مراحل گرفتن مهریه, چگونه مهریه را به اجرا بگذاریم؟

مراحل گرفتن مهریه, چگونه مهریه را به اجرا بگذاریم؟


منبع: آرگا

133

1399/2/8

02:59


همانطور که می دانید مراحل گرفتن مهریه امروزه به دلیل ناتوانی مردان در پرداخت مشکلاتی به وجود آمده که ما در ابن مطلب سعی داریم شما را با روش های مناسب برای طلب مهریه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع مهریه هدیه ای است که پس از عقد نکاح به زن تعلق می گیرد اما گاهی نیز مرد از پرداخت آن به زن امتناع خواهد کرد که زن در این مواقع می تواند با گرفتن حکم از طریق مراجع قضایی این حق خود را از مرد دریافت نماید و به همین خاطر در ادامه با روش ها و مراحل گرفتن مهریه از طریق دادگاه و اداره ثبت آشنا خواهید شد.

آشنایی با مراحل گرفتن مهریه

بهتر است بدانید که در واقع مهریه جز حقوق مادی یک زن به رسمیت شناخته شده و در سند نیز ثبت گردیده است که زنان هر زمان اراده کنند می توانند مهریه خود را دریافت نمایند. هرچند که این امر در بیان بسیار ساده است و با توجه به تبعات کیفری عدم پرداخت مهریه توسط مردان سال هاست دریافت مهریه با چالش های حقوقی بسیاری همراه شده است. توجه داشته باشید که با توجه به ناتوانی مردان در پرداخت مهریه و افزایش چشمگیر زندانیان مهریه قانونگذار طی سال های اخیر تلاش های مختلفی در زمینه محدود کردن احکام زندان برای بدهکاران مهریه در نظر گرفته که مسئولیت کیفری برای ۱۱۰ سکه از جمله این اقدامات محسوب می شود. هر چند که ناتوانی مرد از پرداخت مهریه به دلیل عجز مالی بود و حال چه ۱۰ سکه و چه ۱۱۰ سکه مرد راهی زندان می شد و به همین خاطر قانونگذار در پی سر و سامان دادن به اوضاع به برنامه ششم توسعه و طرحی که شرایط دریافت مهریه را تغییر می دهد رسید.

آشنایی با مراحل گرفتن مهریه

چه زمانی مهریه به زن تعلق خواهد گرفت؟

توجه داشته باشید که بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض اینکه ازدواج میان دو فرد صورت رفت زن مالک مهریه خواهد بود و می تواند هر گونه کاری با آن انجام دهد البته که این در موردی موثر است که مهریه مال از پیش موجود باشد که در همان لحظه قابل به مالکیت درآمدن برای زن را داشته باشد. همچنین بهتر است بدانید که وضعیت مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه فرق می کند و اگر مهریه عندالمطالبه باشد زن زمانی می تواند اقدام به دریافت آن کند که مرد توان پرداخت را داشته باشد.

روش ها و مراحل دریافت مهریه:

بهتر است بدانید که می توان مهریه را از دو طریق محاکم غذایی و ثبتی مطالبه نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان مراحل گرفتن مهریه خواهیم پرداخت:

 

روش های دریافت مهریه از مرد

۱. از طریق اجرای ثبت:

به طور کلی با توجه به متداول بودن مراحل گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت اغلب افراد تصور می کنند تنها روش گرفتن مهریه اقدام از طریق دادگاه است و این در حالی می باشد که واحد اجرای ثبت به مراتب سریع تر امکان وصول مهریه را برای فرد فراهم می کند. توجه داشته باشید برای اینکه زنی بتواند مهریه خود را از طریق اجرای ثبت دریافت نماید در ابتدا بایستی با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج ثبت شده به دفتر ازدواج یا طلاق خود مراجعه نماید و سپس بایستی درخواست صدور اجرائیه را به شکل مکتوب به سر دفتر ازدواج و طلاق تقدیم نمایید و توجه داشته باشید که برای انجام این کار بایستی فرم مخصوصی را که توسط اداره ثبت اسناد و املاکی تهیه شده در اختیار محضر قرار دهید تا از آن استفاده شود.

سرانجام پس از اقدامات فوق سردفتر بایستی پس از صدور نمودن اجرائیه مفاد آن را به آخرین نشانی زوج از طریق پست سفارشی به او اطلاع دهند و پس از اینکه واجد اجرا اجرائیه را دریافت نمود بایستی محتویات درون آن را از طریق دفتری که به این کار اختصاص داده شده پرورنده ای تشکیل دهد و سپس نام مامور ابلاغ را در آن یادداشت نماید و در نهایت مامور ابلاغیه را به زوج برساند. توجه داشته باشید پس از اینکه زوج ابلاغیه را دریافت نمود حدود ۱۰ روز زمان دارد تا مهریه را بپردازد و یا ترتیبی برای پرداخت آن بدهد و یا مالی را برای پرداخت مهریه معرفی نماید اما اگر زوج خود را قادر به پرداخت مهریه نداند بایستی در همان ۱۰ روز صورت جامعی از دارایی های خود به مسئول اجرا بدهد و همچنین اگر مالی ندارد طریحا اعلام کند.

 

گرفتن مهریه با مراحعه به دادگاه

۲. از طریق دادگاه:

بهتر است بدانید که روش بعدی وصول مهریه می توان را طرح دعوای مطالبه مهریه از دادگاه دانست و توجه داشته باشید که در این روش زن با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید. زوجه بایستی دادخواستی در این زمینه ثبت نماید و هزینه های دادرسی و سایر هزینه های دفتر خدماتی را بپردازد. به طور کلی بر اساس قانون شورای حل اختلاف اگر مهریه زنی کمتر از ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد رسیدگی به دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف و اگر بیش از این مقدار باشد رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه خانواده انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که پس از ثبت درخواست پرونده به مراجع رسیدگی انتقال خواهد یافت و شما پیامکی را دریافت خواهید کرد که پس از وصول پیامک بایستی به دفتر شعب رسیدگی کننده مراجعه نمایید و از تکمیل بودن فرم پرونده و نبود نقصی در آن اطمینان حاصل نمایید. در ادامه برای رسیدگی به پرونده شما وقتی تعیین خواهد شد و این تایم به طرفین ابلاغ خواهد شد و جلسه رسیدگی برگزار می شود. پس از تشکیل جلسه رسیدگی و صدور رای به نفعه زوجه و قطعیت رای زن می تواند اجرای حکم محکومیت همسر خود را از طریق واحد اجرای احکام مدنی بخواهد.

توجه داشته باشید که امکان توقیف اموال مرد پیش از رسیدگی قضایی نیز وجود دارد و در صورتی که تمایل به این کار داشتید زن بایستی در دادخواست خود تامین خواسته فوری را نیز مطالبه نماید و بدین ترتیب می تواند در سریع ترین زمان ممکن است اموال مرد را برای وصول مهریه توقیف نماید.

روش ها و مراحل گرفتن مهریه

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب قانون پرداخت مهریه و نحوه قسط بندی مهریه آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو