مقایسه کیفیت شبکه‌های موبایل در دوره کرونا

منبع: برترین ها

46

1399/2/9

07:00


مقایسه کیفیت شبکه اپراتورهای مختلف تلفن همراه کشور از طریق سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از افت تا 20 درصدی کیفیت شبکه های تلفن همراه در طول دو ماه گذشته با شروع شیوع ویروس کرونا بوده است.

ایستنا: مقایسه کیفیت شبکه اپراتورهای مختلف تلفن همراه کشور از طریق سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید) در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از افت تا 20 درصدی کیفیت شبکه های تلفن همراه در طول دو ماه گذشته با شروع شیوع ویروس کرونا بوده است.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس نمودار زیر متوسط توان عملیاتی (throughput) سه اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور از پنجم اسفند ماه 98 تا پنجم اردیبهشت ماه 99 حاکی از آن است که وضعیت کیفیت شبکه ایرانسل از همراه اول و رایتل بهتر بوده است.

مقایسه کیفیت شبکه‌های موبایل در دوره کرونا


مقایسه اطلاعات استخراج شده از سامانه فرادید بین همراه اول و ایرانسل حاکی از آن است که کیفیت شبکه تلفن همراه کشور در این بازه زمانی به دلیل افزایش ترافیک مصرفی و نداشتن پهنای باند فرکانسی مورد نیاز اپراتورها به طور متوسط بین 10 تا 20 درصد افت کرده است اما به طور کلی وضعیت کیفیت شبکه ایرانسل مطلوب تر از همراه اول بوده است.

شبکه رایتل نیز 25 اسفند ماه با مشکلاتی مواجه می شود که با دریافت لایسنس های باند فرکانسی 2100 توانست کیفیت شبکه اش را ارتقا بدهد و با اقدامات صورت گرفته، ضمن جبران عقب ماندگی پیش آمده در زمان مدیریت عاملی قبلی این اپراتور، کیفیت شبکه آن به قبل بازگشت تا مشترکین تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

گزارش سامانه فرادید حاکی از آن است که بهترین کیفیت در شبکه تلفن همراه کشور متعلق به ایرانسل بوده و درحالیکه رایتل با افت کیفی قابل توجهی مواجه بوده اما باتوجه به تغییرات ساختاری در شبکه توانسته بهبود قابل توجهی را به دست آورد.

به نظر می رسد ویروس کووید 19 به دلیل تغییر میزان و نحوه مصرف مشترکان از خدمات شبکه های تلفن همراه کشور توانسته 10 تا 20 درصد کیفیت شبکه های تلفن همراه را کاهش دهد که ناشی از محدودیت پهنای باند فضای فرکانسی است.

این درحالی است که تاکنون بارها روی آزادسازی و تخلیه باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز از سوی صدا و سیما که بلااستفاده و خالی مانده و استفاده از آن در شبکه های تلفن همراه به منظور ارتقای وضعیت پوشش و کیفیت شبکه های تلفن همراه تاکید بسیاری شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو