حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در سپاه پاسداران و رئیس قرارگاه معنویت و سلامت سپاه پاسداران میهمان این هفته برنامه «دست خط» بود. 

بخشی از متن پرسش و پاسخ مجری برنامه و نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در سپاه پاسداران به این شرح است:

*خدا رحمتش کند، شهید حاج قاسم سلیمانی همین سال گذشته برای سیل خوزستان رفت و حضور ایشان کار را دگرگون کرد.

نه فقط رفت و دگرگون کرد، که از توان خارج از کشور هم کمک گرفت تا کمک کند. یکی از ویژگی های حاج قاسم بعد مردمی ایشان بود. با ایشان از زمان جنگ محشور بودم. الان یک خاطره ای بیان کنم. در همین قضیه ای که آبان سال گذشته در زمینه بنزین پیش آمد. یکی از کسانی که دغدغه داشت مردم آسیب نبینند، می گفت بی‌انصاف ها و دشمنان ضدانقلاب، کارگردانی می کنند و هنرپیشه ها را از یکسری جوانان خوب ما بکار می‌گیرند.

باید کاری کنیم تا می توانیم این بچه ها آسیب نبینند. این واقعیت است که فوق‌العاده در این مرد دیدم و حضور ایشان در جاهای مختلف برای این امر بود که کمک کند و تلاش برای این کار کند و اثرگذار هم بود.

*و چقدر مردم این را خوب حس می کنند. خیلی ها باور نمی کردند چنین جمعیتی برای تشییع حاج قاسم ایشان بیاید.

آقا جواب این مسئله را دادند که مقلب القلوب خداوند است. شما دیدید با قلب ملت ها چه کرد. این نمایشی هم نبود؛ آن چه مردم در برابر حاج قاسم انجام دادند، همه از عشق و ایمان و باورها بود. خیلی گلایه از جانب برخی استان ها داشتیم که چرا در چند استان ایشان را تشییع کردید.

*درباره لحظه تلقین نمی خواهید بگوئید؟

لحظه تلقین چیزی که خیلی زیبا بود را بیان کنم ...

*خود حاج قاسم وصیت کردند شما تلقین بخوانید یا مسئولیت به شما افتاد؟

اصلاً نه حاج قاسم وصیت کرد و نه مسئولیت بر گردن من بود. اتفاقاً ایشان کسی دیگری را مشخص کرده بودند. آن روزی که چهارشنبه نشد و قرار بود، روز بعد از شهادت ایشان سخنرانی کنم، تشییع جنازه نرفته بودم چون برای تشییع جنازه در قم رفته بودم و تا خواستم بیایم شبش تا فردا برویم، تشییع جنازه تمام شده بود و من ساعت 12 یا یک بود که به کرمان رسیدم. گفتم برنامه چیست؟ گفتند بعد از نماز صبح! من یک ساعت قبل از نماز صبح آنجا رفتم و دیدم جمعیت چه خبر است ولی آن دور را بسته بودند.

مسئول دفتر نمایندگی ما در کرمان گفت چند روز پیش که قبر را می کندیم شهیدی عزیزی که حاج قاسم گفتند من را جوار ایشان دفن کنید، قبر را می کندیم دیواره قبرش فرو ریخت. ایشان گفت من داخل قبر رفتم و دستم را به سمت قبر این شهید دراز کردم دیدم پلاستیک سالم است. با خودم گفتم شاید پلاستیک سالم است. دستم را بیشتر داخل بردم و فهمیدم کفن و بدن سالم است. اصلاً آن روز که این مطالب را شنیدم با خودم می گفتم چرا حاج قاسم این اندازه به این شهید عشق می ورزید؟

اصرار ما این بود حاج قاسم در جایی دفن شود که زیارت او آسان باشد اما اصرار داشت کنار این رفیقش دفن شود. پیکر مقدس ایشان را آوردند و به تعبیر آقا شهید «عربا عربا» بود. خانواده ایشان آمدند و خیلی سخت بود. من که از قبر بیرون آمدم و فاصله گرفتم، سخت بود. با همه مقاومتی که این خانواده انجام دادند و با همه استقامت ولی در لحظه آخر سخت بود، چون بابا در قبر می رود که یکی از فرزندان ایشان صدا زد به یکی از سرداران ما که پیکر را می خواستند در قبر بگذارند، گفت عمو بابای من را نبر! پیکر مقدس را گذاشتند و هر چه صدا زدیم آن بنده خدایی که می خواست تلقین را بخواند پیداش نشد. از ناچاری، من رفتم چون جمعیت فشار وارد می کرد و باید زود کار را تمام می کردیم. فوری وارد قبر شدم و تلقین را خواندیم. روحش شاد. احساس می کنم حاج قاسم به آرزوی خود رسید.

*آخرین دیدار شما با حاج قاسم چه زمانی بود؟

تا جایی که به یاد دارم یک هفته یا ده روز قبل از شهادت ایشان در یک جلسه ای خدمت ایشان بودم. اتفاقاً بعد از جلسه مطلبی درباره نیروی قدس بود که ایشان وقتی بلند شدند، به من گفت چنین مطلبی وجود دارد. من گفتم چه زمانی فلان موضوع را اقدام کنم؟... چون هر اقدامی درباره نیروی قدس و برون مرزی می خواستیم انجام دهیم حضرت آقا اصرار داشتند حتما با حاج قاسم هماهنگ شود. البته شاید 8-7 ماه قبل یکبار منزل ایشان رفتم خیلی زیبا در اتاق معروف ایشان رفتم و گفتم چه چیزی درست کرده ای؟ عکس همه شهدا و آثار شهدا بود. پیراهن عماد مغنیه را به من نشان داد. همان پیراهنی که عماد مغنیه با آن شهید شده بود و سوراخ سوراخ بود. گفت دو تا از این پیراهن با هم خریدیم که یکی را او پوشید و دیگری را من پوشیدم. او اینطور شده و برای من سالم است. حاج قاسم بعد از احمد کاظمی دیگر طاقت نداشت؛ یکی هم بعد از شهید طهرانی مقدم. وقتی پیکر مقدس شهید طهرانی مقدم را در ستاد مرکزی آوردند و حضرت آقا آمدند و نماز خواندند، نوع گریه و زار زدن حاج قاسم را دیدم، به دوستان گفتم مراقب باشید که ایشان جان ندهد.

*گفته بودید سیاست هیچگاه برای حاج قاسم مانع اخلاق نبود و جامعیت شخصیت، یکی از ویژگی ها و ترازهای فکری او بود.

در فرهنگ دینی ما، آقای مطهری یک بحثی دارند که انسان کامل کیست، در مکتب اسلام، انسان کامل اسلامی انسانی است که همه ارزش های انسانی هماهنگ با هم در او رشد کرده و به کمال رسیده باشد. جامعیت حاج قاسم به این بود که معنویتش او را از مباحث اجتماعی و سیاسی و کارهای دیگر باز نمی‌داشت. کما اینکه رزم او، مانند یک مجاهد میدان رزم در برابر استکبار بود. یک زمانی دلم می خواست پیشنهاد کنم برای سالگرد ایشان این کار را کنیم و با کسانی که در سوریه و عراق تحت تاثیر حاج قاسم انقلابی عمل کردند، مصاحبه کنند. توانمندی نظامی فوق العاده ای داشت و امریکایی ها را به ذلت کشانید. با صراحت هم بیان کرد من برای همه شما کافی هستم. اما همین آدم وقتی در میدان عبادت می آید و می رود، ببینید چه عبد ذلیلی در برابر خداوند می شود.

*یادم هست موضوع تحریم آقای ظریف بود که حاج قاسم بیانیه صادر کردند و دفاع جانانه ای کردند و برخی افراد سیاسی داخلی ایراد گرفتند که چرا حاج قاسم این کار را کرده است و یا ارتباطات زیادی که با جناح های مختلف سیاسی داشته است. برخی که نام خود را انقلابی می گذاشتند و ان شاالله هستند، ایراد می گرفتند که چرا این کار را می کنند.

از خودشان نقل کنم که می گفتند من هر جا ببینم برای انقلاب، برای نظام کاری بشود انجام داد، انجام می دهم. هر کسی را ببینم برای انقلاب کار می کند کمک می کنم. یک زمانی به ایشان گفتم، چرا نامه می نویسید برای احترام می نویسید ما دست‌بوس شما هستیم. گفت برای این نظام همه این کار را انجام می دهم. یک خطوط قرمز هم در مسئله سیاست داشت. مثلاً انقلاب و رهبری از خطوط قرمز حاج قاسم بودند. چه کسی را همانند حاج قاسم پیدا می کنید که وصیت می نویسد درباره رهبری اینطور بیان کند و حتی خطاب به مراجع با صراحت حرف بزند. نسبت به ولایت اینچنین بود. حاج قاسم با خیلی از این افراد اختلاف سلیقه داشت. بحث هم می کرد؛ ما که خبر داریم. یک بار شاید 20 روز قبل از شهادت حاج قاسم بود، بنده و سردار سلامی و دیگران بودیم، گفتند بیایید با هم برویم و با فلانی صحبت کنیم و بگوییم این چه کاری است که انجام می دهید، اما وقتی بیرون می آمد بزرگ ترین حامی‌اش هم بود. بصیر بود.

*نمی گویید چه کسی بود؟

از مسئولین دولتی بودند. حرفش این بود عزیزانی که مسئولیت دارند باید تلاش کنیم کمک و هدایت کنیم. حاج قاسم موضع هدایتی داشت. خیلی از بچه های انقلابی که از برخی جاها خسته می شدند، یا مورد کم لطفی قرار می گرفتند کسی که آنها را جذب می کرد و بعضی هم به شهادت هم رسیدند، حاج قاسم بود.

*گفته بودید امروز برخی از مسئولین در زمین دشمن بازی می‌کنند و این مسئله‌ای است که از ده‌ها برجام بدتر است.

ببینید، یکی از بحث هایی که دشمن ما دارد، این است که کارگردانی کند و هنرپیشگی را که هزینه دارد، خودش انجام ندهد. یکی از مسائلی که باید هوشیار باشیم، همین است. اینجا آنجایی است که بدون این که مصداق مشخص کنیم به عنوان پاسداری از انقلاب محکم از آن حرف می‌زنیم. ما می‌گوییم به گونه ای عمل نکنید که پیاده نظام دشمن باشید. باورم این است برخی از عملکردها - من آدم ها را بیان نمی‌کنم – برخی عملکردها کاملاً اجرای همان خواسته‌هایی است که جبهه دشمن ما استکبار انجام می‌دهد. اگر کاری مردم را سرد کند.

مقام معظم رهبری بیش از یک بار در ذهن دارم و در روز 14 خرداد که صحبت‌های راهبردی است، فرمودند بزرگ ترین مبارزه با استکبار امروز خدمت به این مردم است. بین این دو متغیر چه ارتباطی وجود دارد؟ خدمت به مردم بزرگ‌ترین ضربه به امریکایی‌هاست. در نظام سیاست‌گذاری را کار رهبری می‌دانیم. خدا هم بر ما حجت را تمام کرده است، همه تلاش کنند، موضع‌گیری، اقدام، جهت‌گیری، ارتباطات چه داخل و چه خارج را مقلد ولایت عمل کنند؛ نه اینکه بگویند کنار ولایت هستیم. این را نه به خاطر شخصی می‌گوییم بلکه این مبنای دینی ما است. ولایت در ادبیات دینی ما، زمینی شدن و تجلی توحید ربوبی روی زمین است. دوستانه هم سراغ این مسئولین می‌رویم. خیلی مواقع سراغ این مسئولین رفتم و به آنها گفته ام که چون شما را دوست داریم، نظام اسلامی فرصتی فراهم کرده که تا به این مردم خدمت کنیم، خدمت به نظام کنیم، چرا این فرصت‌ها را می‌سوزانید؟ چرا طوری صحبت کنیم که امریکایی‌ها برای ما دست بزنند؟ چرا طوری عمل کنیم که ضدانقلاب خوشحال شود؟ گاهی مواقع هم قصدی ندارند و نمی‌خواهند اینطور شود ولی زیرکی هم مهم است. فقط خوب بودن مومن مهم نیست باید زیرک هم باشد.