ده روش مؤثر برای ترک عادت جویدن ناخن

ده روش مؤثر برای ترک عادت جویدن ناخن


منبع: روزیاتو

160

1399/2/12

13:37


ده روش مؤثر برای ترک عادت جویدن ناخن

ترک عادت در دنیای امروزی دیگر (موجب مرض) نیست. با این ده روش یک‌بار برای همیشه جویدن ناخن را کنار بگذارید.

ترک عادت جویدن ناخن اگر از دغدغه‌های امروزی شماست باید به روش‌هایی روی آورید که به زحمت چندانی نیفتید. جویدن ناخن چه از روی اضطراب باشد و چه خشم و چه بی‌کاری، در هر حال عملی ناخودآگاه محسوب می‌شود. از سویی دیگر مقابله با عادت‌های ناخودآگاه نیز کار دشواری خواهد بود و تنها راه چاره نیز روش‌های کاربردی است.

هم‌اکنون روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کارآمدی‌شان برای ترک عادت جویدن ناخن به لحاظ علمی ثابت شده است.

ترک عادت جویدن ناخن

۱ . تا حد ممکن ناخن‌ها را کوتاه نگه دارید

همیشه ناخن‌گیر همراهتان باشد. به محض آنکه حس کردید ناخنتان حتی ذره‌ای رشد کرده دست به کار شوید و کوتاهش کنید. بدین معنا که حتی همان مقدار اندک را نیز باید با ناخن‌گیرکوتاه کنید و نگذارید سهم دندانتان شود. بنابراین هنگامی که حتی فکر جویدن ناخن هم به سرتان زد، ناخن‌گیر به دست بگیرید.

ترک عادت جویدن ناخن

۲ . دستکش به دست کنید یا انگشتتان را بپوشانید

اگر تصور می‌کنید جلوگیری از جویدن ناخن برایتان مشکل است یا اصلاً متوجهش نمی‌شوید که چه زمانی ناخن را به سمت دندان می‌برید، باید دستتان را بپوشانید. دو روش ساده برای این کار هست که یا باید دستکش بپوشید و یا انگشت‌هایتان را بپوشانید.

بنابراین هنگامی که فکر جویدن ناخن به سرتان بزند با دیدن دستکش یا آن پوشش یادتان می‌افتد که هدفتان ترک عادت جویدن ناخن است. حتی می‌توانید از چسب نواری هم استفاده کنید، کار از محکم‌کاری که عیب نمی‌کند. پوشیدن دستکش نیز اگر خانه باشید روش بسیار خوبی است چون دیگر نیازی نیست مدام چسب نواری روی ناخن یا پوشش انگشتتان را عوض کنید.

ترک عادت جویدن ناخن

۳ . دستتان را بی‌کار نگذارید

برای این مورد نمی‌توان نسخه‌ای عمومی پیچید، هرکس باید سرگرمی خاص خودش را انتخاب کند. بنابراین با انتخاب یک سرگرمی مناسب عملاً مکانیزم دفاعی خوبی برای ناخن‌ها ترتیب خواهید داد. نقاشی کنید، بافتنی ببافید، دستانتان را به هم گره کنید یا درون جیبتان نگه دارید، یا مثلاً خودکاری را میان انگشتانان بچرخانید؛ حتی می‌توانید روی دستانتان بنشینید.

ترک عادت جویدن ناخن

۴ . دهانتان را هم مشغول کنید

اگر دهانتان را نیز مشغول نگه دارید تأثیر بسیاری برای ترک عادت جویدن ناخن می‌گذارد. پس از مدتی خواهید دید آن حس وسواس‌گونه‌ی جویدن ناخن از بین رفته. می‌توانید آدمس بجوید، یا آب‌نبات در دهانتان بگذارید. همچنین می‌توانید یک بطری آب بگذارید کنار دستتان تا هر زمانی که دستتان به سمت دندان رفت، مقداری آب بنوشید.

ترک عادت جویدن ناخن

۵ . لاک تلخ بزنید

یکی دیگر از روش‌های ترک عادت جویدن ناخن این است که از لاک‌های تلخ استفاده کنید. این نوع لاک‌ها حاوی مواد شیمیایی غیرمضری هستند که مزه‌ای بسیار تلخ دارند و ماندگاریشان نیز بسیار بالاست. هنگام استفاده از چنین لاک‌هایی به خاطر داشته باشید باید تمام سطح ناخن و پوست اطرافش را به لاک آغشته کنید. اینگونه لاک‌ها آنچنان بدمزه‌اند که به سرعت ناخن‌ها را دهانتان پس می‌زنید. سعی کنید استفاده‌ی روزانه از این لاک‌ها جایگزینی برای عادت جویدن ناخنتان باشد.

ترک عادت جویدن ناخن

۶ . به دستانتان کرم بمالید

با این روش هم عادت جویدن ناخن را کنار می‌گذارید و هم به استفاده از کرم مرطوب‌کننده عادت می‌کنید. همواره کرم مرطوب‌کننده همراه داشته باشید تا به محض احساس نیاز به جویدن ناخن از آن استفاده کنید. این کار نه تنها ذهنتان را از جویدن ناخن دور می‌کند،‌ بلکه پوست دستانتان را همواره مرطوب و نرم نگه می‌دارد.

ترک عادت جویدن ناخن

۷ . سوهان ناخن همراه داشته باشید

چند عدد سوهان ناخن تهیه کنید و در مکان‌های مختلف خانه، جیب و کیفتان بگذارید. بدین‌ترتیب دیگر بهانه‌ای برای جویدن ناخن نخواهید داشت. به محض آنکه فکر جویدن ناخن به سرتان زد سوهان را بردارید و ناخن‌ها را یک به یک سوهان بکشید.

ترک عادت جویدن ناخن

۸ . دستبند ببندید

تمرکز به دستبندها نیز از دیگر روش‌های ترک عادت جویدن ناخن است. بنابراین هنگامی که دستتان را بلند می‌کنید و به سمت دندان می‌برید خودتان را با آن دستبندها سرگرم کنید.

ترک عادت جویدن ناخن

۹ . دستتان را با تلفن همراه مشغول نگه دارید

اینجاست که تلفن همراهتان می‌تواند بهترین دوست شما باشد. اما از آنجایی که در اوقات فراغت فقط با یک دست مشغول شبکه‌های اجتماعی می‌شویم معمولاً دست دیگر بی‌کار می‌ماند و می‌شود طعمه‌ای برای جویدن ناخون. بنابراین مشغول بازی‌هایی شوید که به دو دستتان نیاز دارد. همچنین هنگام بروز این نیاز می‌توانید خودتان را با یادداشت مطلبی مشغول نگه دارید تا فکر جویدن ناخن از سرتان بیفتد.

ترک عادت جویدن ناخن

۱۰ . برای خودتان یادداشت بگذارید

تمام در و دیوار خانه را پر کنید از این یادداشت‌هایی که یادتان بیندازند باید دستتان را از دهانتان دور نگه دارید. حتی می‌توانید از این یادداشت‌ها در تصویر پس‌زمینه‌ی تلفن همراه یا لپتاپتان استفاده کنید تا انگیزه‌ای برای ترک عادت جویدن ناخن باشند.

 

دیگر مطالب خواندنی:

چگونه برای جلوگیری از شیوع کرونا از دست زدن ناآگاهانه به صورت‌ جلوگیری کنیم؟

چطور از بوی بد دهان در ماه رمضان خلاص شویم؟

آیا شکستن قولنج ضرر دارد؟

چند حرکت ورزشی ساده اما مؤثر برای آب کردن شکم در خانه

علت عرق کردن کف دست چیست؟

 

منبع: brightside

ده روش مؤثر برای ترک عادت جویدن ناخن

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو