تفاوت کرونا با تب یونجه چیست؟

منبع: سیمرغ

121

1399/2/5

17:54


تفاوت کرونا با تب یونجه چیست؟

برخی علائم بیماری کرونا با حساسیت های فصلی و مشکلاتی التههابی در بینی مشترک است و همین امر باعث شده برخی افراد دچار استرس شوند که لازم ست تفاوت این ها را با هم بدانید

کرونا با حساسیت های فصلی و تب یونجه چه تفاوتی دارد؟

التهاب مخاط بینی آلرژیک که با نام تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز شناخته می‌شود، التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش ازدیاد حساسیتی ایجاد می‌شود.

هنگامی که فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده، آلرژنی مانند گرده گل یا گرد و غبار را تنفس می‌کند، واکنش ازدیاد حساسیتی آغاز می‌شود. این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می‌کند.

رینیت آلرژیک شامل دو نوع "حاد و فصلی" و نوع "مزمن و همیشگی" است.

بیشتر بدانید : راه‌های درمان التهاب بینی

بیشتر بدانید : غذاهای مفید و مضر برای شما که حساسیت فصلی دارید

بیشتر بدانید : راهکارهای سازمان بهداشت جهانی در پیشگیری از کرونا ویروس

بیشتر بدانید : زینک تا چه حد از بروز کرونا پیشگیری می کند؟

توصیه می‌شود رینیت آلرژیک به شکل مناسب مداوا شود تا علائم آن به حداقل رسیده و لذا تمایل به لمس صورت به دلیل خارش کاهش یافته و از انتشار ناخواسته‌ کروناویروس از طریق عطسه جلوگیری شود

برخی از افراد ممکن است نگران این باشند که در علائم رینیت آلرژیک و کووید-۱۹ همپوشانی وجود داشته باشد. در این فصل از سال شمار افرادی که به دلیل علائم رینیت آلرژیک به پزشک مراجعه می‌کنند، به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

به طور معمول، بیمارانی که دچار رینیت آلرژیک می‌شوند علائمی مانند آبریزش یا کیپ شدن بینی، عطسه و حتی گلودرد و اشکی شدن چشم‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین گاهی اوقات سرفه نیز در میان علائم وجود دارد.

برخی از این علائم از جمله سرفه در میان علائم ابتلا به کووید-۱۹ نیز مشاهده می‌شود. از همین رو می‌توان گفت میان علائم رینیت آلرژیک و وضعیت خفیفِ کووید-۱۹ همپوشانی وجود دارد.

از علائم اصلی کووید-۱۹ می‌توان به تب بالا، تنگی نفس و سرفه‌های مداوم اشاره کرد. متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد در صورت بروز چنین علائمی به مدت هفت روز خود را در خانه قرنطینه کنند.

اما رینیت آلرژیک ویژگی‌های مهمی دارد که به کمک آن‌ها می‌توان آن را از بیماری کووید-۱۹ تشخیص داد. علائم آلرژی بسته به زمان و روز، خفیف و در نوسان است، زیرا میزان گرده‌ها اغلب در بعد از ظهر و عصر بیشتر است. همچنین رطوبت هوا ممکن است باعث خفیف‌تر شدن علائم آلرژیک شود.

افرادی که به رینیت آلرژیک دچارند، اغلب علائم آن را می‌شناسند و میزان شدت آن را تشخیص می‌دهند.

با این حال در مواردی که این افراد شاهد تغییر چشمگیری در علائم خود بوده یا علائمی همچون تب و سرفه‌های مداوم نوظهور هستند، توصیه می‌شود طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل کرده و با متخصصان مشورت و خود را قرنطینه کنند.

در صورتی که این علائم در زمان قرنطینه ادامه داشته یا تشدید شد باید به پزشک مراجعه کنند.

فراموش نکنید علائم کروناویروس معمولاً شامل سرفه مداوم و درجه حرارت بالا است و همچنین گاهی باعث سردرد و درد عضلانی می‌شود، این‌ها علائم رینیت آلرژیک نیستند.

علائم رینیت آلرژیک ماندگار بوده و بسته به میزان گرده در هوا نسبتاً قابل پیش‌بینی است. علائمی مانند آبریزش و خارش بینی و عطسه که در رینیت آلرژیک رایج است،‌ معمولا در بیماری کووید-۱۹ معمول نیست.

علائم آلرژی بسته به زمان روز، خفیف و در نوسان است، زیرا میزان گرده‌ها اغلب در بعد از ظهر و عصر بیشتر استعلائم رینیت آلرژیک با مصرف آنتی هیستامین‌ها بهبود می‌یابند و در صورت عدم دسترسی یا تجویز پزشک می‌توان از اسپری‌های بینی استفاده کرد.

توصیه می‌شود رینیت آلرژیک به شکل مناسب مداوا شود تا علائم آن به حداقل رسیده و لذا تمایل به لمس صورت به دلیل خارش کاهش یافته و از انتشار ناخواسته‌ کروناویروس از طریق عطسه جلوگیری شود.

بنا بر گزارش ولز آنلاین، گرده گل‌ها و علف‌ها رایج‌ترین آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) هستند که فصل آن‌ها از اواسط ماه مه تا جولای است اما گرده درخت‌ها نیز می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند.

بیشتر بدانید : هشدار سازمان بهداشت جهانی WHO به جوانان درمورد کرونا چه بود؟

بیشتر بدانید : کرونا ویروس چه تاثیری بر بخشهای دیگر بدن می گذارد؟ از معده تا قلب

بیشتر بدانید : ویروس کرونا چطور به بدن حمله می کند که باعث مرگ می شود؟

بیشتر بدانید : آبریزش بینی دارید؟ مدام عطسه می‌کنید؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو