درمان عفونتهای قارچی واژن مقاوم

منبع: اوما

200

1399/2/10

23:33


درمان عفونتهای قارچی واژن مقاوم

یکی از بیماری هایی که در میان خانم ها بسیار رواج دارد انواع عفونت های واژن است. خوشبختانه اگر فرد مبتلا به موقع به پزشک کند و به درستی طبق دستورالعمل پزشک داروهای خود را مصرف کرده و طول دوره درمان خود را کامل کند، این عفونت ها به راحتی درمان می شوند. اما گاهی اوقات به خاطر عدم توجه و یا مصرف اشتباه داروها ممکن است نوع باکتری و قارچ ایجاد کننده عفونت تغییر کرده و اصطلاحا به عفونت های قارچی واژن مقاوم تبدیل شوند.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل این نوع عفونت، عوارض آن و عوامل ایجاد کننده اش را برایتان توضیح دهیم.

عفونت های واژن قارچی مقاوم چیست؟

داروهای ضد قارچ و انواع آنتی بیوتیک ها هر دو با باکتری های موجود در واژن مبارزه کرده و از رشد و توسعه قارچ ها جلوگیری می کنند. متاسفانه علی رغم وجود داروهای مختلف برای از بین بردن انواع قارچ ها و باکتری ها این موجودات به راحتی رشد و تکثیر پیدا می کنند. گاهی اوقات باکتری ها و قارچ ها نسبت به داروهای آنتی بیوتیک مقاومت نشان می دهد و برطرف نمی شوند. در این حالت به این بیماری عفونت واژن مقاوم گفته می شود. 

چه عواملی باعث ایجاد عفونت واژن قارچی مقاوم می شود؟

برخی از گونه های قارچ به طور طبیعی در برابر انواع خاصی از داروهای ضد قارچ مقاوم هستند. برخی از این قارچ ها نیز با گذشت زمان نسبت به داروها مقاوم می شوند. این مقاومت می تواند در اثر استفاده نادرست از داروهای ضد قارچ برای معالجه ایجاد شود. به عنوان مثال ، دوزهای بسیار پایین یا دوره های درمانی کوتاه که بیماری را هنوز تا حد زیادی کنترل نکرده اند باعث ایجاد مقاومت آن ها نسبت به داروها می شود.

همچنین طبق برخی از مطالعات انجام شده مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها می تواند قارچ ها و میکروب ها را نسبت به دارو مقاوم کند. این مقاومت به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال ، آنتی بیوتیک ها می توانند وجود باکتری های خوب و بد در روده را کاهش دهند و این باعث می شود شرایط مناسبی برای رشد بیشتر باکتری ها ایجاد شود. 

انواع قارچ های مقاوم در عفونت قارچی

مقاومت ضد قارچی یک مشکل عمده در مورد نوعی عفونت به نام عفونت کاندیدا است. زیرا در حدود 7٪ از نمونه های آزمایش شده این نوع عفونت ها نسبت به داروی فلوکونازول که یکی از مهم ترین روش های درمان عفونت واژن است مقاوم هستند. کاندیدا آلبیکنس شایع ترین علت عفونت شدید کاندیدا است ، اما مقاومت این نوع عفونت نسبت به داروهای آنتی بیوتیک بهبود دهنده عفونت در سایر گونه ها به ویژه کاندیدا گلاباتا و کاندیدا پاراپسیلوزیس بیشتر رواج دارد.

آزمایشات همچنین نشان می دهند در 20 سال گذشته میزان عفونت کاندیدایی که نسبت به دارو مقاوم شده است پایدار بوده و تغییری نکرده است. یعنی هنوز دانشمندان نتوانسته اند میزان مقاومت این قارچ ها را نسبت به دارو کاهش دهند و با دارو درمانشان کنند. همچنین طبق آزمایشات انجام شده 3% عفونت های کاندیدا گلاباتا نسبت به داروهای اکینوکاندین ها مقاوم هستند و این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا بهترین درمان برای کاندیدا گلاباتا، اکینوکاندین ها هستند. 

درمان عفونت واژن قارچی مقاوم شده

اگر این عفونت های قارچی درمان نشود و خون ، قلب ، مغز ، چشم ها یا سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهند می توانند عوارض خطرناکی داشته باشند. به عنوان مثال ، عفونت های جریان خون با کاندیدا (مخمر) که در برابر درمان مقاوم هستند می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی از جمله ناراحتی های مختلف در اعضای بدن و حتی مرگ شود.

اگر شما بیش از 4 بار در سال عفونت میگیرید یعنی عفونت مقاوم دارید و باید برای درمان دوز نگهدارنده دارو را به مدت چند ماه مصرف کنید. از مکمل های پروبیوتیک باید استفاده کنید و بهتره تست پاپ اسمیر بدهید.

روش های جلوگیری از ایجاد عفونت واژن قارچی مقاوم

همه باید تلاشمان این باشد که اصلا به این نوع عفونت ها مبتلا نشویم و برای این منظور باید تا جایی که می توانیم نکات بهداشت فردی و بهداشت روابط جنسی را رعایت کنیم. در مورد عفونت واژن قارچی مقاوم یکی از مهم ترین روش ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ است.

سخن آخر

هنگامی که دچار هر نوع عفونتی می شوید باید سریعا برای درمان آن اقدام کنید. چون درمان در مراحل اول ابتلا به بیماری بسیار آسان و کوتاه است. همچنین زمانی که به پزشک برای درمان عفونت مراجعه می کنید کاملا باید طبق دستورالعمل پزشک برای درمان عمل کنید و نسبت به آن بی اهمیت نباشید تا دچار عوارض بیماری و تبدیل آن به یک بیماری بد تر نشوید. 

Fungal Diseases. Antifungal Resistance. Page last reviewed: April 20, 2020

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو