اصول بهداشت نان در دوران كرونا

101

1399/2/6

14:12


اصول بهداشت نان در دوران كرونا

سلامت نیوز:مدتی است كه متاسفانه درگیر همه‌گیری ویروس كرونا هستیم و لذا رعایت اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری كووید- 19 بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،براساس دستورالعمل حاوی نكات بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، برای پیشگیری از انتقال ویروس كرونا از طریق نان به این نكات دقت كنید:اغلب نان‌های مصرفی در كشور از انواع سنتی است كه در نانوایی‌ها طبخ و عرضه می‌شو‌د. نان‌های صنعتی به صورت بسته‌بندی‌شده در كارخانجات تولید می‌شوند و آلودگی آنها به ویروس كرونا محتمل نیست.

اما نان‌های سنتی كه در نانوایی‌های عادی تهیه و عرضه می‌شوند، در صورت عدم رعایت نكات بهداشتی می‌توانند عامل انتقال ویروس كرونا باشند.در نانوانی‌های سنتی اعم از سنگك، بربری، تافتون و لواش، هرگونه آلودگی ویروسی خمیر نان در اثر حرارت تنور از بین می‌رود و لذا نانی كه از تنور خارج می‌شود عاری از آلودگی به ویروس كرونا است. اما باید از پهن‌كردن نان برای خنك شدن روی میز نانوایی خودداری كرد.

بریدن و خرد كردن نان با چاقو و برس‌های عمومی كه معمولا در نانوایی‌ها وجود دارد هرگز توصیه نمی‌شود. نان داغ باید ابتدا در پارچه‌ای نخی و سپس در نایلون قرار داده شده و پس از خارج‌كردن نان، نایلون دور انداخته شود. اگر شرایط بهداشتی انتقال نان از نانوایی تا منزل به‌خوبی رعایت شود، هیچ‌گونه خطر بهداشتی وجود نخواهد داشت.

درجه حرارت پایین، حتی فریز كردن در فریزر ویروس‌های موجود در نان را از بین نمی‌برد. نابودی ویروس كرونا با فریزكردن نان از نظر علمی ثابت نشده است. ویروس كرونا به سرما مقاوم بوده و نسبت به گرما حساس است. به همین دلیل یكی از راه‌های از بین بردن ویروس كرونا حرارت‌دادن نان بلافاصله قبل از مصرف است. به این منظور استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماكروویو و در صورت عدم دسترسی به آنها، استفاده از ماهیتابه و قابلمه برای حرارت‌ دادن و گرم‌ كردن نان توصیه می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو