محمد دشتگلی: تماشاخانه‌های خصوصی بازوی جدی تئاتر تهران هستند / در پی شیوع کرونا ویروس کمترین توجه به فعالیت‌های فرهنگی هنری شده است

148

1399/2/8

12:38


محمد دشت‌گلی گفت: در پی شیوع این ویروس منحوس، کمترین توجه به فعالیت‌های فرهنگی هنری شده است.

محمد دشتگلی: تماشاخانه‌های خصوصی بازوی جدی تئاتر تهران هستند / در پی شیوع کرونا ویروس کمترین توجه به فعالیت‌های فرهنگی هنری شده است

سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمد دشتگلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره برنامه‌ریزی این پردیس تئاتر به منظور ایام پساکرونا گفت: با تعدادی از گروه‌های نمایشی که با آن‌ها قرارداد اجرایی منعقد کرده بودیم، تماس گرفتیم و آن‌ها اعلام آمادگی کردند به محض اینکه دستور بازگشایی مراکز فرهنگی هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود، اجراهای خود را طبق برنامه‌ریزی گذشته آغاز کنند. تنها یک یا دو گروه نمایشی هستند که در جدول ما قرار داشتند اما به دلیل مشکلاتی که دارند امکان دارد نتوانند که در بازه زمانی تعیین شده اثر خود را به صحنه آورند. همچنین مشغول رایزنی با گروه‌های نمایشی دیگری هستیم تا در صورتی‌که شرایط به حالت عادی بازگشت اثر خود را در این مجموعه به صحنه آورند.

او در ادامه درباره تمهیدات بهداشتی که مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد در زمان بازگشایی این تماشاخانه در نظر دارد، عنوان کرد: به اعتقاد من زمانی‌که دستور بازگشایی مجموعه‌های فرهنگی هنری صادر شود، به لحاظ روانی بخشی از مخاطبان به دلیل نگرانی‌هایی که دارند شاید تا مدتی تمایلی به استقبال از آثار نمایشی را نداشته باشند که به نظرم تا اعلام وضعیت سفید این موضوع طبیعی است. در صورتی‌که در ابتدای امر حتی به ما اعلام شود که می‌توانیم میزبان 50 درصد از مخاطبان در سالن نمایش باشیم با این وجود هم تماشاگران ممکن است، کمی نگران سلامتی خود به منظور حضور در تماشاخانه‌ها باشند. در مجموع این نگرانی در حوزه  فرهنگ و هنر به خصوص در بخش‌ گروه‌های جمعی چون موسیقی، تئاتر و سینما در زمان آغاز فعالیت وجود خواهد داشت.

دشتگلی با بیان اینکه کل مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد در ابتدای شیوع کرونا ویروس ضدعفونی شد، اظهار کرد: با اینکه اکنون نیز ترددی وجود ندارد و فقط همکاران ما در این مجموعه حضور دارند اما هر هفته عملیات ضدعفونی و نظافت پردیس تئاتر شهرزاد انجام می‌شود. با این حال به نظرم باید از سوی نهادهای ذیربطی که ضدعفونی فردی و مجموعه‌های دیگری چون مجتمع‌های تجاری و پاساژها را برعهده دارند، به این منظور حمایت‌هایی در سالن‌های نمایش نیز صورت گیرد.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد که به عنوان مشاور با ستاد پیگیری مطالبات انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران همکاری دارد، درباره اقداماتی که این ستاد تاکنون انجام داده است، گفت: تاکنون مکاتباتی علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفتر ریاست جمهوری، شورای شهر تهران و وزارت بهداشت انجام شده است و درخواست‌هایی مبنی بر جبران خسارت‌های مالی که تماشاخانه‌ها، گروه‌های نمایشی در این ایام متحمل شده‌اند، ارائه شده است.

او در ادامه افزود: در پی تعطیلی پیش آمده هرچند که اجتناب‌ناپذیر است؛ اما به جز تماشاخانه‌ها و گروه‌های نمایشی مشاغل دیگری چون کافه‌ها و فروشندگان محصولات فرهنگی داخل تماشاخانه‌ها و حتی کسبه اطراف این تماشاخانه‌ها که بیشتر درآمدشان از مخاطبان تالارهای نمایشی بوده است نیز متضرر شده‌اند و متاثر از تعطیلی این سالن‌های نمایشی بوده‌اند.

دشتگلی همچنین اضافه کرد: ستاد پیگیری مطالبات انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران همچنان از طریق نامه‌نگاری در حال پیگیری ضرر و زیان‌های وارد شده هستند و خوشبختانه آقای قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی که نگاهی مثبت به تماشاخانه‌های خصوصی دارد نیز ابراز تمایل به منظور همیاری داشته است و همه در تلاشند که ضرر و زیان‌های وارد شده به اهالی تئاتر در پی این تعطیلی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده و این وزارتخانه نیز در حال پیگیری این مطالبات است.

او با بیان اینکه مسئله و مشکل اساسی تماشاخانه‌های خصوصی بحث استیجاری بودن این مجموعه‌هاست، اظهار کرد: اکثر تماشاخانه‌های خصوصی موظف هستند که در این ایام با اینکه هیچ درآمدی نداشته‌اند اما اجاره بهای ملک را به مالکان پرداخت کنند. طی مدتی که مشغول فعالیت در تماشاخانه خصوصی شده‌ام متوجه شدم که عموماً این تماشاخانه‌ها بازدهی مالی ندارند. در صورتی‌که دیگران فکر می‌کنند هفت یا هشت نمایش در یک مجموعه به صحنه می‌روند و تماشاخانه درآمد بالایی از آن‌ها دارد در صورتی‌که اینگونه نیست و تنها به دلیل عشق و علاقه‌ است که چراغ این تماشاخانه‌ها روشن است.

محمد دشتگلی در ادامه افزود: در صورتی‌که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ایام از تماشاخانه‌های خصوصی حمایت نکند، متاسفانه باید بگویم که چراغی که از سوی این تماشاخانه‌ها روشن شده است ممکن است آرام آرام کم فروغ شود. به اعتقاد من در حال حاضر بازوی اجرایی جدی تئاتر کشور خصوصاً در شهر تهران تماشاخانه‌های خصوصی هستند چراکه این تماشاخانه‌ها روزانه میزبان هفت یا هشت گروه نمایشی در سانس‌های گوناگون هستند در صورتی‌که کمتر از این تعداد نمایش روزانه در سالن‌های دولتی به صحنه می‌آیند. بر این اساس نیاز است به منظور حمایت از آن‌ها توجه جدی از سوی دولت مبذول شود.

او با اشاره به اینکه متاسفانه در پی شیوع این ویروس منحوس کمترین توجه به فعالیت‌های فرهنگی هنری شده است، تصریح کرد: با اینکه عرصه فرهنگ و هنر غذای روح جامعه است اما در این مدت به اکثر مشاغل توجه شده است غیر از فعالیت‌های فرهنگی و هنری. من به عنوان یکی از اصحاب خانواده تئاتر گلایه خود را ابراز می‌کنم که همچنان برای تئاتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا، فکر جدی نشده است. تنها مدتی پیش از سوی وزارت بهداشت پروتکل شتابزده‌ای منتشر شد که به سرعت از دسترس خارج شد. با اینکه بیش از دو ماه از شیوع کرونا ویروس گذشته همچنان ما در بلاتکلیفی به سر می‌بریم و متاسفانه همچنان مسئولان به اجماع نظر نرسیده‌اند و این موضوع باعث می‌شود تا استنباط شود که فعالیت‌های فرهنگی هنری چندان برای‌شان جدی نیست.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در ادامه گفت: انتظار ما این است که تنها از سوی مسئولان توضیحی مبنی بر اینکه چه تصمیمی دارند و در حال انجام چه اقدامی هستند، ارائه شود.    

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: خواهش ما و گروه‌های نمایشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که هر چه زودتر تکلیف‌مان مشخص شود و دولت شرایطی را فراهم کند تا در یک وضعیت مناسب که سلامت جسمی و روانی جامعه دچار مخاطره نشود، هر چه سریع‌تر فضاهای فرهنگی بازگشایی شوند؛ به خصوص تماشاخانه‌های خصوصی. خواسته ما این است تا دولت با تمهیداتی هم سلامتی را به جامعه بازگرداند و هم مراکز فرهنگی هنری سریع‌تر بازگشایی شوند؛ چراکه که این مراکز نسبت به بسیاری از مکان‌های دیگر حائز اهمیت‌ترند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو