زایمان با گاز انتونوکس + مزایای و عوارض این روش زایمان

منبع: تاپ ناز

90

1399/2/6

15:16


زایمان با گاز انتونوکس

یکی از روش های رایج برای زایمان بدون درد استفاده از گاز انتونوکس است ولی بهتر است قبل از زایمان با گاز انتونوکس در مورد این روش زایمان می بایست که اطلاعات لازم را به دست آورید.

روش های مختلفی برای زایمان وجود دارد که یکی از این روش های رایج استفاده از گاز انتونوکس است که این گاز حداکثر 50 درصد اکسیژن و پنجاه درصد اکسید نیتروژن دارد و در بیشتر زایشگاه ها این گاز را توسط منبع تتغذیه مرکزی به اتاق زایمان پمپ می کنند تا در صورت نیاز از این گاز استفاده شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد زایمان با گاز انتونوکس می خوانید.

 

روش زایمان با گاز انتونوکس

انتونوکس گازی بدون بود و بدون رنگ است که با این روش فرد زایمانی بدون درد را تجربه خواهد کرد که خواص ضد درد این گاز مربوط به نیتروس اکساد آن است که بعد از زمان 15 ثانیه از استنشاق، گاز نیتروس اکساید وارد مغز و نخاع می شود و بعد از زمان 30 ثانیه بعد از استنشاق یا ضعیف کردن مراکز مغزی و زیاد شدن آندروفین ها فرد احساس بی درد، آرامش، سرخوشی و عدم توجه به محیط اطراف را تجربه می کند که تاثیر آن تا 45 ثانیه بعد از استنشاق به بیشترین حد می رسد و بعد از قطع گاز بلافاصله اثرات آن از بین خواهد رفت، این گاز در واقع توسط لوله ای به ماسک جلوی دهان و بینی وصل می شود و بیشتر در پایان مرحله اول زایمان یعنی وقتی که انقباضات سریع و شدید شده اند استفاده می شود و در مرحله بعدی زایمان مادر در ابتدای هر انقباض کمی از این گاز را دریافت می کند و بر بیرون آوردن نوزاد تمرکز می کند.

زایمان با این گاز توسط ماسکی با یک دریچه دوراهی که بتوان با کمک آن عمل دم و بازدم را انجام داد استفاده می شود که با شروع درد و انقباض ماسک جلوی دهان بیمار گذاشته می شود و بیمار از طریق آن یک تنفس عمیق انجام می دهد که بعد از چند ثانیه گاز به بیشترین میزان خود در خون خواهد رسید و در نتیجه عضلات شل می شوند و در پایان انقباض مادر به حالت طبیعی خودش بر می گردد.

بخوانید: عوارض و خطرات استفاده از آمپول فشار در زایمان طبیعی

مزایای استفاده از گاز انتونوکس در زایمان

  1. در طی زایمان درد ناشی از انقباضات رحمی به میزان پنجاه درصد کاهش پیدا می کند.
  2. پس از چند ثانیه اثرات آن شروع می شود.
  3. استفاده از آن آسان و تحت کنترل بیمار است.
  4. عوارض جانبی بر روی سلامت نوزاد ندارد.
  5. در طی زایمان عوارض جدی بر روی مادر ندارد.
  6. با دارو های دیگر تداخل ندارد و همچنین واکنش آلرژیک ندارد.
  7. به راحتی در در بازار قابل دسترسی می باشد.
  8. در زمان زایمان در آب نیز می توان از گاز انتونوکس استفاده کرد.
  9. به محض متوقف شدن استنشاق گاز اثرات آن از بین می رود.

عوارض گاز

  • به عنوان یک مسکن متوسط محسوب می شود.
  • سبب ایجاد خشکی دهان می شود.
  • ممکن است باعث احساس حالت تهوع در فرد شود.
  • باعث ایجاد سرگیجه و خواب آلودگی می شود.

نکاتی در مورد استفاده از گاز انتونوکس

  1. پیش از شروع درد یا بلافاصله در زمان شروع درد باید از گاز انتونوکس استفاده کنید و تا چند ثانیه پس از تمام شدن انقباضات رحمی استفاده کرد.
  2. برای پیشگیری از کم شدن میزان هوشیاری باید ماسک در دست خود مادر قرار گرفته شود و او با توجه به میزان درد آن را استشمام کند و فاصله زمانی که درد ندارد از هوای اطراف تنفس کند.
  3. تنفس با این گاز باید آهسته و عمیق باشد.

خیلی از خانم ها از درد زایمان می ترسند استفاده از گاز انتونوکس در زایمان باعث کاهش درد و آرامش مادران می شود و برای مادر و جنین اصلا خطری نداد.

ملب پیشنهادی: زایمان طبیعی چگونه است؟(جهت آشنایی زنان باردار)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو