علت خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری چیست؟

منبع: اوما

254

1399/2/8

23:19


علت خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری چیست؟

دوران بارداری تجربه‌ای شیرین برای همه خانم هاست که البته به دلیل تغییرات شرایط جسمی و روحی فراز و نشیب هایی نیز دارد. اما مادران عزیز آن قدر مشتاق دیدن فرزندشان هستند که همه آن ها را تحمل می کنند. یکی از سختی های دوران بارداری نیز خواب رفتن دست و پا می باشد. خوشبختانه ایجاد این حالت در بدن خانم باردار یک امر رایج و طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل دلایل خواب رفتن دست و پا، روش های درمان آن و اینکه چه موقع باید به خاطر این موضوع به پزشک مراجعه کنید را برایتان توضیح دهیم. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید:

علت خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری

مهم ترین دلیل خواب رفتن دست و پا افزایش حجم مایع در بدن مادر است که باعث ایجاد فشار بر مفاصل و اعصاب می شود. در نتیجه شما دچار خواب رفتن دست و پا و گزگز  می شوید. دلیل دیگری که باعث ایجاد این حالت می شود رشد جنین و در نتیجه بزرگ شدن رحم است که این امر نیز موجب افزایش فشار وارد شده به مفاصل و اعصاب می شود. با توجه به دلایلی که گفته شد در سه ماهه اول بارداری  خواب رفتن دست و پا کمتر و با پیشرفت بارداری بیشتر می شود. به طور کلی این عارضه در میان خانم های باردار شایع است و نباید در مورد آن نگران باشید. در موارد نادر این حالت نشانه ای از  کم خونی در بارداری، دیابت بارداری ، سندرم تونل کارپ یا سیاتیک می باشد.

مقاله پیشنهادی اوما: عوارض دیابت بارداری

سندرم تونل کارپ در بارداری

در طول بارداری به دلیل افزایش مایعات بدن مادر و نیاز به فضای بیشتر، این مایعات در بین بافت های مختلف بدن قرار می گیرند که در سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری مقدار مایع افزایش پیدا کرده و در نتیجه عوارض آن نیز بیشتر می شود. بخشی از این مایع نیز در قسمتی در مچ دست به نام تونل کارپ جمع می شود و روی عصب این قسمت فشار ایجاد می کند و باعث خواب رفتن دست می شود. نکته ای که باید بدانید این است که این مایع های اضافی در طول روز بیشتر در پاها و در طول شب در قسمت های دیگر بدن مانند دست ها جمع می شود و علائم خواب رفتن دست و پا در شب ها و اوایل صبح بیشتر است. این علائم عبارتند از:

  • بی حسی و خواب رفتگی انگشتان و کف دست
  •  درد مچ دست با انتشار به آرنج و حتی شانه
  • تورم و سختی در بسته شدن انگشتان
  • عدم توانایی نگه داشتن اجسام در دست به علت ضعف ایجاد شده

راه های پیشگیری از سندرم تونل کارپ و کاهش علایم آن

برای اینکه بتوانیم میزان خواب رفتن دست ها و علائم آن را در بارداری کاهش دهیم می توانیم این کارها را انجام دهیم:

  • استراحت : اجتناب از کارهای سنگین، طولانی و حرکات مکرر دست و مچ
  • یخ: با قرار دادن یخ روی مچ دست، روزی سه بار هر بار ۵ دقیقه التهاب کاهش می یابد.
  • بالا قرار دادن دست: شبها دستان خود را روی بالش و بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا مایع جمع نشود. روی دستان خود نخوابید.
  • مچ بند طبی آتل دار: برای جلوگیری از خم شدن مچ دست در طول خواب، می توانید از مچ بند طبی آتل دار استفاده کنید که دست را در وضعیت باز قرار دهد.

برای سوزش و خواب رفتگی در بارداری چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

سوزش و خواب رفتگی در بارداری جایی برای نگرانی ندارد و اصلا نیازی به مراجعه به پزشک نیست. تنها باید آن را تحمل و کنترل کنید.

1258-2

چرا خواب رفتن دست و پا در طول شب بیشتر اتفاق می افتد؟

دلیل افزایش خواب رفتگی در طول شب توزیع فشار اضافی در کل بدن و افزایش فشار به ناحیه پشت می باشد. همچنین دراز کشیدن میزان گردش خون را کاهش می دهد. در طول روز به دلیل فعالیت بیشتر و گردش خون بهتر این حالت کمتر می شود. گاهی خواب رفتگی در شب آن قدر زیاد است که مانع از خوابیدن راحت مادر می شود.

آیا می توانم کاری کنم تا از شر خواب رفتن دست و پا خلاص شوم؟

شاید نتوانید به طور صد درصد این حالت را از بین ببرید، اما حرکت به اطراف و چرخیدن و کشیدن دست و پا باعث می شود آرام تر شوید. همچنین برای کاهش این حالت باید از پوشیدن لباس های تنگ  به خصوص در قسمت مچ دست و پا بپرهیزید و سعی کنید شب ها دستکش بپوشید و پاها را بپوشانید.

آیا خواب رفتن دست و پا می تواند نشانه مسئله ای جدی باشد؟

- گاهی علت خواب رفتن دست و پای شما تنها بارداری نیست بلکه به دلیل نشستن نامناسب یا آسیب به گردن و پشت، این حالت برایتان ایجاد شده است. بنابراین اگر در این قسمت ها احساس درد هم دارید باید درباره آن با پزشکتان صحبت کنید تا با روش های مختلف مانند طب سوزنی و فیزیوتراپی آن را درمان کند.

- همچنین اگر بیشتر خواب رفتن در دست در انگشت شست و انگشت کوچک اتفاق می افتد احتمال سندرم تونل کارپال در بارداری وجود دارد. این مشکل به دلیل مایع اضافی اتفاق می افتد و دردناک است. سندرم تونل کارپال با طب سوزنی قابل درمان است بنابراین در صورت مشاهده علائم آن با پزشک خود صحبت کنید. 

- خواب رفتن پا نشانه دیابت حاملگی و دیابت موقتی که در بارداری پیشروی کرده است، نیز می باشد. اگر در کنار حالت خواب رفتگی پاها احساس تشنگی شدید، احساس خستگی شدید و مشکل بینایی نیز پیدا کرده‌اید بهتر است در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

در دوران بارداری تغییرات جسمی و روحی زیادی را تجربه خواهید کرد. بنابراین باید با استراحت کافی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام همه توصیه های پزشکی به خودتان کمک کنید تا این شرایط را برای خودتان آسان تر کنید و با سلامت کامل خودتان و فرزندتان این دوران را به پایان برسانید.

منبع: www.madeformums.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو