رفع چین و چروک صورت با 41 روش گیاهی و 11 درمان دارویی

منبع: اوما

124

1399/2/7

11:13


رفع چین و چروک صورت با  41 روش گیاهی و 11 درمان دارویی

همه افراد بخصوص خانم ها در طول زندگی خود به دنبال راهکارهای کاربردی و نتیج بخش برای رفع چین و چروک صورت و پوست خود هستند. متاسفانه ما نمی توانیم جلوی گذشت زمان را بگیریم و روند پیری را متوقف کنیم اما راهکارهای فراوانی وجود دارد که می توانیم از طریق آن ها سرعت پیر شدن پوست را تا حد زیادی کاهش دهیم. در سنین بالاتر از 30 سال میزان تولید کلاژن که باعث خاصیت کشسانی در پوست می شود در بدن پایین می آید و همین امر موجب ایجاد چین و چروک می شود. رادیکال های آزاد و اشعه های UV نیز باعث سرعت بخشیدن به پیری پوست می شوند که با انجام مراقبت های صحیح تا حد زیادی از آن ها پیشگیری می شود.

در این مطلب می خواهیم به طور کامل تمامی روش های موثر چه از نظر طب سنتی با گیاهان دارویی و چه از نظر پزشکی با داروهای شیمیایی را برایتان توضیح دهیم تا با به کار بردن یک یا چند روش انتخابی از پوستتان به خوبی مراقبت کرده و به جوان ماندن آن کمک کنید.

دلایل ایجاد چین و چروک صورت

عوامل مختلفی باعث ایجاد چین و چروک در پوست بدن و پوست صورت می شوند. مهم ترین این عوامل عبارتند از:

  • روند پیری طبیعی پوست
  • سیگار کشیدن
  • رادیکال های آزاد
  • تابش خورشید
  • استرس
  • کمبود مواد مغذی
  • ژنتیک
  • کم آبی
  • کاهش سریع وزن
  • آلودگی
  • عدم مراقبت صحیح از پوست
  • تغذیه و رژیم غذایی نامناسب
  • پف زیر چشم( پف زیر چشم، علت و درمان های خانگی آن)

علائم چین و چروک صورت

چین و چروک به طور کلی در بازو، دست، گردن و صورت ظاهر می شود. به دلیل اینکه چین و چروک در پوست یک ویژگی ظاهری می باشد به محض ایجاد شدن مشخص می شود. منتها علائم بروز آن ها این هشدار را می دهند که سرعت روند پیری افزایش پیدا کرده و در صورت عدم مراقبت، شدید تر می شود. علائم چین و چروک عبارتند از:

علائم چین و چروک صورت

41 درمان خانگی و گیاهی برای کاهش چین و چروک صورت

به منظور از بین بردن چین و چروک های ریز و کاهش آن ها، بسیاری از افراد، به خصوص زنان، به سراغ پرکننده های پوستی، تزریق بوتاکس و بسیاری از روش های خطرناک دیگر می روند. البته، این روش های علمی در ابتدا به خوبی اثر می کنند، اما بعد از چند ماه، پوست شما بدتر می شود. قبل از اینکه به فکر بوتاکس یا پرکننده های شیمیایی پوستی بیفتید، بیایید نگاهی به این داروهای خانگی طبیعی برای ازبین بردن چین و چروکها بیندازیم.

1- پودر شیر و عسل

عسل پوست شما را درخشان می کند و پودر شیر باعث می شود پوست شما نرم تر و بدون چروک شود. برای استفاده از این ماسک 2 قاشق غذاخوری عسل، 4 قاشق غذاخوری پودر شیر و 2 قاشق غذاخوری آب گرم را مخلوط کنید. مخلوط را به مدت ده دقیقه بر روی صورت بگذارید. سپس آن را با آب ولرم بشویید. 

2- آناناس

آناناس حاوی ویتامین C است که برای پوست بسیار مناسب است، زیرا این ویتامین رادیکال های آزاد را از بین می برد و باعث کاهش چین و چروک ها می شود. برای استفاده از آن، پالپ آناناس را بر روی پوست خود قرار دهید.  بگذراید 10 دقیقه بماند سپس آن را بشویید. همچنین می توانید از آب آناناس برای ماساژ صورت استفاده کنید. ماساژ را به صورت حرکات دایره ای انجام دهید. این کار گردش خون را افزایش می دهد، پوست شما را تمیز می کند و چین و چروک را کاهش می دهد.

3-روغن نارگیل

روغن نارگیل پوست شما را سفت می کند و از افتادگی پوست جلوگیری می کند. همچنین یک نرم کننده عالی برای پوست است. استفاده از آن بسیار آسان است و کافی است روغن نارگیل گرم را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید جذب شود.

4- موز 

موز را در یک کاسه با کمک یک چنگال له کنید. هم بزنید تا به شکل کرم شود. آن را به طور یکنواخت بر روی صورت بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس صورت را بشویید. تا زمانی که ماسک خشک نشده است ماساژ ندهید.

5- چای 

مصرف چای سیاه و یا چای سبز در حد متعادل، مزایای زیادی در کنار رفع چین و چروک دارد.  بنابراین، به صورت روزانه چای بخورید. چای و بخصوص چای سبز، پوست شما را سم زدایی می کند و باعث جوان تر شدن پوست شما می شود.

6- خیار

خیار به دلیل خاصیت خنک کنندگی که دارد و شوک سرمایی که ایجاد می کند، باعث رفع چین و چروک ها می شود. برای این کار یک خیار تازه بردارید و آن را بصورت ورق های نازک برش دهید. برش ها را روی صورت قرار دهید. بعد از 20 دقیقه الی نیم ساعت صورتتان را با آب سرد بشویید.

7- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک درمان خانگی بسیار موثر برای رفع چین و چروک صورت است. روزی یک گوجه فرنگی بخورید. گوجه فرنگی پوست شما را سفت می کند و گونه های شما را به رنگ قرمز طبیعی و به قول معروف گل انداخته نشان می دهد. همچنین می توانید خمیر گوجه فرنگی را روی صورت و گردن خود قرار دهید. این ماده باعث روشن شدن فوری (بخوانید: چگونه پوست سیاه را سفید کنیم؟) و جوان تر شدن پوست شما می شود.

8- روغن زیتون 

روغن زیتون یک درمان عالی برای رفع چین و چروک صورت است. روغن زیتون رطوبت را به پوست شما برمی گرداند و آن را نرم و لطیف می کند. برای این کار چند قطره روغن زیتون را بر روی صورت به مدت 5 الی 10 دقیقه ماساژ دهید. روغن زیتون را در پخت و پز و سالاد برای بالا بردن کیفیت پوست و جوان تر شدن پوست استفاده کنید.

9- روغن بادام 

چند قطره روغن بادام می تواند در از بین بردن چروک اطراف چشم موثر باشد. 1-2 قطره روغن بادام را زیر چشم خود بمالید. این بهترین درمان خانگی برای چین و چروک زیر چشم است.

10- هندوانه

پوست هندوانه دارای ترکیباتی است که از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. پوسته هندوانه را رنده کرده و بر روی صورت خود بمالید. بگذارید 5 تا 7 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. هندوانه پوست شما را خنک می کند و باعث صافی آن می شود.

11- آب

یکی از عواملی که باعث ایجاد چین و چروک در پوست شما می شود خشک شدن و کمبود آب در پوست است. هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. آب آشامیدنی مانع از کم آبی بدن و در نتیجه کاهش ایجاد چین و چروک می شود. 

12- عسل و لیمو 

عسل دارای خواص درمانی برای رفع چین و چروک و لیمو سرشار از ویتامین C برای مبارزه با رادیکال های آزاد می باشد. برای استفاده از این ماسک عسل و آب لیمو را به مقدار مساوی مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی صورت خود قرار دهید. بعد از 20 الی 30 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. این مخلوط پوست صورت شما را سفت و بدون چین و چروک می کند.

این مخلوط برای پاک کردن برنزه نیز استفاده می شود. برای از بین رفتن برنزه صورت را با آب گرم شست و شو دهید و عسل را روی صورت خود بمالید. به آرامی آن را ماساژ دهید و بگذارید 10الی 15 دقیقه بماند. بعد از شستن صورت با آب گرم، بر روی صورت یخ بمالید.

13- برنج 

مقداری آرد برنج بردارید. آن را با گلاب و شیر مخلوط کنید. خمیر حاصل را بر روی صورت مرطوب خود قرار دهید و بگذارید20 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. این خمیر پوست شما را سفت و روشن می کند و چین و چروک را از بین می برد.

14- پاپایا

پاپایا یک گزینه بسیار خوب برای از بین بردن چین و چروک و خطوط نازک است. یک تکه پاپایا را بشویید و آن را له کنید. به آن عسل اضافه کنید و روی گردن و صورت بمالید. این یک درمان بسیار موثر و طبیعی برای چین و چروک است.

15- گلاب، زردچوبه و عسل

زردچوبه و عسل و گلاب را مخلوط کنید. خمیر را بر روی گردن و صورتتان بمالید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

نکته: از این ماسک بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید زیرا پوست شما خشک می شود (بخوانید: ماسک برای خشکی پوست صورت).

16- روغن ویتامین E

صورت را با روغن ویتامین E ( خواص قرص ویتامین e، میزان مصرف و عوارض جانبی آن) ماساژ دهید تا چروک ها، خطوط نازک و چین و چروک دور چشم از بین برود.

17- سفیده تخم مرغ، گلیسرین و گلاب

سفیده تخم مرغ را جدا کنید. 2 قاشق غذا خوری گلیسیرین و گلاب را در سفیده مخلوط کرده و خوب هم بزنید. این مخلوط را روی چروک‌های خود قرار دهید. این یک درمان بسیار خوب برای رفع چین و چروک روی دست و صورت است. همچنین می توانید سفیده تخم مرغ را مستقیما در زیر پوست چشم قرار دهید تا چین و چروک دور چشم را درمان کنید.

18- زردآلو ، عسل، شیر و آب لیمو

زردآلو یک منبع غنی از منیزیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. 2 زردآلو را بشویید، آن ها را پوره کنید. 2 قاشق غذاخوری عسل، مقدار کمی شیر سرد و آب یک لیمو کامل را به پوره زردآلو اضافه کنید. مخلوط را بر روی صورت و گردن قرار دهید. بعد از 10 دقیقه، صورت را با آب بشویید و خشک کنید. سپس با یک مرطوب کننده با کیفیت، پوست خود را آبرسانی کنید. زردآلو پوست شما را تغذیه می کند در حالی که لیمو خطوط ظریف و چین و چروک را از بین می برد.

19- پودر چوب صندل و گلاب

چوب صندل یک درمان بسیار قدیمی است و از زمان های قدیم برای به دست آوردن پوستی زیبا و براق و بدون چروک استفاده می شده است. پودر چوب صندل را بشویید و با گلاب مخلوط کنید. خمیر را روی صورت خود قرار دهید. پودر صندل آکنه و جوش را نیز درمان می کند.

20- زنجبیل و عسل

یک قطعه زنجبیل را بردارید و آن را ریز ریز کنید. 1 قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید. هر روز قبل از صبحانه یک قاشق چایخوری کوچک از این مخلوط بخورید. این مخلوط به عنوان یک درمان خانگی در برابر چین و چروک ها عمل خواهد کرد.

هشدار مهم:

طبع زنجبیل بسیار گرم است و برای افراد با طبع سرد مناسب است و در افراد دارای طبع گرم حساسیت ایجاد می کند و نباید از این درمان استفاده کنند.

21- توت فرنگی و عسل

توت فرنگی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و باعث کاهش چین و چروک می شود. 3 الی 4 توت فرنگی را بشویید و له کنید. 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. آن را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب سرد مواد را بشویید.

22- آووکادو 

آووکادو پر از ویتامین E است که پوست خشک را تغذیه و آن را سفت می کند. بنابراین باعث رفع چین و چروک می شود. برای استفاده از آن یک آوکادو را له کنید و بر روی صورت قرار دهید. پس از 15 الی 20 دقیقه مواد را با آب سرد بشویید. 

23- سیر 

مصرف سیر در انواع غذاها بصورت روزانه باعث کاهش سرعت پیری می شود و پوست شما به مدت طولانی بدون چروک باقی می ماند.

24- آجیل 

آجیل منبع غنی از مواد معدنی و کالری است. اگر روزانه مصرف شود، به دلیل تغذیه رسانی مناسب به پوست چین و چروک کاهش می یابد و صورت شما براق خواهد شد.

25- روغن Rosehip 

چند قطره روغن Rosehip را روی کف دست خود بمالید و  صورت و گردن خود را با آن ماساژ دهید. این روغن در کاهش چین و چروک موثر است.

26- قاشق فلزی

یک قاشق فلزی را داخل یخچال قرار دهید و بگذارید یک شب تا صبح ماند. سپس قسمت محدب قاشق را زیر پوست چشم قرار دهید. این کار به سفت شدن پوست زیر چشم کمک می کند. این کار همچنین یک روش عالی برای کاهش سیاهی دور چشم است.

27- سیب و عسل

یک تکه سیب را بردارید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. آن را در مخلوط کن بریزید و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. مخلوط را به طور یکنواخت بر روی گردن و پوست قرار دهید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس با آب سرد شست و شو دهید.

28- نعناع، آب لیمو، سفیده تخم مرغ و خیار

نعناع باعث ایجاد شوک سرما در پوست شده و آن را سفت می کند. برای این کار 1 قاشق غذاخوری آب لیمو، 1 سفیده تخم مرغ ، 1 قاشق غذاخوری نعناع و نصف خیار (خرد شده) را مخلوط کنید. این مخلوط را ده دقیقه در یخچال قرار دهید. سپس برای به دست آوردن پوستی روشن و جوان تر، مخلوط را روی صورت و گردن بمالید. بعد از 20 الی 30 دقیقه آن را با آب گرم شست و شو دهید.

29- لوسیون رز (آب گل رز+گلیسرین+آب لیمو)

این یک درمان خانگی بسیار مرطوب کننده و تغذیه کننده برای پوست خشک و دارای چین و چروک است. آب گل رز، گلیسیرین و آب لیمو را مخلوط کنید. مخلوط را در یک بطری نگه داری کنید. آن را برای کل بدن و صورت خود استفاده کنید. این  مخلوط پوست شما را به مدت 24 ساعت تغذیه می کند.

30- آلوئه ورا 

ژل آلوئه ورا از مواد طبیعی بسیار موثر در انواع عارضه های پوستی و زیبایی پوست است، که در اغلب محصولات مراقبت پوست نیز از آن استفاده می شود. یک برگ آلوئه ورا را بردارید و قسمت ژل آن را جدا کنید. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس بشویید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

31- کشک و زرد چوبه

1 قاشق غذا خوری کشک را با یک قاشق پودر زردچوبه مخلوط کنید. آن را روی صورت خود قرار دهید. این درمان خانگی باعث نرم شدن و جلوگیری از چروک پوست می شود.

32- کرم شیر و آب لیمو 

کرم شیر را با آب لیمو مخلوط کنید و روی صورت بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند سپس شست و شو دهید.

33- لیمو و روغن زیتون 

آب لیمو را در یک کاسه بریزید و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی صورت و گردن بمالید. بعد از 15 الی 20 دقیقه پوستتان را بشویید. این مخلوط پوست شما را نرم می کند و چین و چروک را از بین می برد.

34- مخلوط سیب، عسل و پودر شیر

سیب را بجوشانید و آن را با استفاده از چنگال له کنید. 1 قاشق غذاخوری عسل و پودر شیر را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی صورت و گردن خود بمالید. بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند سپس آن را بشویید.

35- ماسک ماست، عسل، موز و آب پرتغال

1 قاشق غذاخوری ماست، 1 قاشق غذاخوری عسل، ¼ فنجان موز و ½ قاشق غذاخوری آب پرتقال را مخلوط کنید. مخلوط را روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد شست و شو دهید. این مخلوط صورت شما را درخشان و بدون چین و چروک می کند.

36- ماسک خیار، نعناع و سفیده تخم مرغ

این ماسک با ایجاد شوک سرما باعث سفت شدن و کاهش چین و چروک می شود. برگ نعناع و خیار را در مخلوط کن مخلوط کنید. 1 سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. آن را روی صورت و گردن خود قرار دهید. سفیده تخم مرغ پوست شما را سفت می کند و خیار و نعناع باعث روشن شدن پوست و کاهش چین و چروک می شود.

37- تخم مرغ، عسل، چوب صندل و روغن رازیانه

سفیده تخم مرغ را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سپس 4 قطره اسانس چوب صندل و روغن اسانس رازیانه را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی صورت و گردن خود را به طور کامل بمالید. بگذارید مخلوط 20 دقیقه بماند سپس آن را شست و شو دهید. این مخلوط به عنوان یک ضد چروک قوی عمل می کند.

38- ماسک عدس و گوجه فرنگی

این ماسک یک تغذیه کننده عالی برای پوست است و باعث کاهش چین و چروک می شود. ½ فنجان پوره گوجه فرنگی و ½ فنجان پودر عدس را مخلوط کنید. آن را روی صورت و گردن بمالید. بعد از 12 الی 15 دقیقه با آب سرد پوستتان را شست و شو دهید.

39- آب کلم و عسل

30 میلی لیتر آب کلم را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط را یک بار در روز روی صورت خود بمالید. بعد از 10 دقیقه پوستتان را با آن بشویید.

40- مخلوط روغن نارگیل، چغندرقند و آب هویج

سه ترکیب را مخلوط کرده و آن را به صورت روزانه برای کاهش چین و چروک استفاده کنید.

41- خردل و زردچوبه

1 قاشق غذاخوری خردل را با مقدار ناچیزی زردچوبه مخلوط کرده و بصورت ماسک روی صورت بگذارید. اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

هشدار مهم:

روش های گفته شده همگی می توانند عالی باشند. اما به دلیل طبیعی بودن مواد ممکن است پوست شما به بعضی از این ماسک ها حساسیت نشان دهد. بنابراین هر کدام از این ماسک ها را که انتخاب کردید قبل از استفاده بر روی پوست صورت ابتدا مقدار کمی از آن را در روی بازوی داخلی روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید و همان روش ماسک را برای این قسمت هم انجام دهید. سپس 24 الی 48 ساعت صبر کنید اگر حساسیت هایی مانند التهاب، جوش و سوزش و خارش در ناحیه دست ایجاد نشد می توانید با خیال راحت از ماسک مورد نظر برای پوست صورت نیز استفاده کنید. 

نحوه جلوگیری از ایجاد چین و چروک

در اینجا چند نکته ساده برای جلوگیری از چین و چروک ها وجود دارد که با هم مرور می کنیم:

  • از محصولات پوستی حاوی الکل استفاده نکنید زیرا پوست را خشک می کند.
  • محصولات پوستی حاوی روغن های طبیعی را خریداری کنید.
  • قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتما از کرم ضد آفتاب مناسب با SPF مناسب استفاده کنید.
  • از آبرسان ها و مرطوب کننده های مناسب بصورت روزانه برای پوستتان استفاده کنید.
  • یکی از ماسک های آموزش داده شده را حداقل هفته ای یک مرتبه استفاده کنید.
  • در شبانه روز حداقل 8 ساعت بخوابید. کمبود خواب باعث سرعت بخشیدن به روند پیری پوست می شود.
  • استرس نداشته باشید.
  • یک شیوه زندگی سالم را دنبال کنید.
  • یوگا و ورزش را در صبح انجام دهید.
  • میوه ها و سبزیجات سبز و تازه را مصرف کنید.
  • آبمیوه های تازه و آلی مصرف کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • از مصرف غذاهای نامناسب و بخصوص فست فودها بپرهیزید.

جلوگیری از چین و چروک صورت

 

11 درمان دارویی برای کاهش چین و چروک صورت

علاوه بر روش های خانگی که برایتان توضیح دادیم. درصورت مراجعه به پزشک برای کاهش چین و چروک ممکن است یکی از موارد زیر برایتان تجویز شود:

1- رتینوئیدهای موضعی

ترکیبات ویتامین A شامل انواع رتینوئید مانند ترتینوئین و تاازاروتن باعث کاهش چین و چروک و زبری پوست می شوند. از آن جایی که رتینوئیدها می توانند پوست شما را به راحتی بسوزانند، باید پس از استفاده از آن ها از یک کرم ضد آفتاب با spf بالا استفاده کنید. رتینوئیدها ممکن است عوارضی مانند قرمزی، خشکی، خارش و سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن در پوستتان ایجاد کنند.

2-  کرم های ضد چین و چروک

اثربخشی کرم های ضد چروک به دلیل مواد تشکیل دهنده فعال آن ها می باشد. رتینول، آنتی اکسیدان ها و برخی از پپتیدها از جمله ترکیبات کرم های ضد چین و چروک هستند که منجر به بهبود کمی در کاهش چین و چروک می شوند. کرم های ضد چین و چروک بدون نسخه، نتایج محدود و معمولا کوتاه مدتی دارند، زیرا این کرم ها حاوی مواد تشکیل دهنده کمتری نسبت به کرم های تجویزی می باشند.

3- جراحی و سایر تکنیک ها

انواع روش های محافظت از پوست، بصورت تزریقی، پرکننده ها مانند بوتاکس و روش های جراحی برای رفع چین و چروک در دسترس هستند. هر کدام از این روش ها دارای نتایج متفاوت و یک سری عوارض جانبی هستند. برخی مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از درمان ها نتایج رضایت بخش تری برای فرد ایجاد می کند.

4-  لیزر، منبع نور و درمان های رادیویی

در این روش، اشعه لیزر بر روی لایه های زیرین پوست یعنی درم تاثیر گذاشته و باعث تحریک پوست و تولید کلاژن بیشتر می شود. در نتیجه پوست سفت تر می شود و چین و چروک کاهش پیدا می کند. از این روش برای از بین بردن جای جوش نیز استفاده می شود. روند بهبودی در این روش ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

5-  لایه برداری شیمیایی

در روش لایه برداری شیمیایی پزشک محلولی اسیدی را برای شما تجویز می کند که با زدن آن بر روی پوست، لایه رویی پوست از بین رفته و مجددا بازسازی می شود و با این کار میزان چین و چروک ها کاهش پیدا می کند. بهبود پوست بعد از هربار لایه برداری تا چند هفته طول می کشد. پزشکان از این روش برای از بین بردن لکه ها نیز استفاده می کنند.

6-  درم ابریژن

این روش شامل لایه برداری لایه سطحی پوست با یک برس چرخشی است. این روش لایه های رویی پوست را از بین می برد و یک لایه جدید پوست به جای آن ایجاد می شود. معمولا قرمزی، چروک و تورم از عوارض این روش است که چندین هفته باقی می ماند و حتی ممکن است چندین ماه طول بکشد تا صورت بهبود یابد.

7-  میکرودرم ابریژن

این تکنیک فقط یک لایه نازک از پوست را حذف می کند. این تکنیک به طور معمول نیاز به یک سری درمان برای نتایج بهتر دارد. ممکن است متوجه قرمزی یا احساس ناراحتی در مناطق تحت درمان شوید. میکرودرم ابریژن نتایج متوسط و موقتی تولید می کند. بنابراین زیاد توصیه نمی شود.

8- سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس)

در صورت تزریق در دوزهای کوچک به عضلات خاص، بوتاکس مانع از انقباض عضلات می شود (7 دلیل برای انجام بوتاکس و عوارض جانبی آن). هنگامی که عضلات نمی توانند باز و بسته شوند، پوست ظاهری صاف و بدون چروک پیدا می کند. بوتاکس به خوبی برای خطوط بین ابروها و پیشانی و گوشه های چشم اثر می کند. نتایج معمولا به مدت سه تا چهار ماه باقی می ماند. تکرار تزریق برای حفظ نتایج لازم است.

9-  پرکننده های بافت نرم

پرکننده های بافت نرم که شامل چربی، کلاژن و اسید هیالورونیک (Restylane، Juvederm، و غیره) هستند، می توانند به چروک های عمیق تر روی صورت شما تزریق شوند. این مواد به خوبی چین و چروک را از بین می برند و پوست را صاف می کنند. ممکن است تورم موقت، قرمزی و کبودی در ناحیه تحت درمان ایجاد شود. در این روش ممکن است هر چند ماه یک بار مجبور شوید این کار را انجام دهید.

10-  سفت کردن پوست

یک سری دستگاه وجود دارند که با استفاده از آن ها با روش گرما دادن به پوست آن را سفت می کنند. این درمان غیر تهاجمی نتایج خفیف تا متوسط را تولید می کند که معمولا به تدریج طی چهار تا شش ماه نتایج آن از بین می رود. 

11-  کشیدن پوست صورت با عمل جراحی

این روش شامل حذف پوست و چربی بیش از حد در ناحیه صورت و گردن و سفت کردن عضلات و بافت همبند از طریق جراحی است. در این روش نتایج به طور معمول پنج تا 10 سال باقی می ماند. کبودی و تورم معمولا چند هفته پس از جراحی از بین می رود. به خاطر داشته باشید که نتایج بسته به موقعیت و عمق چین و چروک متفاوت است. هیچ درمانی به طور صد در صد روند پیری پوست را متوقف نمی کند، بنابراین برای حفظ مزایا به درمان های مکرر نیاز خواهید داشت.

سخن آخر

به طور کلی مراقبت صحیح از پوست با شست و شوی مناسب و استفاده از ضد آفتاب مناسب و ماسک های طبیعی به طور قابل توجهی روند پیری پوست را کند می کند و اگر این کارها را بصورت مداوم بخصوص از سن 30 سالگی به بعد انجام دهیم نیازی به درمان های شیمیایی و پزشکی وجود ندارد. زیرا این درمان ها نیز کوتاه مدت بوده و عوارض جانبی زیادی دارند.

حتی اگر تصمیم به استفاده از یکی از روش های پزشکی را دارید حتما قبل از انجام آن کاملا نسبت به روش مورد نظر آگاهی پیدا کرده و نزد یک پزشک مجرب این کار را انجام دهید تا خطرات ان به حداقل برسانید.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: homeremedyshop.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو