تکثیر نخل اریکا و همه چیزهایی که باید برای پرورش این گیاه در منزلتان بدانید

تکثیر نخل اریکا و همه چیزهایی که باید برای پرورش این گیاه در منزلتان بدانید


منبع: آرگا

319

1399/2/7

02:41


گیاه اریکا که به دلیل زیبایی های فراوان خود مورد توجه اغلب افراد در فضاهای اداری قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر نخل اریکا بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع نخل اریکا بدون شک یکی از بهترین نخل ها برای زینت خانه، ادارات، شرکت ها و بانک ها می باشد و این گیاه از آنجایی که از نظر ظاهری با نخل کنتیا متفاوت است و بزرگی آن چندان دیده نمی شود ولی برگ های درخت اریکا نسبت به درخت کنتیا ظریف تر و دارای بافتی ریزتر می باشد.

آشنایی با چگونگی تکثیر نخل اریکا

توجه داشته باشید که نخل اریکا که بدان نخل پروانه نیز گفته می شود یکی از گیاهان بومی مناطق گرمسیری ماداگاسکار محسوب می شود که در دسته خانواده اریکاسه ها قرار می گیرد. این درخت دارای برگ های متراکم تر و روبه بالا و ظریف است. به طور کلی پرورش نخل اریکا کمی با دشواری همراه است اما با این حال گیاهی بسیار سازگار با محیط آپارتمانی و دفاتر است. بهتر است بدانید که گیاه اریکا برای رشد نیاز به فضایی روشن، دمایی نسبتا گرم و آبیاری بسیار بالایی دارد و به طور کلی می توان گفت ک رشد خوبی را در شرایط معمولی خواهد داشت. گیاه اریکا در واقع یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا محسوب می شود زیرا که تولوئن و هیدوکربن های مضر را از هوا تصفیه خواهد کرد و همچنین این گیاه در طول روز بیش از ۱ لیتر آب از برگ های خود را تبخیر خواهد کرد که منجر به مرطوب شدن هوا خواهد شد. جالب است بدانید که نخل اریکا دارای چندین ساقه است که از ۸۰ الی ۱۰۰ عدد پوسته تشکیل شده اند و به بیان دیگر می توان گفت که این پوسته ها بر روی هم قرار گرفته اند و ساقه گیاه را تشکیل داده اند. به طور کلی ساقه گل در گیاهان بالغ و در شرایط مساعد آب و هوایی از زیر پوسته ساقه های اصلی شکل خواهد گرفت و میوه هایی زرد به قطر ۲ سانتی متر تولید خواهد کرد.

آشنایی با نحوه تکثیر نخل اریکا

دستورالعمل تکثیر درخت اریکا:

بهتر است بدانید که با جدا نمودن پاجوش ها از گیه مادر می توان به راحتی نخل اریکا را تکثیر نمود البته اگرچه که در هر زمن از سال می توان نسبت به انجام این کار اقدام نمود اما اواخر فصل زمستان یا اوایل بهار برای انجام این کار مناسب تر خاهد بود. شما می توانید در این زمان علاوه بر جداسازی پاجوش ها از گیاه مادری نسبت به تعویض گلدان یا خاک گیاه مادر نیز اقدام نمایید و سپس با خارج نمودن گیاه مادری از گلدان توسط شی تیزی پاجوش ها را جدا کنید و سپس گیاه جوان را درون گلدان جدیدی کشت نمایید. توصیه می شود که برای چند روز اول پس از جدسازی گیاه جوان را در مکانی با دمای حدود ۱۸ الی ۲۰ درجه و در سایه به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و همچنین بهتر است بدانید که غبارپاشی در روز های اولیه کشت می توان به طراوت بیشتر گیاه کمک شایانی بکند.

دستورالعمل تکثیر درخت اریکا

همچنین توجه داشته باشید که در صورت شکل گیری بذر می توان از آن ها در تکثیر این گیاه نیز استفاده نمود زیرا بذر ها از پوشش بسیار ضخیمی برخوردار می باشند و به همین دلیل قبل از کاشتن آن ها به وسیله یک چاقو می توان پوشش رویه آن را جدا کرد و سپس اقدام به کاشت نمایید. البته گفته می شود اگر بلافاصله پس از رسیدن بذر ها و جداسازی از گیاه مادری بذرها کاشته شوند دیگر نیاز به جدا کردن پوسته بذر ها نیست. توصیه می شود که بذر ها را به صورت سطحی بکارید به گونه ای که تنها لایه ی نازکی از بستر کشت بر روی آنان قرا بگیرد.

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گیاه اریکا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین دلیل در ادامه به بیان شرایط و اصول لازم برای تکثیر نخل اریکا خواهیم پرداخت:

تکثیر نخل اریکا و روش های آن

آبیاری:

توجه داشته باشید که اگر روند آبیاری بسیار کوتاه و کم باشد منجر به سوختن نوک برگ ها خواهد شد و اصولا می توان گفت که این گیاه نیاز به آبیاری منطمی دارد البته که این به معنی خیس و غرقابی نمودن بستر کشت نیست زیرا در شرایط زهکشی نامناسب خاک و خیس ماندن آن با پوسیده شدن ریشه مواجه خواهید شد.

آبیاری لازم برای تکثیر نخل اریکا

دما:

اگرچه که نخل اریکا دمای صفر درجه را تا مدتی تحمل خواهد کرد اما برخی از برگسار های آن سیاه رنگ خواهند شد و ادامه این شرایط گیاه را از پای در خواهد آورد. به طور کلی می توان گفت که دمای مناسب برای پرورش این گیاه ۱۸ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین این نخل قادر خواهد بود تا دما را تا ۳۵ درجه نیز تحمل نماید اما بایستی به آبیاری آن در چنین شرایطی توجه داشت و به خوبی آن را آبیاری نمایید.

خاک:

بهتر است بدانید که تکثیر نخل اریکا در واقع نیاز به خاکی با زهکشی سبک دارد و همچنین استفاده از ترکیب یک قسمت شن، یک قسمت پیت ماس، یک قسمت خاک برگ و دو قسمت خاک باغچه می تواند برای بستر این گیاه مناسب باشد.

خاک مناسب برای بستر نخل اریکا

نور:

بهتر است بدانید که روند تکثیر نخل اریکا نیاز به مکانی پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب که از پشت شیشه می تابد نیاز دارد. همچنین در صورت تابیدن نور مستقیم آفتاب به گیاه از پشت شیشه نوک و حاشیه برگ ها خواهد سوخت و در مقابل نیز کمبود نور می تواند رنگ پریدگی برگسار ها و افتادن آن ها را در پی داشته باشد.

کوددهی:

توجه داشته باشید که به منظور کوددهی بهتر نخل اریکا می توان از بهار تا پاییز هر ماه یک مرتبه از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده نمایید اما بهتر است که غلظت این کودها را به نصف کاهش دهید. به طور کلی شور شدن بستر کشت می تواند به دلیل افزایش نامناسب برخی از املاح درون خاک باشد که در اثر کوددهی بیش از اندازه روی می دهد و همچنین این مسئله می تواند منجر به سوختگی نوک برگ و حاشیه برگ ها شود که در نهایت با مرور زمان روند رویش گیاه را کند خواهد کرد و آن را از بین می برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو