نگاهی به خواص درمانی روغن مرزنجوش و فایده های مصرف آن

نگاهی به خواص درمانی روغن مرزنجوش و فایده های مصرف آن


منبع: آرگا

160

1399/2/8

11:12


در این مقاله شما را با یکی از روغن های گیاهی با نام روغن مرزنجوش آشنا می کنیم که فواید زیادی برای بدن شما دارد که می توان به درمان دیابت و جلوگیری از آکنه های پوستی اشاره کرد. استفاده از آن هیچ ضرری ندارد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

روغن مرزنجوش دارای فواید خاص و فوق العاده ای می باشد که می توانید با استفاده از این روغن سلامت خود را تامین کنید. این روغن خاصیت فوق العاده ای برای پوست و مو و بدن دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خواص روغن مرزنجوش برای بدن

گیاه مرزنجوش

یکی از گیاهان پایا و همه ساله می باشد و خواستگاه این گیاه در مدیترانه است. البته باید توجه داشته باشید که امروزه از این گیاه در سراسر جهان کشت می شود و از آن استفاده دارویی هم می شود. اکثر افراد از این گیاه به جای پونه کوهی در آشپزی استفاده می کنند. این گیاه دارای بافتی نرم تر و مزه ای ملایم تر از پونه کوهی می باشد. باید بدانید که از این گیاه روغن تهیه می کنند. در نظر داشته باشید که باید از این روغن در مکانی خشک و خنک نگه دارای کنید تا فاسد نشود. ترکیبات این روغن شامل : سابئین، آرپاترپینن، لینالول، لینالیل استات، ترپینئول و گاما ترپینئول می باشد.

خواص روغن مرزنجوش

از مزیت های این روغن می توان به طور کلی به خواص ضد درد، ضد اسپاسم، فریزر، آنتی سپتیک.،ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچی آن اشاره کرد. از این روغن برای سرماخوردگی و ضد سرفه هم استفاده می شود. البته در طب سنتی از این روغن برای درمان معده درد هم استفاده می کنند. در ادامه خواص روغن مرزنجوش را برایتان مطرح می کنیم.

کاهش درد

روغن مرزنجوش می تواند درد را کاهش دهد و به عنوان یک مسکن عمل می کند و می تواند باعث کاهش درد ناشی از سرماخوردگی، تب، التهاب، بیش فعالی عضلات، دندان درد و سر درد شود. در واقع این دارو می تواند بر خلاف تمام دارو های موجود در بازار فاقد هرگونه عوارض جانبی باشد.

از بین بردن گرفتگی ها

روغن مرزنجوش می تواند انواع گرفتگی ها و اسپاسم های عصبی را درمان کند. در واقع این گیاه برای اسپاسم های تنفسی هم بسیار مفید است. البته می توانید برای گرفتگی روده ها و اسپاسم های اندام های عضلانی و تشنج و اسپاسم های غیر قابل کنترل از این روغن استفاده کنید.

کاهش درد با استفاده از روغن مرزنجوش

متعادل کردن میل جنسی

این روغن خاصیت دو جانبه دارد و می تواند به عنوان ضد افسردگی عمل کند و همچنین می تواند در مهار کردن و یا کنترل کردن میل جنسی به شما کمک کند.

درمان زخم های داخلی و خارجی

یکی دیگر از خواص روغن مرزنجوش این است که می تواند از گند های خونی و میکروب ها و عفونت ها جلوگیری کند. در واقع این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می تواند برای درمان زخم های داخلی و خارجی مفید واقع شود. البته این روغن در اکثر کرم ها و لوسیون ها وجود دارد که مانع از انعقاد آن ها شده و همچنین از رشد باکتری ها و میکروب ها جلوگیری می کند.

درمان عفونت

از این روغن برای انواع عفونت های داخلی و خارجی استفاده می شود که هیچ گونه عوارض جانبی برای مصرف کننده ندارد و می تواند به طور کلی برای انواع سرماخوردگی ها، آنفولانزا ها و سرخک و اوریون هم استفاده شود.

جلوگیری از عفونت های باکتریایی

این روغن خواص ضد باکتریایی  دارد و می تواند باعث از بین رفتن  باکتری ها  می شود و شما را از مسمومیت های غذایی، تیفوئید، مالاریا، کولیک و عفونت های معده در امان می دارد و می تواند از دستگاه گوارش، دستگاه ادراری و سایر سیستم دفع ادرار محافظت کند.

بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از خاصیت این روغن تاثراتی است که بر مغز می گذارد و باعث بهبود عملکرد شناختی فرد می شود و همچنین می تواند سردرد های مزمن را کاهش دهد.

بهبود عملکرد مغز با استفاده از روغن‌ مرزنجوش

اثرات گرمی

در واقع روغن مرزنجوش یکی از روغن هایی می باشد که خاصیت گرمیانه دارد و می تواند علاوه بر افزایش گردش خون سلول های بدن را گرم کند و در نهایت می تواند باعت گرم شدن بدن شما می شود. این گرما باعث می شود که از سرفه و خلط های اضافی رها شوید و همچنین این گرما باعث کاهش درد های رماتیسمی و آرتروز ها می شود.

افزایش تعریق

روغن مرزنجوش می تواند میزان تعریق شما را افزایش دهد و علاوه بر کاهش وزن می تواند باعث از بین روفتن و دفع مواد سمی از بدن شود. این تعریق می تواند املاح اضافی را دفع کند و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند و باعث کاهش تب می شود.

سلامت دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص روغن مرزنجوش سلامت دستگاه گوارش می باشد. این گیاه و روغن آن دارای خواص بسیار زیادی می باشد و می توانید آن را در وعده های غذایی خود جای بدهید. این روغن می تواند مشکلات خاص دستگاه گوارش را از بین ببرد و سلامتی را به شما باز گرداند. رایحه این گیاه می تواند باعث تحریک غدد بزاقی شده و در نهایت می تواند گوارش بهتری را برای شما بوجود بیاورد. ناراحتی هایی مانند نفخ، سوء هاضمه،  حالت تهوع و گرفتگی عضلات معده را می تواند درمان کند. البته می توانید علاوه بر روغن این گیاه می توانید از دمنوش آن نیز استفاده کنید. در واقع هر شکل از این گیاه را استفاده کنید می تواند باعث افزایش حرکات روده شود و در نهایت می تواند حرکت های دستگاه گوارش را منظم کند و کار آمدی این بخش از بدن را افزایش دهد.

ادرار آور

مرزنجوش و به ویژه نوع معطر آن می تواند به عنوان یک ادرار آور طبیعی استفاده شود و خطری برای شما ندارد. این گیاه می تواند نوع دفع آب از بدن را تغییر دهد و در نهایت می تواند سیستم ادراری را شستشو دهد و از ایجاد عفونت ها و سنگ های مثانه جلوگیری کند. یکی از دلایلی که از قرص های ادرار آور استفاده می کنند عفونت های موجود در مجاری ادراری می باشد که می تواند با درد و سوزش همراه باشد. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از درمان ها و دارو های ادرار آور بهتر است از پزشک خود مشورت بگیرید و زیر نظر دکتر از این مواد استفاده کنید تا آسیبی به شما وارد نشود.

کاهش مشکلات هورمونی

یکی دیگر از مواردی که می توانید از  این گیاه استفاده کنید برای کاهش و از بین بردن مشکلات هورمونی می باشد. یکی از این این گیاهان می تواند مشکلات قائدگی نا منظم و درد ناک در بانوان می باشد. این افراد می توانند از این گیاه استفاده کنند و از خاصیت های این گیاه بهره ببرند. البته این گیاه می تواند باعث فعال شدن و تنظیم شدن مننژیت ها می شود. روغن مرزنجوش می تواند سندروم پیش از قاعدگی را که یکی از مشکلات هورمونی می باشد را کاهش داده و یکی از کار های مهمی که می تواند انجام دهد درمان ناباروری زنان می باشد.

خواص درمانی روغن روغن مرزنجوش

درمان دیابت

در واقع هیچ روغنی برای دیابت مفید نیست ولی شما می توانید با استفاده از این روغن از خواص بی نظیر آن استفاده کنید و به درمان دیابت خود بپردازید. این روغن مانند سایر دارو های موجود می تواند فقط دیابت نوع دو را درمان کند. این روغن می تواند دیابت را کنترل کرده و می تواند مانند گیاهان دیگر میزان تحمل انسولین را بالا ببرد و سطح قند خون را کنترل کند.

خلط آوری روغن مرزنجوش

طی تحقیقات انجام شده می توان گفت که این روغن یکی از راه های خارج کردن خلط می باشد و می تواند سینوس ها را در مدت بسیار کمی درمان کند.  در واقع این گیاه می تواند از گرفتگی بینی و حلق و برونشیت و گرفتگی ریه ها که ناشی از سرماخوردگی می باشد را درمان کند. این روغن یکی از راه های درمان سرفه هم می باشد.

درمان عفونت های قارچی

این روغن می تواند از رشد و تکثیر قارچ ها جلوگیری کند و همچنین توانایی درمان این عفونت ها را دارد و می تواند از مشکلات پوستی بسیار زیادی مانند اگزما و دیسانتری که اغلب به دلیل رشد قارچ ها ایجاد می شود جلوگیری کند.

تسریع بهبودی

اگر شما هم از افرادی هستید که زخم هایتان دیر تر از سایرین بهبود می باید می توانید برای درمان زخم هایتان از این روغن استفاده کنید. روغن معطر مرزنجوش می تواند سرعت درمان زخم ها را افزایش داده و به شما کمک می کند تا از بدن خود دفاع کنید.

خواص روغن مرزنجوش

درمان استرس

در یکی دیگر از خواص روغن مرزنجوش کاهش استرس است. این روغن می تواند استرس شما را تسکین بدهد و اضطراب شما را کاهش بدهد. در واقع می توانید از این گیاه به صورت اسپری استفاده کنید و آن را در خانه پخش کنید تا باعث شود بتوانید یک خواب پر از آرامش داشته باشید.

آرامبخش

یکی دیگر از خاصیت های این روغن این است که می تواند سیستم عصبی را تقویت کند و به شما در تمرکز و توجه کمک کرده و در نهایت می تواند شما را از  انواع اختلالات سایکوتیک محافظت کند.

باز کردن رگ ها

یکی دیگر از خاصیت های روغن مرزنجوش می توان به خاصیت باز کردن رگ های خونی اشاره کرد که این ویژگی می تواند باعث جلوگیری از حملات قلبی، اترواسکلروز و سکته های مغزی شود. باید بدانید که علایم سکته های مغزی و علائم تومور مغزی متفاوت می باشد و باید بتوانید آن ها را از هم تشخیص بدهید. این روغن می تواند رگ های خونی را گسترش بدهد و باعث کاهش فشار خون شود.

جلوگیری از چین و چروک

یکی دیگر از خواص روغن مرزنجوش جلوگیری از چین چروک پوست است  البته می توانید برای این کار از ماسک های طبیعی استفاده کنید اما استفاده از این روغن راحت تر و به صرفه تر می باشد و می تواند از ایجاد چین و چروک های پوستی و اطراف چشم ها و پیشانی جلوگیری کند و همچنین می تواند آکنه های پوستی را درمان کند.

خاصیت روغن مرزنجوش برای پوست

ایجاد تعادل در تون پوست

این روغن را می توانید مانند سایر لوسیون ها و کرم ها به پوست بزنید. بهتر است از این گیاه در روز دوبار استفاده کنید. باید بدانید که تباید  از این گیاه با دوز بالا تر استفاده کنید زیرا موثر نخواهد بود.

سلامت پوست

می توانید برای سلامت پوست خود از این روغن استفاده کنید و در واقع می توانید برای این کار ۴ الی ۶ قطره از این روغن را به لوسیون بدن خود اضافه کنید تا کاملا وارد بدن شما شود و به سلامت پوست شما کمک کند.

استفاده های دیگر

می توانید از این گیاه به عنوان یک ادویه استفاده کنید  و از طعم آن لذت ببرید و همچنین این روغن کمک شایانی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد و می تواند سلامتی را برای شما بوجود بیاورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو