شرح کامل عوارض مصرف روغن نارگیل خوراکی

منبع: مینویسم

122

1399/2/4

15:47


شرح کامل عوارض مصرف روغن نارگیل خوراکی

سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز سایت مینویسم ، پیش از این در رابطه با نحوه مصرف روغن نارگیل خوراکی و همچنین میزان مصرف آن صحبت کرده ایم اما در این مطلب میخواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا کارشناسان تغذیه مصرف روغن نارگیل را توصیه می کنند؟

همه ما اطلاعات دست و پا شکسته ای در رابطه با خواص و فواید روغن نارگیل داریم و امروزه این روغن در زمینه های مختلفی همچون سلامت پوست و مو و همچنین سلامت بدن مورد توجه قرار گرفته است اما مصرف بیش ار حد این روغن مضرراتی را نیز به همراه دارد که در ادامه مطلب شرح می دهیم.

آیا مصرف روغن نارگیل خوراکی ضرر دارد؟

مطمئنم که شما هم مثل من تاکنون فقط از مزایای مصرف روغن نارگیل شنیده اید اما بسیاری از کارشناسان تعذیه بر این باورند که با احتیاط از این روغن استفاده کنید و زیاده روی نکنید زیرا این روغن دارای بیشترین چربی اشباع شده حدود ۹۰% است.

این در حالیست که چربی اشباع شده در کره حدود ۶۴% و در گوشت گاو حدود ۴۰% است. وجود چربی اشباع شده بیش از حد مجاز در رژیم غذایی باعث افزایش سطح LDL موجود در کلسترول خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهد.

اما آنچه در رابطه با روغن نارگیل حائز اهمیت است این است که روغن نارگیل سطح HDL مود در کلسترول را تقویت میکند. در مجموع تمام انواع چربی ها اعم از اشباع شده و اشباع نشده تمایل زیادی برای بالا بردن HDL دارند اما روغن نارگیل قدرت بیشتری در این امر دارد. چربی های اشباع شده عموما با توجه به تعداد کربن در هر مولکول به انواع مختلفی تقسیم میشوند و روغن نارگیل ۱۲ کربنی است.

این تعداد کربن از اکثر روغن ها ببشتر است و احتمالا اثر غیر معمول آن بر HDL به همین دلیل است. اما عموما روغن های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان های مفید هستند و نمی توان تنها با توجه به تغییرات HDL و LDL راجب آنها نظر داد.

همچنین بخوانید: چربی های سالم و ناسالم را بشناسید

آیا مصرف روغن نارگیل خوراکی ضرر دارد؟

عوارض مصرف روغن نارگیل

این روغن خوراکی عطر و طعم فوق العاده ای به غذا میبخشد و استفاده از آن به صورت کنترل شده مانعی ندارد اما باید به نحوه استفاده از روغن نارگیل خوراکی آگاهی داشته باشید . روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است. به همین دلیل آشپزها در تلاشند تا روغن نارگیل را جایگزین سایر روغن ها کنند.

اما من به شخصه با احتیاط از روغن نارگیل استفاده میکنم. بیشتر تحقیقات ، بر اثر روغن نارگیل بر کلسترول بوده و تا کنون اطلاعات دقیقی از تاثیر روغن نارگیل بر بیماری های قلبی عروقی در دسترس نیست.

بیشتر بخوانیم : در چه مواردی استفاده از روغن نارگیل ممنوع است؟

عوارض مصرف روغن نارگیل خوراکی

در این بخش از مطلب به شرح عوارض مصرف روغن نارگیل خوراکی می پردازیم. مصرف روغن نارگیل برای پوست و مو بسیار مفید بوده اما حتی در مصرف موضعی آن هم نباید زیاده روی کرد زیرا ممکن است باعث لک و آکنه بر روی پوست صورت شود.

درد در ناحیه روده بر اثر مصرف روغن نارگیل خوراکی

از دیگر مضرات مصرف روغن نارگیل خوراکی می توان به درد روده اشاره کرد بدن افرادی که با فروکتوز سازگاری ندارد بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. درست است که روغن نارگیل فروکتوز ندارد اما شامل فروکتان هایی است که زنجیره کوچکی از فروکتوز می باشند و خود فروکتان ها هم باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شوند.

مصرف روغن نارگیل خوراکی باعث اسهال میشود

معمولا مصرف روغن نارگیل جهت مقابله با عفونت های داخلی توصیه می گردد و در فرایند از بین بردن عفونت و باکتری های داخلی موجب برخی مشکلات همچون دلدرد و اسهال شود. برای به حداقل رساندن این علائم ابتدا باید روغن را در مقادیر کم مصرف کنید و به تدریج این میزان را افزایش دهید.

آسیب کبدی بر اثر مصرف روغن نارگیل خوراکی

کبد اسیدهای چرب زنجیره ای متوسط موجود در کبد را جذب می کند و به انرژی تبدیل می شوند و این اتفاق می تواند آسیب هایی را به کبد وارد کند از این رو بهتر است که افرادی که از بیماری کبدی یا دیابت رنج می برند از مصرف این روغن خودداری کنند.

سردرد بر اثر مصرف روغن نارگیل خوراکی

اگر از روغن نارگیل برای سم زدایی استفاده می کنید ممکن است دچار سر درد شوید این مشکل زمانی رخ می دهد که زنجیره اسید های چرب متوسط در روغن نارگیل سلول های مخمر ( که باعث عفونت میشوند) را از بین میبرد.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو