تخت های بیمارستانی کرونایی خالی شد

97

1399/2/10

22:35


معاون درمان وزارت بهداشت گفت: شرایط درمانی کشور در حال حاضر، امیدوار کننده است و مراجعات سرپایی و میزان بستری کرونا در کشور نسبت به روزهای پیک یا اوج این بیماری، کاهش قابل توجهی یافته است به گونه که مراجعات سرپایی و بستری برای موارد کرونا به یک چهارم تا یک پنجم زمان اوج رسیده است.

تخت های بیمارستانی کرونایی خالی شد

به گزارش بهداشت نیوز:  دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که از استودیو سلامت وزارت بهداشت به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: تقریبا حدود 60 درصد از تخت های بیمارستانی که در اوج کرونا مورد استفاده قرار گرفتند، خالی است اما شرایط بخش های ویژه ICU کمی متفاوت است و حداکثر 30 درصد از ظرفیت این بخش ها، کاهش یافته است.

وی افزود: ورودی بیماران جدید به بخش های ویژه ICU نسبتا کمتر شده و میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری نیز کاهش مناسبی داشته اما این روند در استانهای مختلف، متفاوت است. در مناطقی که پیک آنها زودتر اتفاق افتاده مانند گیلان، قم، مازندران و کاشان شرایط ورودی بیماران کووید19 به بیمارستانها کاهش یافته اما برخی مناطق که با تاخیر وارد فاز پیک بیماری شدند مانند خوزستان و اصفهان با اینکه روند رو به کاهش دارند اما میزان ورودی بیماران در آنها بیشتر از استانهای پیشرو است اما در مجموع، روند بیماری در کشور، رو به نزول است. 

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا، واکسن کرونا در حال ساخت نیست چون ساختار آنتی ژنی این ویروس از زمانی که در چین بوده که سه نمونه داشته تا کنون، تغییر چندانی نداشته است اگرچه میزان بروز و شیوع این ویروس ممکن است در کشورها، متفاوت باشد اما ساختار آنتی ژنی آن تغییری نکرده است. 

دکتر جان بابایی یادآور شد: همه کشورها برای واکسن کووید19 در مرحله مطالعاتی قرار دارند و ساخت واکسن برای این بیماری زمان بر است و شاید بین یک تا یک و نیم سال زمان ببرد تا فازهای مطالعاتی واکسن انجام شود و تا کنون هیچ کشوری در مرحله ساخت واکسن نیست بلکه کشورهای مختلف از جمله ایران در حال مطالعات واکسن هستند. 

وی در خصوص روش های درمانی برای کووید19 گفت: به دلیل مسئولیتم در کمیته علمی ستاد ملی کرونا، هر هفته دو بار با اساتید رشته های مرتبط، جلسات مفصلی داریم و کارهای تحقیقاتی وسیعی در کشور انجام شده اما تا کنون نه تنها در ایران بلکه در دنیا به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم که داروی ضد ویروسی برای درمان کووید19 موثر است. 

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حتی بعضی از داروهایی که روزهای اول شیوع کووید19 در پروتکل های چین وجود داشت و به دنیا ابلاغ شد، مورد سوال هستند و هنوز ثابت نشده که اولین داروهایی که در چین استفاده شده و خیلی از کشورها به تبع ابلاغ آن توسط سازمان جهانی بهداشت، از آن استفاده می کنند، موثر است و در طول زمان، متوجه شدیم که هیچ کدام از آن داروها ثابت شده نیست و باعث کاهش مرگ و میر بیماران نمی شود. 

دکتر جان بابایی گفت: آنچه ثابت شده و ایران هم در آن توانسته موفق باشد، مراقبت صحیح از بیماران چه در منزل و چه در بیمارستان ها است. در منزل، بیماران با مصرف آب، مایعات مغذی، مواد غذایی پر پروتئین و استراحت کافی دوران بیماری را پشت سر می گذارند و در بیمارستان ها نیز مراقبت های انجام شده توسط کادر پزشکی و پرستاری  با رژیم غذایی و حمایت های تنفسی مناسب، موثر ترین راه برای بیماری کووید19 است. 

وی اضافه کرد: خوشبختانه بالاترین میزان نمونه در مطالعات پلاسما درمانی در ایران انجام شده است به گونه ای که در چندین مورد در چین و کره، بر روی پنج و دو بیمار مطالعه شده اما در ایران در فاز اول این مطالعه بر روی 60 بیمار انجام شده و 150 بیمار دیگر نیز پلاسمای مورد نیاز را دریافت کرده اند و تا کنون بزرگترین مطالعه پلاسما درمانی در دنیا مربوط به ایران است و نتایج آن تا کنون مناسب بوده و باید صبور باشیم تا نتایج کامل همه استانها و همه بیماران در شرایط گوناگون، مطالعه و بررسی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص برخی شبهات در مورد ناقص بودن پرونده های بیماران مبتلا به کووید19 در کشور، گفت: ثبت بیماری هیچ ایراد و اشکالی نداشت و تمام بیمارانی که در بیمارستانها بستری می شدند و یا مشکوک بودند، کاندید آزمایش بودند و برای آنها انجام شد اما در دو تا سه هفته اول چون آزمایشات در سه آزمایشگاه پاستور، دانشکده بهداشت و بیمارستان مسیح دانشوری در تهران انجام و پاسخ آزمایشات به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال می شد اما وزیر بهداشت دستور داد که جواب آن آزمایش ها با توجه به احتمال آلوده بودن کاغذهای ارسالی از تهران، در پرونده بیماران ثبت شود. به دانشگاه ها اعلام شد که الان با گذشت حدود یک ماه از آن تاریخ، نتایج آزمایش ها را به صورت کاغذی و در سیستم مدیریت بیمارستانی، ثبت کنند.

دکتر جان بابایی یادآور شد: خوشبختانه آزمایشگاه های تشخیص کرونا در همه استانها آغاز بکار کرد و در حال حاضر بیش از 130 آزمایشگاه در کشور در این زمینه فعالیت دارند تا جواب آزمایش های تشخیصی با سرعت بیشتر مشخص شود. برای ثبت در پرونده بیماران دو کد تعریف شده که شامل کد مثبت قطعی کرونا و منفی یا محتمل است که با دستور وزیر بهداشت باید تمام این موارد به ویژه برای انجام پژوهش و تحقیقات آینده، ثبت شود. 

وی در خصوص بازگشایی مطب های پزشکی در شرایط کنونی، گفت: حدود دو هفته پیش دستورالعمل بازگشایی مطب های پزشکی، با رعایت پروتکل های بهداشتی به جز خدمات دندانپزشکی ابلاغ شد البته خدمات دندانپزشکی در موارد اورژانس ارائه می شود و بیمارستانها نیز خدمات سرپایی به بیماران را ارئه می کنند و درمانگاه های بیمارستانها فعال شده است اما موارد عدم مراجعه بیشتر از طرف مردم است. 

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از بیماران مانند مبتلایان به دیابت، بیماری های صعب العلاج و خاص مداوم باید به پزشکان خود مراجعه کنند و کرونا نباید باعث آسیب به بیمارانی شود که تحت مراقبت بودند و از مردم می خواهیم که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، به مطب های پزشکی مراجعه کنند. همچنین به تمام بیمارستانها دستورالعمل های لازم برای ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی را ابلاغ کرده ایم. 

دکتر جان بابایی ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به اطلاع رسانی در مورد بیمارستانهایی که پذیرنده بیماران غیرکرونایی هستند، اقدام کرده اند و مردم می توانند با خیال راحت خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. حتی دستور آغاز بکار درمانگاه های بیمارستانها را داده ایم تا به بیماران غیرکرونایی، خدمات ارائه دهند. 

وی در خصوص جزییات تصویب و ابلاغ تعرفه های پزشکی سال جاری گفت: جلسات مفصلی با انجمن بیمارستان های خصوصی، سازمان نظام پزشکی و مجموعه بیمارستان های خیریه داشته ایم و نظرات آنها را گرفته ایم و به زودی تعرفه های پزشکی امسال توسط دولت اعلام می شود. سعی کرده ایم که در بخش دولتی، جزء حرفه ای تعرفه و در بخش خصوصی جزء فنی و هتلینگ را پررنگ تر ببینیم  تا هزینه نگهداشت در بخش خصوصی، کمی جبران شود. در مورد بخش خیریه نیز ملاحظات متولیان این حوزه در بخش ویزیت و هتلینگ در نظر گرفته شده است. 

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: در تعرفه سال جاری به برخی رشته ها مانند اطفال یا روانپزشکی توجه ویژه ای شده تا جبران آنها باشد. نظرات همه گروه ها در مورد تعرفه های پزشکی را گرفته و به دولت اعلام کردیم و امیدواریم که دولت نیز به زودی آن را ابلاغ کند. 

دکتر جان بابایی در خصوص تاثیر داروی فاوی پیراویر بر درمان کووید19، گفت: چندین مطالعه در مورد تاثیر این دارو در کشور انجام شده که یکی از آنها توسط دکتر طبرسی در بیمارستان مسیح دانشوری است و دیروز نیز گزارش یکی دیگر از این مطالعات، به کمیته علمیستاد ملی مدیریت کرونا، ارائه شد اما هیچ مطالعه ای تاثیر دارویفاوی پیراویر در میزان مرگ و میر بیماران کووید19 را تایید نکرده است.

وی افزود: خیلی از داروهایی که در پروتکل های کشورهای دیگر اعلام شده بود در قالب مطالعات کارآزمایی در ایران در حال اجرا است و هیچ چیزی برای ما مهمتر از سلامت بیماران و مردم نیست. ساخت داروی فاوی پیراویر برای ایران امکان پذیر است و مواد اولیه آن نیز تامین شده و اصلا مشکلی برای ساخت این دارو نداریم اما این دارو جایگاهی در درمان کرونا ندارد و اگر فاوی پیراویر در کشور تولید شود ممکن است به عنوان ذخیره برای درمان سایر عفونت ها، مورد استفاده قرار گیرد.  

وی افزود: بیمه سلامت برای بیماران یا افرادی که مدت اعتبار دفترچه های آنها پایان یافته، اعلام کرده که اعتبار دفترچه آنها تمدید شده و لازم به حضور مردم برای تمدید اعتبار دفترچه های بیمه نیست. بیمه تامین اجتماعی نیز این مشکل را حل کرده و تا بحران کرونا، برای افرادی که اعتبار دفترچه های بیمه آنها پایان یافته، خدمات را می پذیرند. 

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مصوب شد که افرادی که فاقد دفترچه بیمه هستند، برای ارائه خدمات مربوط به کرونا توسط بیمه سلامت و روی تخت بیمارستانها، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

منبع: وبدا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو