ساعت ۲۴ روز دهم اردیبهشت ماه به روال ماه‌های گذشته زمان پرداخت مرحله دیگر از کمک‌های معیشتی است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

براساس تازه ترین آماری که قمصریان -سخنگوی سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرده است پرداخت کمک‌های معیشتی برای ۱۸ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۸۲ خانوار انجام خواهد شد.

مجموع اعتباری که برای پرداخت کمک معیشتی در ششمین مرحله نیاز است به ۲۵۳۶ میلیارد تومان می‌رسد که این منابع باید از محل اصلاح قیمت بنزین تامین شود.

برخلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابتی برای هر نفر با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر ماه است، در کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار است؛ به‌گونه‌ای که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

از آبان ماه سال گذشته و با اصلاح قیمت بنزین  دولت تصمیم گرفت تا مابه‌التفاوت ایجاد شده را در قالب کمک‌های معیشتی و به صورت نقد بین حدود ۱۹ میلیون خانوار که نزدیک به ۶۰ میلیون نفر پیش بینی شده بود توزیع کند.

در مرحله اول برای حدود ۱۷.۷ میلیون خانوار پرداخت کمک معیشتی انجام شد و در ادامه افرادی که کمک معیشتی دریافت نکرده و خود را محق گرفتن آن می‌دانستند، می‌توانستند طی فرایندی اعلام نیاز کنند که آمار نشان می‌دهد با بررسی درخواست‌ها به تعداد مشمولان افزوده شده است.