15 اردیبهشت؛ روز شیراز

15 اردیبهشت؛ روز شیراز


منبع: ستاره

341

1399/2/13

13:05


از سال ۱۳۸۱روز ۱۵ اردیبهشت به پیشنهاد شورای شهر شیراز و با تصویب مجلس شورای اسلامی به نام روز شیراز ثبت گردید. در این روز مراسمی در بزرگداشت این شهر به هدف معرفی جهانی شیراز برگزار می‌ٰ‌شود.

15 اردیبهشت؛ روز شیراز

 

روز شیراز
تاریخ
۱۵ اردیبهشت
علت نامگذاری
تصویب نامگذاری ۱۵ اردیبهشت از سوی شورای شهر شیراز و مجلس شورای اسلامی به نام روز شیراز


ستاره |
سرویس عمومی -
شیراز را از هر وجهی به خاطر بیاورید سراسر زیبایی و هنر و مهر است. چه آن را با نام شاعران بزرگش همچون سعدی و حافظ بشناسید، چه با عطر بهارنارنج‌هایش که در اردیبهشت ماه غوغا می‌کند، و چه با شاهچراغ و مسجد هزار رنگ نصیرالملکش، این شهر را در نظر شما در کنار مردمان مهربان و خونگرم شیراز، شهری دوست داشتنی و جذاب جلوه می‌دهد. میانه بهار یعنی روز ۱۵ اردیبهشت ماه، روز شیراز نام گرفته است. برای آشنایی با این روز و اهدافش، همچنین شناخت بیشتر این شعر اساطیری، با ما همراه باشید. 


تاریخچه روز شیراز

در سال ۱۳۸۱ شورای اسلامی شهر شیراز، نیمۀ بهار یعنی ۱۵ اردیبهشت را - که این شهر در اوج عطر و زیبایی درخت های بهارنارنج‌هایش قرار دارد و بیشترین تعداد گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند - به نام روز شیراز خواند. به دنبال آن مجلس شورای اسلامی نیز ۱۵ اردیبهشت را به عنوان روز شهر شیراز تصویب کرد و از آن پس این روز در تقویم رسمی ایران به نام روز شیراز ثبت گردید. پیش از این سابقه نداشت که روزی به نام شهری خاص معرفی و ثبت شود. اما از آن پس برای شهرهای دیگری از ایران نیز روزهایی تعیین شد. ۱ آذر، روز نکوداشت اصفهان و ۱۲ دی؛ روز نکوداشت شهر رشت از این قبیل‌اند.

اما در رابطه با شهر شیراز روز‌های دیگری نیز همچون روز بزرگداشت سعدی شیرازی (۱ اردیبهشت ماه) و روز بزرگداشت حافظ (۲۰ مهر ماه) وجود دارند که برنامه‌های فرهنگی و هنری مهمی در آن برگزار می‌شود.  
 

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز


تعریفی از شهر شیراز

در اساطیر ایران آمده که تهمورث دیوبند، شهر شیراز را بنا نهاد. نام شیراز در الواح گِلی تخت جمشید نشاندهنده وجود این شهر در زمان هخامنشیان است. کاوش‌هایی که در قصر ابونصر در شمال شیراز انجام گرفته نیز نشان از وجود این شهر در دورۀ اشکانی و ساسانی دارد.
نام «شیراز» بنا به روایت اسناد تاریخی، از الواح گلی عیلامی متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد که در گوشه جنوب غربی این شهر یافت شد، گرفته شده است. در این الواح به شهری به نام «تیرازیس» اشاره شده که بر اثر گذر زمان به شیراز تغییر نام داده است.
در سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در طی کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون خشت‌نبشته‌هایی عیلامی پیدا شد که بر روی تعدادی از آن‌ها به قلعه‌ای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده است. مهره‌هایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در محل قصر ابونصر یافت شده است که نام «شیراز» را بر خود دارند.
محل اولیه شهر شیراز در محل قلعه ابونصر بوده است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل کنونی منتقل می‌شود و رونق می‌گیرد. این شهر در دوران صفاریان، آل‌بویه و زندیان پایتخت ایران بوده است.

شیراز از دیرباز به دلیل مرکزیت نسبی‌اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقهٔ حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده‌ است. همچنین این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب؛ مانند بندر بوشهر قرار گرفته‌ است. امروزه نیز شیراز به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند.

شیراز به شهر شعر، شراب، باغ و گل و بلبل معروف است. شیراز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌است. تعدادی از باغ‌های شیراز از لحاظ تاریخی بسیار دارای اهمیت هستند و جزو مراکز گردشگری مهم به‌شمار می‌آیند. از معروف‌ترین این باغ‌ها می‌توان به باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌تن و باغ جهان‌نما اشاره کرد.

از جاذبه های گردشگری شیراز می‌توان به آتشکدهٔ صمیکان، حافظیه یا آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه‌فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعهٔ کک‌ها، مدرسهٔ آقاباباخان، مدرسهٔ خان، موزهٔ پارس، موزهٔ هفت‌تنان و نقش برجسته بهرام در برم دلک اشاره کرد.

تخت جمشید نیز که در شمال شرقی شیراز با فاصله حدود ۶۵ کیلومتری واقع است، گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. گردشگرانی که بی شک قبل یا پس از بازدید از تخت جمشید، از شهر باستانی شیراز و زیبایی هایش نیز بازدید می‌کنند

 

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز


خواهر خوانده های شیراز

امروزه بسیاری از شهرهای دنیا با یکدیگر پیوند خواهرخواندگی یا برادر خواندگی بسته‌اند و هم‌اکنون بیش از ۲۴۰۰ رابطه خواهرخواندگی رسمی بین شهرهای جهان بسته شده است. خواهرخواندگی پیمان همکاری بلندمدت و رسمی دو شهر است که شهرداران دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌کنند.
پیمان خواهرخواندگی بین شهرهایی امضا می‌شود که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، نمادهای مشترک و... با یکدیگر داشته باشند تا از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند و با اعزام گروه‌های کارشناسی از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند. شیراز با هفت شهر دیگر دنیا پیوند خواهر خواندگی دارد که به ترتیب تاریخی ذکر می‌شود:

  • ۱۹۸۰ - دوشنبه: تاجیکستان
  • ۱۹۹۹ - نیکوزیا: قبرس
  • ۲۰۰۵ - چونگ کینگ: چین
  • ۲۰۰۹ - وایمار: آلمان
  • ۲۰۱۱ - مالاکا: مالزی
  • ۲۰۱۳ - رامسر: ایران
  • ۲۰۱۶ - پچ: مجارستان

 

نارنجستان قوام شیراز

نارنجستان قوام شیراز


هدف از گرامیداشت روز شیراز

هدف از بزرگداشت روز شیراز معرفی این شهر در سطح جهانی به عنوان یک شهر زیبای گردشگری است. همچنین در جهت شناساندن فرهنگ اصیل شیراز تلاش می‌شود. به این جهت در این روز نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگ شیراز برگزار می‌گردد. از دیگر برنامه‌های روز شیراز برگزاری جشن به همراه موسیقی و اجرای برنامه‌های زنده هنری است.  مراسم به پرواز در آمدن بالن‌های هوای گرم در شیراز در چند سال پیش، برای اولین بار در ایران انجام شد. در این مراسم  ۱۲ بالن هوای داغ به طور همزمان بر فراز  آسمان لاجوردی شیراز به پرواز در آمدند.  این بالن‌ها از کشور‌های مختلف اروپایی توسط بالن سواری‌های حرفه‌ای از دو منطقه‌ی ورزشگاه حافظیه و ورزشگاه دانشگاه علوم پزشکی در خیابان چمران از زمین برخاستند و بعد از گذشت دو ساعت در نقاط مختلف شهر به زمین نشستند.
برپایی نمایشگاه عکس آثار تاریخی شیراز در برج میلاد تهران نیز از برنامه‌هایی بود که به هدف جذب گردشگر به شیراز در سال‌های پیش اجرا شد.
شیراز، این شهر کهن زیبا و اصیل، با معرفی درست به جهان، می‌تواند مثل شهر‌هایی همچون قونیه (که تنها وجهه‌ای فرهنگی دارند)، به قطب گردشگری در دنیا تبدیل شود و حتی از دیگر شهر‌ها سبقت گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو