مشهورترین گرافیست های ایرانی را بشناسید + عکس

مشهورترین گرافیست های ایرانی را بشناسید + عکس


منبع: سیمرغ

162

1399/2/8

14:17


مشهورترین گرافیست های ایرانی را بشناسید + عکس

به مناسبت هفته جهانی گرافیک، مطلبی درباره ماهیت این هنر و همچنین برترین گرافیست‌های ایرانی گردآوری شده است

آشنایی با ماهیت هنر گرافیک 

هر سال بیست و هفتم آوریل برای طراحان گرافیک یک روز ویژه و گرامی است. این روز یک فرصت برای شناساندن ارزش‌های طراحی و تاثیرگذاری آن برای ایجاد تغییر در جهان و همینطور گرامیداشت تولد انجمن بین المللی طراحی ico-D است.

گرافیک از واژه یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوه مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ بنابراین همه پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

هنر‌های گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همه تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می‌کنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد. گرافیست پیشه‌ای است در هنر‌ها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک.

مرتضی ممیز:  پدر هنر گرافیک معاصر ایران

طراح گرافیک، تصویرگر، استاد دانشگاه اهل ایران بود و او را پدر هنر گرافیک معاصر ایران می‌نامند. طراحی نشان واره (لوگو) یکی از تخصص‌های گرافیکی او محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید : معروف ترین و ماندگارترین لوگوهای استاد مرتضی ممیز

ماندگارترین لوگوهای مرتضی ممیز


ماندگارترین لوگوهای مرتضی ممیز

مرتضی ممیز که خود طراح و بنیان‌گذار رشته گرافیک در ایران است، نشان‌واره‌های بسیاری را برای سازمان‌ها، شرکت‌هاو موسسات طراحی کرد که نشان واره شهرداری، سازمان آتش نشانی و سازمان ملی استاندارد از مهمترین آنهاست.

قباد شیوا گرافیست برجسته ایرانی

طراح و گرافیست اهل ایران است. او در طی چندین دهه فعالیت هنری، با خلق آثار بدیع توانست به نوعی گرافیک با ویژگی ایرانی دست یابد و آن را به دنیا معرفی کند. به دلیل همین ویژگی برخی از آثارش در موزه‌های مختلف جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی جای گرفته‌ است.  از فعالیت‌های جنبی او می‌توان به تأسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال ۱۳۴۷ و راه‌اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال ۱۳۵۰ اشاره کرد. او از مؤسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است.

بیشتر بدانید : به بهانه هفتادمین سال تولد استاد قباد شیوا (+عکس آثار)

پوسترهای قباد شیوا


پوسترهای قباد شیوا

او در طول سال‌ها تحصیل و کار حرفه‌ای آثار خود را در زمینه نقاشی، عکاسی و به‌ خصوص گرافیک در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله انگلستان، فرانسه، آمریکا به تماشا گذاشته‌ است. آثار او بار‌ها در نشریات جهانی انتخاب و چاپ شده‌اند. انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI) او را به عنوان یکی از ۱۲ طراح گرافیک برتر جهان معرفی کرده است.

آیدین آغداشلو تصویرگر کتاب های درسی

نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم، تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات و مؤسسه‌های خصوصی است. 

بیشتر بدانید : نقاشی های آیدین آغداشلو پس از 40 سال

آیدین آغداشلو


آیدین آغداشلو گرافیست و منتقد

پوستر‌های گرافیکی آغداشلو برای نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها، و فیلم‌ها به شرح ذیل است:

هبوط ۱۳۷۲؛ به کارگردانی احمدرضا معتمدی به عنوان طراحی پوستر
کفش‌های میرزا نوروز ۱۳۶۴؛ به کارگردانی محمد متوسلانی و نویسندگی داریوش فرهنگ به عنوان طراح پوستر
حاجی واشنگتن ۱۳۶۱؛ به کارگردانی علی حاتمی به عنوان طراح پوستر

بیشتر بدانید : این هنرمند، نامی جز آیدین آغداشلو ندارد

ابراهیم حقیقی تصویرساز سینما

طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی است که از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف هم طراحی صحنه کرده است. او برای فیلم‌ها و سریال‌های زیادی تیتراژ ساخته‌ است. نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده‌ است.

ابراهیم حقیقی


ابراهیم حقیقی

او اوایل انقلاب به دعوت مرتضی ممیز در رشته گرافیک دانشکده هنر‌های زیبا مشغول به تدریس شد. در سال ۱۳۶۰ با خسروخورشیدی طراحی صحنه بخشی از سریال «سربداران» را انجام داد و سپس طراحی صحنه اولیه و طراحی لباس مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» را برعهده داشت. در سال ۱۳۶۴ ساخت ده قسمت اول از مجموعه تلویزیونی انیمیشنی «علی کوچولو» را به عنوان گرافیست انجام رساند. او همچنین دستی در طراحی صحنه تئاتر داشت و نمایش «بازی استریندبرگ» از حمید سمندریان را نیز طراحی صحنه نموده است. طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر و نشان نوشته مجله فیلم اثر این هنرمند نامی است.

مسعود نجابتی

متولد سال ۱۳۴۶ طراح گرافیک، مدیر هنری و خوشنویس معاصر ایرانی است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به‌خصوص گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است.  نجابتی در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ م) فونت «پرشیا» را طراحی کرده‌ است که توسط شرکت Bitstream در آمریکا، منتشر شده است. همچنین در سال ۱۳۸۰ کتاب «خط در گرافیک» را برای وزارت آموزش و پرورش تألیف کرده‌است که توسط انتشارات مدرسه منتشر و بار‌ها تجدید چاپ شده‌است.

طراحی جلد کتاب آثار مسعود نجابتی


طراحی جلد کتاب آثار مسعود نجابتی

آثار وی که اغلب با تأکید بر به‌کارگیری خوشنویسی و نوشتار فارسی همراه هستند در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی به نمایش درآمده و جوایزی را برای او به همراه داشته‌اند.  گزیده آثار گرافیک او در دو کتاب با عنوان «طراحان گرافیک معاصر ایران؛ ۱» توسط انتشارات یساولی در سال ۱۳۸۳ و «گزیده آثار گرافیک مسعود نجابتی» توسط مؤسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر در سال ۱۳۸۶ منتشر شده‌است. 

 

بیشتر بدانید : نگاهی به گرافیک ایران

بیشتر بدانید : گفت وگو با لئوناردو سونولی، طراح گرافیک ایتالیایی

بیشتر بدانید : روز جهانی گرافیک و دیزاین مبارک

بیشتر بدانید : گفتگو با یکی از فوق ستاره‌های گرافیک امروز جهان

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو