راز محبوبيت ماكسيما ميان ايرانيی ها

منبع: تالاب

197

1399/2/7

22:13


راز محبوبيت ماكسيما ميان ايرانيی ها

وقتي در سال 1380 خبر ورود نيسان ماكسيما به بازار خودروي كشور منتشر شد، هيچ‌كس فكرش را نمي‌كرد اين خودرو بتواند يك دهه در كشورمان مونتاژ و خريداري شود و همچنان هم پس از سال‌ها توقف توليد، يك اتومبيل محبوب ميان ايراني‌ها باقي بماند. ماكسيما 10 سال، يعني از سال 1381 تا 1391 توسط شركت پارس‌خودرو با سياست توليد يك اتومبيل لوكس براي ايراني‌ها مونتاژ شد و مورد استقبال قرار گرفت. حتي اگر شركت مادر (نيسان) مي‌توانست به تأمين قطعات اين اتومبيل ادامه دهد شايد خط توليد ماكسيما در ايران متوقف نمي‌شد. اما كاهش توليد ماكسيما در جهان، نيسان را به سمت عدم صرفه اقتصادي در توليد قطعات ماكسيماي قديمي سوق داد و در نهايت، از سال 1391 به بعد، ديگر ماكسيماي جديدي در ايران متولد نشد.

 
احترام به ماكسيماي قديمي

با اينكه حدود 7 سال از توقف توليد ماكسيما در كشورمان مي‌گذرد، اما هنوز اين اتومبيل شركت نيسان، جزو خودروهاي محبوب ايراني‌هاست. روزانه هزاران آگهي خودرو مخصوصا در سامانه‌هاي خريد و فروش مجازي مثل ديوار ثبت مي‌شود و اگر سري به ديوار خودرو بزنيد مي‌بينيد كه ماكسيما همچنان جزو اتومبيل‌هاي پر آگهي در اين بخش به حساب مي‌آيد. اما واقعا راز اين محبوبيت در چيست؟ چرا ايراني‌ها ماكسيما را دوست دارند و هنوز با احترام از اين اتومبيل قديمي شركت نيسان ياد مي‌كنند؟ با هم دلايل اين محبوبيت و احترام را مرور مي‌كنيم:

 
-قبل از انقلاب، ايراني‌ها شاهد توليد اتومبيل‌هاي لوكس آن روزها مثل شاهين و بيوك در كشورشان بودند كه اين روند بعد از پيروزي انقلاب متوقف شد. در حقيقت ماكسيما اولين اتومبيل لوكسي بود كه پس از انقلاب در چرخه توليد صنايع خودروسازي كشور قرار گرفت. همين لوكس بودن باعث استقبال گسترده از اين اتومبيل شد.

-ماكسيما اتومبيلي بود كه مورد توجه نخبگان ايراني هم قرار گرفت. يعني بسياري از آنها به جاي استفاده از اتومبيل‌هاي وارداتي، اين اتومبيل مونتاژ داخل را براي استفاده شخصي خود انتخاب كردند. به عنوان مثال گفته مي‌شود كه دكتر حسين عظيمي، اقتصاددان بسيار معروف ايراني، اولين مشتري شركت پارس‌خودرو براي خريد ماكسيما شد.

-خبرهاي زمان شروع توليد اين اتومبيل حكايت از آن داشت كه حالا يك خودروي مورد استقبال مردم جهان، همزمان در ايران هم عرضه خواهد شد. راه‌اندازي خط توليد ماكسيما در ايران همزمان با توليد اين اتومبيل در بازارهاي جهاني مثل آمريكا، حس خوبي به مشتريان آن مي‌داد.

-ايراني‌ها هميشه عاشق سفر بوده‌ و هستند و به اتومبيل‌هاي مناسب براي سفر بيشتر اقبال نشان مي‌دهند. ماكسيما هم از نظر بسياري از كارشناسان خودرو، يك اتومبيل مناسب سفر محسوب مي‌شود كه هم از نظر فني و هم از نظر راحتي، خواسته‌هاي سرنشينانش را در سفر تأمين مي‌كند.

-روايت‌هاي رانندگان ماكسيما در همان ماه‌هاي ابتدايي عرضه اين اتومبيل در كشور باعث شد، تا اين خودرو اسم و رسمي درخور پيدا كند كه هنوز هم به ياد ايراني‌ها مانده است، به همين دليل هم بازار دست دوم ماكسيما همچنان پرطرفدار است. مثلا يكي از تجربه‌هاي معروف رانندگان درباره اين خودرو اين بود كه در هنگام كاركرد درجا، كاملا بدون لرزش است.

 

فني و ايمني؛ همچنان عالي

درست است كه طراحي بدنه ماكسيما براي نزديك به دو دهه قبل است، اما دارندگان ايراني اين اتومبيل همچنان نگران بازار دست دوم آن نيستند. قيمت ماكسيما در ديوار نشان مي‌دهد كه اين خودرو همچنان با قيمت رضايت‌بخشي توسط فروشنده عرضه مي‌شود و مشتريان پر و پا قرصي هم دارد. حالا وضعيت فني ماكسيما را كه باعث پر رونق بودن بازار دست‌دوم آن شده با هم مرور مي‌كنيم:

-كارشناسان خودرو مي‌گويند كه همچنان ماكسيما از نظر مشخصات فني و ايمني يكي از برترين اتومبيل‌هاي توليد داخل است.
-از جمله نقاط قوت ماكسيما مي‌توان به شتاب و عملكرد عالي و همچنين استقامت فني اين اتومبيل اشاره كرد. البته خيلي‌ها هم عاشق فضاي بسيار جادار داخل كابين اين خودرو هستند.

-ماكسيما در دو مدل گيربكس دستي و اتومات در ايران توليد شده و از اين منظر هم دست مشتري را باز گذاشته است. البته در ابتدا قرار بود ميزان توليد اين دو مدل به شكل مساوي باشد، اما استقبال بازار باعث شد كه توليد مدل اتومات نسبت به مدل دستي، نسبت 80 به 20 را پيدا كند.

-حجم پيشرانه ماكسيما چه در مدل دستي و چه در اتومات، 3 ليتر است كه مي‌تواند 227 اسب‌بخار قدرت توليد كند. اين موتور مي‌تواند ماكسيماي حدود 1.5 تني مدل اتومات را در 9.6 ثانيه از سرعت صفر به 100 كيلومتر در ساعت برساند. البته شتاب مدل گيربكس دستي اين اتومبيل، 8.4 ثانيه است و در مجموع اين مشخصات از قابليت فني مطلوب ماكسيما حتي پس از حدود دو دهه از توليد آن خبر مي‌دهد.   

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو