آغاز طرح جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر

منبع: برترین ها

117

1399/2/9

13:07


معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از آغاز مجدد طرح جمع آوری معتادان متجاهر و نگهداری آنها در سه مرکز «قرنطینه»، «مرکز کووید۱۹ماده۱۶»و «مراکز معمولی ماده ۱۶» خبر داد.

ایرنا نوشت: معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از آغاز مجدد طرح جمع آوری معتادان متجاهر و نگهداری آنها در سه مرکز «قرنطینه»، «مرکز کووید۱۹ماده۱۶»و «مراکز معمولی ماده ۱۶» خبر داد.

به گزارش سازمان بهزیستی کشور، مجید رضا زاده افزود: مقرر شده است نیروی انتظامی با آمادگی کامل و در فواصل زمانی مشخص که افراد بتوانند مدت مورد نیاز را در قرنطینه بگذرانند، دستگیری را انجام دهند.

وی ادامه داد: براساس سنت هر ساله قبل از پایان سال معتادان متجاهر جمع آوری و در مراکز ماده ۱۶ نگهداری و درمان می شدند که این نگهداری بین ۳تا ۶ ماه قابل تمدید بود. در سال ۹۸ نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفت که پس از شیوع ویروس کرونا، کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با مسئولیت وزارت بهداشت تشکیل شد و این طرح را ممنوع و لغو کرد.

وی با اشاره به انتشار فیلم ها و تصاویری از اجتماع برخی افراد در رسانه ها، گفت:با توجه به اینکه در نیمه اول فروردین ماه امسال تصاویری از اجتماع افرادی که معتادان متجاهر نیز ممکن است در بین آنان باشند، در رسانه ها منتشر شد و این تلقی به وجود آمد که ویروس کرونا از طریق این افراد به خانواده های خودشان و دیگر افراد تسری یابد، «کمیته انتظامی و اجتماعی» ستاد ملی کمیته کرونا، تصمیم گرفت، عملیات جمع آوری معتادان متجاهر از سر گرفته شود.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در ادامه این طرح، دستورالعمل جامع در خصوص چگونگی جمع آوری و قرنطینه تهیه و ابلاغ شد و در کمیته ماده ۱۶ نیز در این باره، تقسیم کار شد. به این ترتیب مقرر شد نیروی انتظامی با آمادگی کامل و در فواصل زمانی مشخص که افراد بتوانند مدت مورد نیاز را در قرنطینه بگذرانند، دستگیری را انجام دهد.

رضازاده ادامه داد: همچنین آماده سازی سه نوع فضای نگهداری نیز در دستور کار قرار گرفت. ابتدا فضای قرنطینه که افراد پس از جمع آوری و غربال در صورتی که معتادمتجاهر باشند به مرکز قرنطینه فشافویه منتقل می شوند و از همه افراد تست پی سی آر PCR کرونا گرفته می شود که در صورت مثبت شدن این تست افراد به سرعت به مرکز دیگری به نام «مرکزکووید ۱۹ماده ۱۶» ارجاع می شوند. «مرکزکووید ۱۹ماده ۱۶» قرار است از سوی نیروی سپاه استان تهران راه اندازی و اداره شود.

وی افزود: این افراد در صورت منفی بودن تست، تا ۱۴ روز در مرکز قرنطینه نگهداری می شوند و روزانه غربالگری علامتی روی آنان صورت می گیرد. پس از گذشت ۱۴روز افرادی که تست آنها منفی شده و علامت بالینی هم ندارند، به «مراکز معمولی ماده۱۶»ارجاع می شوند که در این مراکز نیز تست صورت می گیرد و افراد در صورت داشتن علائم بالینی به مراکز کووید ۱۹ماده ۱۶منتقل می شوند و اگر علائم خیلی شدید باشد مانند مردم عادی به بیمارستان منتقل می شوند.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم آمادگی و فراهم شدن زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرای این طرح افزود: در ابتدای تمام مصوبات اعم از مصوبه های کمیته ماده۱۶، آیین نامه مصوبه کمیته درمان و مصوبه کمیته مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکید شده است که حتما قبل از اجرای این برنامه، لازم است همه امکانات و زیر ساخت ها فراهم شود و توصیه شده است که پیش از آمادگی کامل، دستگیری انجام نشود.

به گفته رضا زاده، زمان آغاز اجرای این طرح، هفته جاری خواهد بود و پس از گذشت دو هفته و بررسی اشکالات طرح، در برخی استان‌های کشور که موضوع معتادان متجاهر مساله آنها باشد و آمادگی لازم را نیز داشته باشند، اجرایی می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو