بیماران قلبی چگونه از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند؟

84

1399/2/12

17:39


بیماران قلبی چگونه از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند؟

سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات قلب بیمارستان شهید رجایی با بیان اینکه بیماران قلبی باید از تجمعات به شدت پرهیز کنند، گفت: این بیماران به جای شستن 20 ثانیه دست در هر بار، باید 60 ثانیه این کار را انجام دهند‌؛ چرا که احتمال درگیری آنها با ویروس کرونا بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز، آذین علیزاده، متخصص قلب و عضو مرکز تحقیقات قلب بیمارستان شهید رجایی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که «آیا بیماران قلبی جزو بیماران پر خطر در مواجهه با ویروس کرونا هستند»، ‌گفت: بیماران سرطانی و قلبی در لیست پرریسک کرونا قرار دارkد و اگر فردی هر دو بیماری را داشته باشد، ریسک ابتلای آن به کرونا بالاتر می‌رود.

وی افزود:‌ دستورالعمل حفاظتی برای بیماران قلبی- سرطانی به وزارت بهداشت ارائه کرده‌ایم. باید افرادی که جزو افراد پرخطر هستند به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد هر میزان مرگ و میر افرادی که درگیر بیماری قلبی ناشی از سرطان باشند، ریسک آن بیشتر بوده باید درمان جدی‌تری داشته باشند.

این متخصص قلب گفت: این افراد باید از حضور در تجمعات به شدت پرهیز کنند؛ ضمن اینکه در این دستورالعمل مهم، این افراد باید حداقل دو متر فاصله فیزیکی با افراد دیگر داشته باشند؛ به جای شستن 20 ثانیه دست در هر بار، این میزان باید 60 ثانیه باشد‌ ؛چرا که احتمال درگیری آنها با ویروس کرونا بیشتر است.

علیزاده تصریح کرد: اگر در خانواده‌ای بیمار کرونایی وجود دارد، بیماران قلبی باید به شدت از آن دور باشند و اگر علائمی در بیماران قلبی دیده شد؛ باید قرنطینه شوند و با مشاهده کوچکترین علامتی به مرکز بهداشتی مراجعه کنند.

*بیماران قلبی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

وی تاکید کرد: در زمانی که کرونا شیوع دارد، مراجعه بیماران قلبی به مراکز بهداشتی باید محدودتر باشد؛ ضمن اینکه بیماران قلبی که دچار فشار خون یا دیابت هستند بیشتر در معرض کرونا قرار داشته و مستعد آن هستند. آخرین تحقیقات که صورت گرفته نشان می‌دهد در بین بیماران قلبی و افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بیماران دیابتی و افراد سیگاری، شیوع کرونا بیشتر است؛ ضمن اینکه باید مشاوره‌های مربوط به قلب برای همه بیماران مشکوک به کرونا انجام شود.

*داروهای درمان کرونا عوارض قلبی دارد

این متخصص قلب افزود: بیشتر داروهای کنونی در روند درمان کرونا، عوارض قلبی دارد ؛ در نتیجه در زمان مصرف دارو، بیماران باید با متخصص قلب مشاوره کنند.

علیزاده با بیان اینکه بیماران قلبی که دچار کرونا می‌شوند باید مصرف داروهای قلبی خود را ادامه دهند، ابراز داشت: افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، در صورت ابتلا به کرونا باید در کنار پزشک متخصص عفونی، متخصص قلب نیز در روند و فرآیند درمانی آنها قرار داشته باشد.

وی متذکر شد: اکنون کرونا در بدن التهاب ایجاد می‌کند و ممکن است این التهاب در عروق قلب باشد؛ ضمن اینکه مواردی داشتیم که فرد با علائم سکته‌ قلبی مراجعه کرده اما در اصل فرد مبتلا به کرونا بوده؛ در نتیجه ممکن است بیمار کرونایی با نشانه‌های سکته قلبی مراجعه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو