حیوان آفتاب پرست و شناخت خصوصیات و ویژگی های جالب آفتاب پرست ها

حیوان آفتاب پرست و شناخت خصوصیات و ویژگی های جالب آفتاب پرست ها


منبع: آرگا

136

1399/2/12

14:39


همانطور که می دانید در جهان انواع و گونه های مختلفی از آفتاب پرست ها وجود دارد هر کدام قابلیتی مجزا از دیگری خواهد داشت و در این مطلب سعی داریم شما را با خصوصیات و ویژگی های این جاندار زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع آفتاب پرست ها از جمله موجوداتی به شمار می آیند که شناخت ما از آن عمدتا به داستان ها، ضرب المثل ها و افسانه ها باز می گردد و حتی سخن هایی در مورد تغییر رنگ حیوان آفتاب پرست نیز به گوشمان خورده است. به طور کلی جزیره ماداگاسکار واقع در سواحل شرقی آفریقا سرزمین آفتاب پرست ها است که در آن بیش از صد گونه آفتاب پرست زندگی می کنند.

آشنایی با حیوان آفتاب پرست

توجه داشته باشید که جهان تقریبا دارای ۱۸۰ نوع آفتاب پرست است که از لحاظ ظاهر،اندازه و رنگ بسیار متفاوت می باشند و با توجه به دلایل مختلفی که وجود دارد انتخاب برخی از آن ها به عنوان حیوان خانگی می تواند بهتر از سایرین باشد. علاوه بر این تنها درصد کمی از نژادهای آفتاب پرست در محیط های غیر از حیات وحش پرورش داده می شوند و این درحالی است که نژاد ها را تنها می توانید در مناطق طبیعی بیابید. بهتر است بدانید که دو طرف بدن آفتاب پرست ها مسطح و واجد دم بلند قلاب مانندی می باشند که در بسیاری از گونه ها برجستگی های شانه مانند روی سر، پشت گردن و دم وجود دارد. دست و پاهای آفتاب پرست دارای ۵ انگشت می باشند و دارای زبانی به طول دم و بدن خود می باشد. توجه داشته باشید که انتهای این حیوان ضخیم می شود و اغلب از این قسمت برای گرفتن طعمه استفاده می کند و با مشاهده زبان او از طریق میکروسکوپ قلاب های کوچکی را مشاهده خواهید کرد که به منظور ثابت نگه داشتن طعمه پس از گرفتن به کار می روند. به طور کلی چشم های حیوان آفتاب پرست به صورت مستقل از هم حرکت می کنند و هر کدام به اندازه ۳۶۰ درجه قادر به چرخش می باشند و همچنین پلک ها نیز از اطراف به هم متصل شده اند به طوری که فقط مردمک چشم قابل مشاهده است.

آشنایی با حیوان آفتاب پرست

بهتر است بدانید که اندازه بدن گونه های مختلف آفتاب پرست از ۵.۲ سانتی متر تا ۸۰ سانتی متر در نظر گرفته شده و یکی از ویژگی هایی که آفتاب پرست ها را از سایرین جدا می کند توانایی تغییر رنگ آفتاب پرست ها است و در واقع تغییر رنگ نوعی ارتباط برقرار کردن و انتقال پیام است که به منظور مهم جلوه دادن خود، ترساندن دشمنان، استتار و جفتگیری مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید زمانی که آفتاب پرست ها بخواهند گرمای بیشتری از فضای اطراف دریافت کنند رنگ بدنشان تیره خواهد شد و برعکس وقتی بخواهند گرمای بدن خود را کاهش دهند رنگ روشن تری را به خود خواهند گرفت. بهتر است بدانید که در حدود ۱۳۰ نمونه آفتاب پرست در سرتاسر آفریقا، عربستان، هند و سریلانکا وجود دارد.

جایگاه نگهداری آفتاب پرست ها:

بهتر است بدانید آفتاب پرست ها در جایی که زندگی می کنند برای خود قلمرویی تعیین کرده اند و به استرس نیز بسیار حساس اند. به طور کلی تنها یک آفتاب پرست را در یک تراریوم نبستا بزرگ قرار می دهند و به منظور شبیه سازی محیط تراریوم به محیط زندگی طبیعی این جاندار تعدادی شاخه های با ضخامت کافی را به صورت افقی درون تراریوم قرار خواهند داد. توجه داشته باشید که محیط تراریوم بایستی از تهویه مناسبی برخوردار باشد و دو دریچه کوچک یکی در بالا و دیگری در جانب تراریوم تعبیه گردد و به طور کلی رطوبت مناسب بایستی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد باشد و همچنین توصیه می شود که از رطوبت دائمی نیز اجتناب نمایید و به منظور شبیه سازی تراریوم با محیط های طبیعی هر روز روی گیاهان را با آب اسپری نمایید و بهتر است این کار را صبح ها انجام دهید.

محل نگهداری آفتاب پرست ها

به طور کلی توجه داشته باشید که آفتاب پرست های جوان را نباید در درجه حرارت بالای ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید و اغلب برای تامین حرارت مورد نیاز این جاندار چند لامپ را در بالای شاخه ای قرار می دهند به طوری که آفتاب پرست ها نتوانند آن را لمس کنند و منجر به سوختگی پوستشان شود. توجه داشته باشید که در واقع بهترین تراریوم برای بیشتر گونه ها یک تراریوم اتاقی و یک فضای سبز با تهویه مناسب و دمای کنترل شده در روز و شب می باشد.

همانطور که متوجه شدید آفتاب پرست ها قلمروی خاص خود را دارند و وجود آفتاب پرست های دیگر در قلمرو آن ها برایشان غیر قابل تحمل خواهد بود. به طور کلی یک آفتاب پرست نر می تواند با یک یا چندین ماده در یک تراریوم نسبتا بزرگ قرار داده شود البته به شرطی که جاهای کافی برای مخفی شدن در تراریوم وجود داشته باشد. همچنین که می توان این ها را با خزندگان یا دوزیستان آرام دیگر که از لحاظ سایز نزدیک به هم هستند نگهداری نمود.

خصوصیات حیوان آفتاب پرست

تغذیه آفتاب پرست ها:

بهتر است بدانید که معمولا آفتاب پرست ها تغذیه خود را با حشراتی که خود آن را پرورش داده اند یا از طبیعت جمع آوری کرده اند مانند ملخ، جیرجیرک، کاتریپلار و عنکبوت انجام می دهند. به طور کلی حیوان آفتاب پرست در حال رشد نیاز غذایی بیشتری نسبت به سایرین خواهد داشت البته که دادن غذای زیاد به این جاندار می تواند آن ها را بسیار چاق کند. همچنین می توانید غذا را با دست، پنس یا ظرف منحنی دار به آفتاب پرست ها بدهید. توجه داشته باشید که گاهی اوقات آفتاب پرست ها شاخ و برگ گیاهان را نیز می خورند و توصیه می شود که در روند غذایی این جاندار استفاده از جلبک های معدنی و ویتامین ها را از یاد نبرید. به طور کلی وقتی که آفتاب پرست ها اشتهای کمی داشته باشند و چیزی نخورند می توانید این مشکل را با دادن ملخ یا حشرات سبز دیگر حل نمایید.

توجه داشته باشید که در واقع دادن ۳ جیرجیرک بالغ در طی روز برای یک آفتاب پرست بالغ کافی می باشد و بایستی در روند تغذیه این حیوان به تامین آب مورد نیاز بدن او هم توجه داشته باشید زیرا اغلب آفتاب پرست های تشنه از خوردن غذا اجتناب می کنند.

همچنین می توانید ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم را در آب حل کنید زیرا آب می تواند از طریق راه های مختلفی وارد بدن جاندار شود برای مثال با استفاده از یک پیپت آب را به صورت قطره قطره به آفتاب پرست می دهند. اگرچه که این روش بسیار زمانبر است اما میزان آب داده شده به خوبی مدیریت خواهد شد.

چگونگی تغذیه آفتاب پرست ها

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با حیوان کرگدن و مورچه خوار نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو