدگی را بدتر کند.

تغییرات هورمونی

 استروژن و پروژسترون بعد از تخمک گذاری به بالاترین سطح خود می رسند زیرا این هورمون ها نقش اصلی را در بارداری دارند. با شروع یک دوره قاعدگی ، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد. زنان مبتلا به سندرم قبل از پریودی معمولاً قبل از شروع پریودشان یا درست بعد از شروع آن حالت تهوع را تجربه می کنند.

ژنتیک

 در حالی که پزشکان هنوز ژن های خاصی را که مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی باشد شناسایی نکرده اند ، اما به نظر می رسد که این علائم می تواند به صورت موروثی باشد. یعنی علائمی که مادر شما قبل از پریود تجربه می کند را شما نیز تجربه می کنید.

2- بارداری و تهوع قبل از پریودی

اگر شما برای اولین بار است که تهوع قبل از پریودی را تجربه می کنید، ممکن است نشانه ای از بارداری باشد. حالت تهوع و استفراغ از اولین نشانه های بارداری است. این علائم حتی ممکن است قبل از اینکه فرد دیگر پریود نشود نیز خود را نشان دهد. در واقع اندکی پس از لقاح تخمک بارور شده در رحم ، بدن زن تولید هورمونی به نام گونادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) را آغاز می کند. این هورمون می تواند باعث حالت تهوع صبحگاهی شود. 

3- بیماری های دیگر یا عفونت

همه علائمی که در یک دوره قاعدگی اتفاق می افتند ناشی از قاعدگی نیستند. مسمومیت های غذایی ، ویروس های معده ، حساسیت به مواد غذایی و طیف دیگری از موارد بهداشتی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در طول یک پریود شوند. افرادی که قبل از پریود خود برای اولین بار حالت تهوع را تجربه می کنند ، به خصوص اگر شدید یا همراه با استفراغ یا درد شدید معده باشد ، ممکن است دچار یک بیماری دیگر مثل مسمومیت غذایی یا عفونت شده باشند، که باید بررسی شود.

 

حالت تهوع پریودی

در چه مواردی با مشاهده حالت تهوع حتما باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده موارد زیر فرد باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کند:

  • تجربه این علائم برای اولین بار
  • عدم تحمل هر گونه مواد غذایی
  • استفراغ مکرر و کاهش وزن
  • احساس کمبود شدید آب بدن

تجربه استفراغ قبل از پریودی که در طی چند روز بدتر هم می شود.

هشدار مهم:

اگر حالت تهوع خیلی شدید باشد می تواند نشانه ای از بیماری آندومتریوز باشد و خطرناک است. در این حالت باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علائم این بیماری بررسی شود. آندرومتیوز از بیماری های شایع در میان زنان است که در صورت ابتلا به آن بسیاری از سیستم های های فیزیولوژیکی بدن درگیر خواهند شد. اندومتریوز ضایعه ای خوش خیم می باشد که سلول های آن به سلول های داخل رحمی شباهت دارند. ضایعه اندومتریوز به صورت نابجا در حفره لگن و خارج از رحم رشد می نماید. علاوه بر تهوع، علائم دیگری نیز در بیماری آندرومتیوز مانند گاز ، نفخ ، اسهال ، درد معده و یبوست نیز وجود دارد.

اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی چیست؟

اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (PMDD) نوعی شدید از سندرم قبل از قاعدگی است. افراد مبتلا به دیسفوریک به طور معمول نوسانات خلقی وخیمی را قبل از شروع پریودشان تجربه می کنند و ممکن است دچار افسردگی و اضطراب شدید شوند. در این موارد نیز باید برای کنترل بهتر علائم، به پزشک مراجعه کنید.

رفع حالت تهوع در دوران قاعدگی

زنانی که غالباً قبل از پریودشان دچار حالت تهوع می شوند باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنند. درمان های مختلفی برای رفع این حالت وجود دارد. برخی از راهکارهایی که ممکن است به کاهش حالت تهوع خفیف کمک کند عبارتند از:

  • مصرف داروهای ضد تهوع ، مانند دمیترون یا متوکروپرامید
  • نظارت بر مصرف مواد غذایی ( با نوشتن مواد غذایی که در این دوره استفاده می کنید و تغییر آن با مشورت پزشک می توانید از شر تهوع قبل از پریودی خلاص شوید.)

اگر تهوع قبل از پریود ناشی از یک بیماری اساسی پزشکی باشد ، پزشک قرص های ضد بارداری را برای درمان اندومتریوز تجویز می کند.

 Zawn Villines. What causes nausea before a period? on March 14, 2018

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو