دسته بندی : گل و گیاه

فلفل زینتی | آموزش نگهداری از فلفل زینتی (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

پرورش گل فلفل زینتی طرف نظر از میوه های تندش زیبایی فوق العاده ای را در منظر شما قرار میدهد. کافی است نگاهی به عکس های این نوشته بیاندازید تا متوجه شوید این گل که تمیتوان آن را یک گل آپارتمانی نامید ( چون نهایتا میتوانید از آن در تراس و راه پله نگهداری کنید) یکی از زیباترین گلها یی است که دیده اید. اینجا با شما در مورد نحوه نگهدرای و پرورش فلفل زینتی و شرایط مناسب رشد آن مثل آبیاری ، نور ، دما ، خاک و کود و البته تکثیر و آفات و بیماری های فلفل زینتی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مراقبت از فلفل زینتی در خانه 

آموزش نگهداری از فلفل زینتی در خانه

 

معرفی کوتاه گل فلفل زینتی :

  • نام فارسی : فلفل زینتی 
  • نام انگلیسی : ORNAMENTAL CHILI PEPPER
  • نام علمی : CAPSICUM ANNUUM
  • خواستگاه : آمریکای مرکزی
  • خانواده : SOLANACEAE 
  • رنج قیمت : حدود پنجاه هزار تومان 

 

گل فلفل زینتی (۲)

 

نکات جالب در مورد گل فلفل زینتی 

  • گل و یا گیاهی می باشد که نباید بعد از خریداری آن ، آن را در خانه بگذارید زیرا بلافاصله خراب شده و دیگر رشد نخواهد کرد . این گیاه را باید همیشه در راه پله و یا تراس بگذارید و جوری باید بگذارید که وقتی رفت و آمد می شود کسی به این گل نخورد که باعث خراب شدنش شود .
فلفل زینتی رو میشه تو خونه نگه داشت ؟ 
  • میوه این گیاه فلفل می باشد که بسیار تند می باشد و نمی تواند هر کسی این فلفل ها را بخورد این فلفل با دیگر فلفل ها فرق دارد و تندی بسیار زیادی را دارد . این گیاه از خانواده سولاناسه می باشد و دارای برگ هایی قلبی و نوک تیز است . این فلفل و گیاه دارای رنگ های مختلفی از زرد تا قرمز کم رنگ و قرمز لاکی می باشد . این گیاه در یک واریته هم از میوه نارس تا بالغ متغیر و دائمی بوده و در حال رنگ عوض کردن است و تا زمانی که کامل برسد رنگ های زیادی را عوض می کند .
فلفل زینتی آب زیاد میخواد ؟
  • دلیل اینکه نباید این گیاه در منزل نگهداری شود ، این می باشد که این گیاه با نور زنده و زندگی می کند و باید در معرض نور باشد . همچنین باید گفت که این گیاه در فصل تابستان و بهار گرد افشانی می کند و امکان دارد این گرد افشانی باعث اذیت شدن شما شود و بهتر است خارج از اتاق و منزل نگهداری شود و همان راه پله و یا تراس خوب می باشد .
فلفل زینتی نور زیاد میخواد ؟
  • اگر این گیاه را در منزل نگه دارید و نوری به آن نرسد ، برگ هایش سفید می شود و دیگر فلفل را تولید نمی کند و ریشه آن آسیب و خراب می شود . میوه های رسیده این گیاه خوراکی می باشد و مثل باورت بسیار بسیار زیاد تند می باشد و زمانی که فرد این گیاه را می خورد باعث اذیت شدن و حتی امکان دارد باعث حساسیت آن فرد شود .

 

گل فلفل زینتی (۳)

 

شرایط مناسب رشد فلفل زینتی 

 

این گل به چیز هایی نیاز احتیاج دارد و همچنین با آن ها زندگی می کنند :

۱- نور :

این گیاه با نور زندگی می کند و بدون نور به رشد این گیاه کمک بسیار زیادی خواهد کرد و همچنین می تواند در برابر اشعه های زننده آفتاب تحمل کند و آسیب جدی را نبیند . ولی در منزل آنچنان نور نمی باشد و باعث کند و یا رشد نشدن این گل می شود .

 

۲- دما :

در طی تمام سال ، معدل درجه حرارت قابل قبول برای گیاه فلفل زینتی ۱۵ درجه و یا حداقل از ۱۰ درجه و حداکثر تا ۲۱ درجه می باشد . همچنین دلیل دومی که این گیاه را در داخل خانه نباید گذاشت این است که خانه معلوم نمی باشد دمایش چقد می باشد ، بعضی موثع ها زیاد می باشد و بعضی موقع ها کم که معلوم نبود این دما در منزل باعث رسیدن آسیب به گیاه فلفل زینتی می شود .

 

۳- آبیاری :

زمانی که به این گیاه آب می دهید ، باید خاک خشک باشد و به هیچ عنوان نباید نم دار و یا خیس باشد . و همچنین نباید آب زیادی بدهید که باعث شود در گلدان باتلاق به وجود بی آید . به این گل باید خیلی کم آب دهید و تا زمانی که خاکش خشک نشده است ، نباید آب دهید . زمانی که این گیاه در حال تولید فلفل می باشد ، باید هفته ای یک بار و نهایت ۲ بار آب دهید ، زیرا زمانی که در حال تولید است باعث خراب شدن فلفل و همچنین امکان دارد دیگر فلفل تولید نکند .

 

۴- رطوبت :

قبل از اینکه گیاه فلفل زینتی را خریداری کنید ، یک جزیره متوسط ( نه زیاد بزرگ و زیاد کوچک ) در زیر گلدان درست کنید و گلدان را در داخل آن جزیره بگذارید . اگر گلدان را در حیاط منزل نگه می دارید نیاز به رطوبت نمی باشد . ( منظور از جزیره خاک نم دار می باشد ).

 

۵- تغذیه :

برای این گیاه باید از کود آهن استفاده کنید که باعث تحریک شدن گلدهی می شود و خیلی زود فلفل می دهد که می توانید این کود را از گل فروشی ها تهیه کنید و حتما از کود آهن استفاده کنید . هفته ای ۱ بار مایع غذایی را با مواد جامد و در آب مخصوص گیاه فلفل زینتی مخلوط کرده و طبق دستور در پای گیاه بریزد . این کار را باید قبل گل دهی گیاه انجام دهید و تا زمانی که این گیاه شروع به گلدهی نکرده است ، می توانید این محلول را بدهید . همچنین تا زمانی که گلدهی این گیاه تمام نشده ، به هیچ عنوان ندهید .

 

۶- خاک مناسب :

می توانید برای گیاه از خاک هلندی استفاده کنید که این خاک در تمام گل فروشی ها می باشد . و همچنین خاک هلندی به گیاه فلفل زینتی کمک بسیاری می کند .

 

۷- تعویض گلدان :

اگر قصد عوض کردن گلدان را داشتید و یا از گلدان خوشتان نمی آمد ، زمانی این کار را انجام دهید که ریشه آن از زیر بیرون زده باشد و کار شما را آسان تر می کند . یادتان باشد که به هیچ عنوان برای این گل نباید از گلدان بزرگ استفاده کنید ، بخاطر آن که گلدان بزرگ باعث ریزش گل ها و همچنین گلدهی آن کند و بعضی موقع ها دیگر گلی نمی دهد .

 

۸- تمیز نمودن برگ ها :

برای تامین رطوبت می توانید با غبار پاشی ، برگ ها را تمیز کنید . همچنین یادتان باشد به هیچ عنوان از مواد شیمیایی برای براق کردن برگ های استفاده نکنید ، زیرا آسیب بسیاری جدی را وارد می کند .

 

۹- تکثیر :

می توانید در فصل بهار بذر فلفل زینتی را خریداری کنید و در همان فصل اول بکارید و بعد از اینکه ریشه زد ، آن را وارد گلدان اصلی کنید و مراحل بالا را انجام دهید و به این گیاه برسید .

 

۱۰- غبار پاشی :

بودن کنه ، تار عنکبوت و حشرات از مهم ترین آفات فلفل زینتی می باشد که باعث آسیب دیدن گیاه می شود . شما می توانید با غبار پاشی بر روی گیاه ، رطوبت آن را تامین کرده و باعث رشد بهتر فلفل خواهد شد و همچنین از جذب حشرات جلوگیری می کند . می توانید شما هفته ای ۳ الی ۴ بار با آب ولرم و سم مخصوص ، گیاه فلفل زینتی را غبار پاشی و یا سم پاشی کنید و از دست هر حشرات مزاحم راحت شوید .

 

پرورش فلفل زینتی در خانه

 

بیماری ها و مشکلات گل فلفل زینتی و درمان آنها :

 

گیاه فلفل زینتی برگ های زیادی دارد ولی اصلا گلدهی نمی کند :

این گیاه فلفل زینتی دوست دارد که ریشه هایش در هم باشد و دوست دارد فضایش کوچک باشد تا بتواند به خوبی گلدهی دهد . اگر گلدانش بزرگ باشد ، گلدهی نخواهد کرد ولی برگ های زیادی را تولید می کند . این فلفل ها زمانی که نارس هستند و می خواهند برسد رنگشان زرد می شود و بعد قرمز ولی در اکثر مواقع ها این گونه نمی باشد و قرمز می مانند .

 

فلفل ها زرد میشوند ولی قرمز نمیشوند:

دلیل اینکه زرد می ماند و قرمز نمی شود ، این است که اگر نور به این گیاه نرسد ، زرد باقی می ماند و دیگر قرمز نخواهد شد . پس بهتر است گل را در فضای پر نوری بگذارید زیرا این گل به نور زیادی نیاز دارد و به کمک نور زنده است پس بهتر است این گیاه در محلی پر نور بگذارید تا فلفل های زیبایی را به شما دهد .

 

– شاخه های دراز و زشتی را دارد :

علت آن گرم بودن هوا می باشد و باید آن را در محلی سرد بگذارید که هوا در جریان باشد و غبار پاشی آن را هر روز و با آب ولرم انجام دهید و همچنین یادتان باشد که باید در فصل بهار ، شاخه های فلفل زینتی را ۵ الی ۶ سانتی متر کوتاه کنید تا زیبا و مثل قبل شود .

 

– برگ های این گیاه پژمرده و زشت شده و ریزش دارد :

دلیل پژمرده شدن آن نبودن نور کافی می باشد ، در بالا نیز گفته شد که این گیاه به کمک نور زنده می باشد و باید نور کافی بخورد تا بتواند گلدهی خوبی را داشته باشد و همچنین فلفل های زیبایی را نیز بدهد .

 

برگ های جدید که رشد کرده است مثل قبل زیبا نمی باشد :

اگر برگ های جدید که رشد کرده است مثل قبل زیبا نمی باشد و همچنین روی برگ های جدید ، حشرات چسبنده می باشد که قابل مشاهده می باشد و برگ ها را زشت می کند هفته ای ۱ الی ۲ بار می توانید با سم حشره کش و یا اسپری حشره کش ، روی گل ها بزنید که باعث سم پاشی می شود . با انجام این کار به طور مداوم دیگر این حشرات را نخواهید و گل شما مثل قبل می شود .

 

– رشد گیاه متوقف شده و دیگر مثل قبل رشد نمی کند :

دلیل اینکه این گیاه فلفل زینتی متوقف شده است ، سرد بودن هوا می باشد و باید آن را به محل گرم تری ببرید . همچنین در فصل پاییز و زمستان به دلیل سرد بودن هوا بهتر است گیاه را در جای متناسب و گرم نگه دارید ( زیاد گرم نباشد ) و زمانی که آفتاب در آسمان بود می توانید آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید و باز شب آن را به جای گرم ببرید .

 

– برگ های گیاه فلفل زینتی زرد شده است و روی آن تار عنکبوت می باشد :

می توانید برای خلاص شدن از این تار عنکبوت و حشرات ریز ، یک پارچه و یا اسنفج تمیز را کمی نم دار کرده و روی برگ های این گیاه ره صورت آرام جوری که برگ های این گیاه کنده نشود ، بکشید . و یا می توانید هفته ای ۲ الی ۳ بار سم پاشی کنید تا دیگر روی گیاه شما تار عنکبوت و حشرات ریز نیاید و رطوبت آن کاهش پیدا نکند .

 

– برگ های گیاه فلفل زینتی سیاه می شود و زیبایی خود را از دست می دهید :

علت آن می تواند استفاده از مواد شیمیایی برای براق کردن برگ های گیاه باشد که شیمایی باشد و باعث سیاه شدن آن می شود و یا سرد بودن هوا می باشد که بیشتر در فصل زمستان این اتفاق رخ می دهد . برای جلوگیری از سیاه شدن برگ های گیاه فلفل زینتی ، می توانید آن را به محل گرم تری ببرید و از مواد شیمیایی استفاده نکنید و برای براق کردن آن از آب و دستمال تمیز استفاده کنید .

 

– حشرات بسیار زشت در اطراف گلدان در حال پرواز می شود و باعث خراب آن شود :

می توانید هفته ای ۳ الی ۴ بار گیاه خود را سم پاشی کنید تا حشرات مزاحم از بین برود و دیگر به گیاه فلفل زینتی آسیب وارد نشود .

 

– زمانی که گیاه غنچه می دهد باز می شود ولی خیلی سریع می ریزد :

نبودن رطوبت ، نور و نبودن خاک مناسب باعث ریزش غنچه ها می شود ، پس بهتر است گل را در نور مناسب قرار دهید و از خاک مناسب آن استفاده کنید .

 

گل فلفل زینتی (۴)

 

تکثیر فلفل زینتی 

  • برای تکثیر این گیاه، می توانید ابتدا بذر این گیاه را تهیه کنید.
  • سپس بذر را در اواخر زمستان و اوایل بهار در گلدن کم عمقی،حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید .
  • پس از آن باید خاک را مرطوب نگاه دارید.
  • مثلا میتوانید روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید.
  • بعد از رشد نشاءها آنها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.
  • اگر در طول پرورش گلی ظاهر نشد گیاه را به گلدان کوچک تر منتقل کنید.
  • اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند.
  • این گل نور مستقیم را به راحتی تحمل میکند.
  • هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن برگها و ریزش آنها میشود.
  • اگر برگها پژمرده شوند و ریزش کنند باید گیاه رابه محل پر نورتری منتقل کنید.
  • برگهای جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک میشوند.
  • گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید.
  • در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است.
  • بنابراین باید گلدان رابه محل گرمتری ببرید.
  • برگهای فلفل زینتی ممکن است در اثر هوای سرد یا صدمه با مواد براق کننده شیمیایی،سیاه شوند.

 

گل فلفل زینتی (۵)