مطابق با اخطار قبلی که در ماه فوریه توسط قوه مقننه چین صادر شده است آیین نامه جدید شهرداری پکن پاسخی محتاطانه به بیماری همه گیر ویروس کرونا است که گمان می رود با خفاش ها مرتبط است این بیماری همه گیر تا کنون جان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در جهان گرفته است.

"وانگ رونگمی" رئیس کمیسیون قانونگذاری کمیته دائمی کنگره مردمی شهرداری پکن در این ارتباط گفت: در آیین نامه جدید، همچنین نوع حیوانات وحشی محافظت شده باز تعریف شده و شکار حیوانات وحشی در همه مناطق پکن ممنوع اعلام شده است.

این مقام شهرداری پکن تصریح کرد: آیین نامه جدید از اول ژوئن سال جاری اجرا می شود.

پیش از این شهر "شنژن" واقع در جنوب چین نیز مقررات جدیدی را برای ممنوعیت خوردن حیوانات وحشی وضع کرده بود شنژن همچنین اولین شهر چینی بود که مصرف گربه و سگ را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس آیین نامه جدید شهرداری پکن، مصرف کلیه حیوانات وحشی روی زمین و برخی حیوانات وحشی آبزی در لیست حفاظت از حیوانات وحشی پکن قرار گرفته و مصرف و تجارت آنها در بازارها ممنوع است متخلفان هم تا ۲۰ برابر ارزش حیوانات وحشی جریمه می شوند.

از قدیم چین قوانین و مقررات متفاوتی برای حفاظت از حیوانات وحشی تدوین کرده است برجسته ترین آن قانون حمایت از حیوانات وحشی چین است که در سال ۱۹۸۸ اجرایی شد و تاکنون چهار اصلاحیه را پشت سر گذاشته است.

قوانین جدید از «حیوانات وحشی» به عنوان حیوانات نادر و در معرض خطر و همچنین دارای ارزش اکولوژیکی، علمی و اجتماعی مهم یاد کرده است پس از شیوع کرونا، برخی از قانون گذاران و کارشناسان خواستار تجدید نظر در قوانین موجود و مقررات مربوط به ایمنی عمومی شدند.

قانونگذاران ارشد چینی در حال حاضر مشغول تصمیم گیری برای اجرای ممنوعیت استفاده از پوست حیوانات در صنعت حیات وحش این کشور هستند قانونی که می تواند میلیون ها پرورش دهنده و صنعت میلیارد دلاری این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.