«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن طی مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» تمامی اتهامات آمریکا و عربستان سعودی در خصوص مداخله ایران در یمن را رد کرد.

وی در خصوص اتهام‌زنی آمریکا و عربستان سعودی به ایران در خصوص تأمین بودجه و تسلیحات انصارالله گفت: «ایران هیچ‌گونه مداخله‌ای ندارد. ما یک کشور مستقل هستیم».

در بخش بعدی مصاحبه، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن به پیش‌شرط‌های انصارالله برای ورود به مذاکرات صلح فراگیر در یمن اشاره کرد که اوایل فروردین ماه مطرح شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در دیدار با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، پنج پیش‌شرط از جمله توقف تجاوزات، رفع محاصره یمن، برچیده شدن بازرسی و منع ورود کشتی‌های تجاری به بندر الحدیده را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح ضروری اعلام کرد.

پیشنهادهای انصارالله به ائتلاف ریاض بسیار ساده بود

محمد علی الحوثی در ادامه مصاحبه خود با وال استریت ژورنال در خصوص پیش‌شرط انصارالله یمن برای ورود به مذاکرات صلح فراگیر تحت حمایت سازمان ملل گفت: «پیشنهاد ما بسیار ساده بود. ما از آنها خواستیم که کشور ما را ترک کنند، محاصره را لغو کنند، بمباران را متوقف کنند. خیلی ساده بود».

یکی از سخنگویان سفارت سعودی در واشنگتن با این حال، انصارالله را به ایجاد مانع در مسیر تمامی تلاش‌ها برای رفع ناآرامی‌های یمن متهم کرد و هرگونه اتهام محاصره را انکار کرد.

وی گفت: «حدود 50 درصد از تمامی واردات نفت و غذا از طریق بنادر یمن توزیع می‌شود. در خصوص درخواست حوثی‌ها (انصارالله یمن) برای عقب‌نشینی نظامیان خارجی، یمن، یک دولت منتخب دارد که در جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اختیارات آن است».

ائتلاف سعودی ۲۱ فروردین مدعی شد که برای کمک به تلاش‌ها برای مقابله با شیوع کرونا در یمن، حملات و عملیات خود در این کشور را تا دو هفته متوقف کرده است.

با این حال دو هفته گذشت و این حملات نه تنها متوقف نشد بلکه تشدید یافت. این ائتلاف جمعه گذشته آتش‌بس ادعایی خود را برای یک ماه دیگر تمدید کرد.

در صورت موافقت با پیش‌شرط‌ها انصارالله برای امضای توافق صلح به ریاض می‌آید

طبق این گزارش، الحوثی اعلام کرد درصورتی‌که عربستان سعودی با درخواست‌های انصارالله موافقت کند، این گروه حاضر است برای امضای یک توافق صلح به ریاض سفر کند.

پیش از این انصارالله اعلام کرده بود که هرگونه توافق صلح باید در کشوری به امضا درآید که بخشی از درگیری‌های یمن نبوده باشد.

رئیس کمیته انقلاب یمن همچنین در ادامه تاکید کرد که ائتلاف تحت رهبری ریاض به آتش‌بسی که خودش اعلام کرده پایبند نیست.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شب گذشته (سه‌شنبه) در حساب توییتری خود اعلام کرد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دو حمله گسترده متجاوزان ائتلاف مذکور را در استان‌های مأرب (مرکز) و الضالع (جنوب غربی) را که از صبح امروز تا ظهر ادامه داشته، دفع کرده‌اند.

وی در ارتباط با نقض آتش‌بس از جانب نیروهای ائتلاف سعودی گفت که ائتلاف سعودی روز سه‌شنبه، ۱۶ بار استان‌های مأرب، جوف (شمال) و صعده (شمال غربی) را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.