طرز تهیه ترشی نخود فرنگی و چند نکته طلایی در تهیه آن

منبع: آرگا

222

1399/2/12

20:41


در این مقاله آرگا همراه همیشگی شما کدبانوهای عزیز ایرانی به طرز تهیه ترشی نخود فرنگی پرداخته است، این ترشی دارای روش پختی آسان و طعمی بینظیر و البته خواص بسیاری می باشد.

ترشی ها و شورها از چاشنی های خوشمزه ایرانی ها محسوب می شود که در فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. که کدبانوی هر خانه بنا به سلیقه و هنر بی نظیرش و البته با توجه به ذائقه خود و خانواده اش چند نمونه از ترشی و شور ها را تهیه می کنند.

غذای پخته شده ی لذیذ شما هر چقدر هم خوش طعم و فوق العاده باشد، باز هم برای افزایش اشتها و همچنین هضم آسان به چاشنی هایی از قبیل انواع ترشی و شورها نیاز دارید، ترشی ها از جمله: ترشی بندری، ترشی مخلوط، ترشی گوجه فرنگی، ترشی فلفل و ترشی نخود فرنگی و … نمونه هایی از ترشی ها هستند که از طعمی متفاوت برخوردار می باشند.

این ترشی علاوه بر تازگی در طعم از فواید بسیاری بهره مند بوده و روش تهیه آسانی نیز دارد. با رعایت نکات بیان شده در این مطلب و همچنین کمی دقت و سلیقه به راحتی یکی از خوشمزه تریت ترشی ها را می توانید آماده سازید، با طرز تهیه نخود فرنگی همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز

  • ۵۰۰ گرم گوجه فرنگی رنده کرده
  • ۱ کیلو نخود فرنگی
  • ۲ قاشق رب گوجه فرنگی
  • مقدار کافی فلفل قرمز
  • مقدار کافی سرکه انگور قرمز
  • مقدار کافی سیر
  • مقدار کافی نمک

طرز تهیه ترشی نخود فرنگی

ابتدا نخود فرنگی ها را تمیز نموده و به خوبی شسته شود.

پس از شستن نخود فرنگی ها را با مقداری آب گوجه فرنگی داخل یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت بگذارید(حرارت ملایم باشد) و منتظر بمانید تا گوجه فرنگی به طور کامل جذب نخود فرنگی ها شود.

در این مرحله از طرز تهیه ترشی نخود فرنگی حرارت زیر قابلمه را قطع نموده و بگذارید تا مواد درون قابلمه خنک گردد، وقتی به خوبی خنک شد؛ همه ی مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب نموده و در شیشه های درب دار بریزید.

طرز آماده سازی ترشی نخود فرنگی چاشنی لذیذ

سرکه و رب گوجه فرنگی را نیز ترکیب کرده و در آخر بر روی نخود فرنگی ها بریزید به طوری که ترکیب سرکه و رب روی سطح مواد را به خوبی بپوشاند و دلیل این است که در صورت بیرون ماندن ترشی کپک خواهد زد.

درب شیشه ها را ببندید و  به مدت ۱ هفته زمان بدهید تا ترشی آماده شود و یا اصطلاحا برسد.

 

چند نکته طلایی:

  • دقت داشته باشید که پس از آخرین مرحله، شیشه ها را از قابلمه بیرون نیاورید تا آب به طور کامل خنک گردد و سپس شیشه ها را بیرون بیاوریدف به این دلیل که شیشه ها سرد و گرم نشده و ترک نخورد.
  • اندازه تندی و یا شوری این ترشی بنا به سلیقه خود شما است، اما نباید بیش از حد نمک به کار رود و شور باشد.
  • سیر باید به اندازه ای به کار برده شود که فقط عطر آن حس گردد، اما مزه ی آن در ترشی بر طعم های دیگر چیره نشود.
  • توجه داشته باشید برای جلوگیری از کپک زدن ترشی سرکه را پیش از مصرف برای چند دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن آن بر روی مواد بریزید، همچنین باید سرکه روی مواد را بپوشاند.
  • ظرف های حاوی ترشی را در مکانی سرد و خنک نگهداری نمایید.

نخود فرنگی

نخود فرنگی نوعی گیاه می باشد که میوه این گیاهان مثل غلاف بوده و دانه های گوشتی که ما آنها را در قالب نخود شناخته و مصرف می نماییم در آن موجود است.

نخود نوعی حبوبات می باشد که علاوه بر مصرف آن به صورت پخته شده، از خام آن نیز استفاده می شود؛ فقط ۵% از نخود خام به فروش می رسد و مورد استفاده قرار می گیرد، و مقدار باقی آن به صورت کنسرو و یخ زده و ترشی استفاده می شود.

طرز تهیه ترشی نخود فرنگی خوشمزه و خوش طعم

ترشی ها نقش مهمی در تغذیه و البته سلامتی ما دارند و مهم ترین آن را شاید بتوان در بهبود عملکرد سیستم کوارشی دانست، که علاوه بر این ترشی ها و شورها موجب افزاتیش اشتها نیز می گردند. ترشی های مختلفی که با مواد متفاوتی تهیه می شوند و طعم های متنوعی نیز دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو