استفاده از فناوری نانو برای کمک به مبتلایان کرونا

84

1399/2/10

17:29


محققان برزیلی و فرانسوی با استفاده از فناوری نانو یک راهکار جدید برای مقابله با یک واکنش التهابی غیرعادی در سیستم ایمنی بدن موسوم به طوفان سیتوکین در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یافتند.

استفاده از فناوری نانو برای کمک به مبتلایان کرونا

به گزارش بهداشت نیوز: طوفان سیتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیر طبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علائمی مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

بروز طوفان سیتوکین در مبتلایان به کووید-۱۹ شدید که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند رخ می‌دهد و منجر به تورم ریه می‌شود.

علت اصلی بروز طوفان سیتوکین وقوع همزمان التهاب و استرس اکسیداتیو است که موجب تشدید یکدیگر می‌شوند. در حال حاضر هیچ داروی موثری برای درمان این پدیده وجود ندارد، اما نتایج این  تحقیقات می‌تواند راه را برای توسعه یک روش درمانی موثر هموار کند.

در این راهکار جدید به منظور ساخت نانوذرات دارورسان، یک ماده ضدالتهاب طبیعی به نام آدنوزین که در بدن تولید می‌شود، درون نوعی بافت چربی طبیعی موسوم به اسکالن قرار گرفته و این مجموعه با استفاده از نوعی ویتامین E موسوم به آلفاتوکوفرول بسته‌بندی می‌شود.

این روش روی موش‌ها با موفقیت آزمایش شده و محققان معتقدند می‌توان آن را به عنوان یک ابزار جدید برای مقابله با التهاب غیرقابل کنترل ناشی از طوفان سیتوکین در بدن انسان نیز به کار گرفت.

آدنوزین یک ماده ضدالتهاب بسیار قوی است که تزریق مستقیم آن به بدن می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی نامطلوب و شدید گردد. به همین علت استفاده از نانوذرات برای رساندن آدنوزین به بافت تحت تاثیر طوفان سیتوکین، می‌تواند عوارض جانبی این ماده را از بین ببرد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو