چگونه قوی باشیم؛ این عادت های اشتباه از شما انسانی ضعیف می سازند

چگونه قوی باشیم؛ این عادت های اشتباه از شما انسانی ضعیف می سازند


منبع: روزیاتو

96

1399/2/11

18:35


همه ی آدم ها از درجه ای از قدرت روحی برخوردارند. اما اغلب آدم ها آنقدری که واقعاً در توان دارند قوی نیستند. علت این مسأله هم آن است که آن ها معمولاً نمی توانند خود را در مسیر موفقیت قرار دهند.

اگر می خواهید انسان قوی ای باشید باید به نهایت پتانسیل خود دست پیدا کنید و برای این منظور باید سبک زندگی ای برای خود ترتیب دهید که به شما کمک کند به اهداف خود دست یابید. علاوه بر این، شما باید موانعی که قدرت روحی شما را از بین می برند و در تلاش های شما کارشکنی می کنند را از سر راه بردارید. در ادامه می خواهیم ببینیم چگونه قوی باشیم و با عادت های اشتباهی آشنا خواهیم شد که شما را به انسانی ضعیف تبدیل می کنند.

۱- چیزهایی که انرژی شما را تحلیل می برند محدود کنید

چگونه قوی باشیم

خیلی خوب می شد اگر می توانستید فقط با آدم های انرژی مثبت معاشرت داشته باشید. اما این کار امکان پذیر نیست. چه یکی از اعضای خانواده تان باشد که دائماً شما را به باد انتقاد می گیرد و چه یکی از همکاران تان که همیشه اصرار دارد زندگی به آخر رسیده، کسانی که انرژی ما را تحلیل می برند می توانند قدرت روحی ما را هم از بین ببرند.

اگر نمی خواهید یا نمی توانید که این افراد را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید (شاید آن شخص یکی از عزیزان تان باشد یا شما امکان عوض کردن محل کارتان را نداشته باشید) می توانید محدودیت هایی ایجاد کنید. مثلاً از وارد شدن به یک مکالمه ی بیهوده خودداری کنید، به کسی که می خواهد چیزی به او قرض دهید نه بگویید، یا دعوت به مراسمی که علاقه ای به حضور در آن ندارید را رد کنید.

شما با ایجاد مرزبندی های مناسب و صحیح می توانید مطمئن شوید که وقت و انرژی خود را صرف چیزها و افراد باارزش می کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که در مسیر دستیابی به اهداف تان به انسان قوی تری تبدیل شوید.

۲- بیشتر از آنکه باید به مغزتان اعتماد دارید

مغز شما دوست دارد شما در حاشیه ی امن تان بمانید. به همین دلیل سعی می کند شما را متقاعد کند که نمی توانید موفق شوید یا آنقدری خوب نیستید که بتوانید کار متفاوتی انجام دهید. اما به خاطر داشته باشید که مغز شما می تواند به شما دروغ بگوید. شما قوی تر از آنی هستید که فکر می کنید.

اگر می خواهید به انسان قوی تری تبدیل شوید باید قبول کنید که از آنچه مغزتان گاهی می گوید توانمندتر و کارآمدتر هستید. این بدان معنی است که شما باید وقتی هیچ تضمینی به موفقیت نیست از حاشیه ی امن خود بیرون بیایید. به خاطر داشته باشید که شما در مدیریت شکست از آنچه که احتمالاً تصور می کنید توانمندتر هستید. شکست گرچه اتفاق خوشایندی نیست، اما شما آنقدر انعطاف پذیر هستید که بتوانید این وضعیت ناخوشایند را مدیریت کنید.

۳- از چیزهایی که شما را می ترسانند خودداری می کنید

شاید تصور کنید که نداشتن ترس نشانه ی قوی بودن است. اما اینگونه نیست. اگر هیچوقت احساس ترس نکرده اید، احتمالاً به این معنی است که همیشه خود را از موقعیت های چالش برانگیز دور نگه داشته اید.

انجام کارهایی که باعث ترس شما می شوند – که هر کاری می تواند باشد از یک سخنرانی داوطلبانه گرفته تا راه اندازی یک کسب و کار – به شما کمک می کند به انسان قوی تری تبدیل شوید.

همانطور که برای عضلانی کردن بازوهای خود باید عضلات دو سر بازویی خود را تحت فشار قرار دهید، برای قوی کردن عضلات روحی خود هم به مقداری فشار در زندگی احتیاج دارید. شما باید فارغ از اینکه موفق خواهید شد یا نه، خود را به چالش بکشید. در این راه درس های ارزشمندی از زندگی یاد خواهید گرفت.

۴- به احساسات خود توجه نمی کنید

احساسات شما روی تک تک تصمیمات تان تأثیر می گذارند. تحقیقات نشان داده آدم ها وقتی مضطرب هستند محتاط می شوند و ریسک نمی کنند. وقتی عصبانی یا دستپاچه باشید احتمال اینکه دست به ریسک های تکانشی (آنی و فکر نشده) بزنید بیشتر می شود. در حین مذاکره هم اگر احساس ناراحتی کنید احتمال اینکه عقب نشینی کنید بالاتر می رود، چون شما نمی خواهید ریسک پس زده و طرد شدن را به جان بخرید.

با این حال، به احتمال زیاد شما وقت چندانی صرف فکر کردن به احساسات تان نمی کنید. در نتیجه، ممکن است متوجه نباشید که احساسات تان چطور قضاوت شما را تحت تأثیر قرار می دهند.

چند دقیقه ای را به فکر کردن درباره ی احساس تان اختصاص دهید. پیدا کردن یک اسم برای احساسات تان می تواند به شما کمک کند درک عمیق و دقیقی از تأثیری که احساسات تان بر طرز فکر و رفتارهای احتمالی شما دارد، پیدا کنید. اسم دادن به احساسات می تواند اندکی هم از ناخوشایند بودن آن ها بکاهد.

۵- سرتان زیاد از حد شلوغ است

مشغله ی زیاد شاید به شما احساس مهم بودن دهد اما وقتی برنامه ی روزانه ی شما کاملاً پر باشد دیگر فرصتی برای تفکر و تعمق، رشد فردی و تمرین دادن قوای روحی خود برایتان باقی نمی مانند.

تقویت عضلات روحی اغلب بیشتر به «بودن» و کمتر به «انجام دادن» نیاز دارد. مثلاً تمرین ذهن آگاهی به یک تلاش آگاهانه نیاز دارد (ذهن آگاهی یک تکنیک است که کمک می کند در زمان حال بمانید و اجازه ندهید افکار نگران کننده در مورد آینده یا خاطرات گذشته به شما غلبه کنند). شما نمی توانید نتیجه ی تلاش تان را فوراً ببینید. و حتی ممکن است به خاطر «مؤثر» نبودن احساس گناه کنید.

اما هر کسی می تواند در برنامه ی شلوغ روزانه اش جایی برای تقویت عضلات روحی خود باز کند، البته اگر این مسأله برای آن شخص یک اولویت باشد. اگر اینگونه باشد، شما در همه ی جنبه های زندگی بیشتر احساس مؤثر بودن خواهید کرد.

۶- خوراک رسانه ای خود را آگاهانه انتخاب نمی کنید

همه چیز، از اخباری که تماشا می کنید گرفته تا کسانی که در شبکه های اجتماعی آن ها را دنبال می کنید، روی قدرت روحی شما تأثیر می گذارند. اما اغلب ما نسبت به این خوراک روزانه ی خود رویکرد منفعلانه ای داریم. گشت زدن های بی پایان و بی هدف در شبکه های اجتماعی می تواند قدرت روحی شما را دلایلی تحلیل ببرد.

تحقیقات نشان داده مواجهه با اخبار باعث افزایش اضطراب می شود. وقتی اجازه می دهید تمام روز توسط اخبار مختلف بمباران شوید، این کار می تواند تمرکز شما را به سمت وقایع فاجعه بار معطوف کند.

علاوه بر این، پژوهش ها نشان داده حال روحی ما معمولاً بعد از چند دقیقه گشت زدن در شبکه های اجتماعی دچار افت می شود. ما معمولاً خود را با دیگران مقایسه می کنیم و تصور می کنیم که زندگی آن ها بهتر از ما است.

داشتن یک رویکرد آگاهانه در خصوص خوراک رسانه ای خود می تواند به شما کمک کند انسان قوی ای بمانید. در حقیقت، شما حتی می توانید از رسانه ها به گونه ای استفاده کنید که به شما کمک کنند عضلات روحی خود را تقویت کنید. در شبکه های اجتماعی انسان های الهام بخش را دنبال کنید، از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که به شما کمک می کنند عادت های سالم تری در خود ایجاد کنید و در دوره های آموزشی آنلاینی شرکت کنید که کمک می کنند طرز فکر سالم تری برای خود بسازید.

بیشتر بخوانید:

انسان های قوی در شرایط سخت چگونه روحیه خود را حفظ می کنند؟

خودسازی به سبک قوی ترها؛ ۶ عادت کسانی که از روحیه قوی برخوردارند

۹ نشانه ای که می گویند از نظر روحی انسان قوی هستید

شش ویژگی رفتاری که شما را به شخصی ضعیف و تنها تبدیل می کند

۷ راهکار برای اینکه فرزندتان را از لحاظ روانی قوی بار بیاورید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو