راهنمای مشق نویس شدن کودکان با چند تکنیک ساده

راهنمای مشق نویس شدن کودکان با چند تکنیک ساده


منبع: آرگا

154

1399/2/13

13:35


همانطور که می دانید یکی از مشکلاتی که اغلب کودکان در دوران مدرسه دارند مشق نوشتن است که ما در این مطلب سعی داریم به بیان راهکارهایی برای مشق نویس شدن کودکان بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی یکی از مشکلاتی که برخی از دانش آموزان در دوران مدرسه به ویژه مقطع ابتدایی با آن روبه رو می شوند مشکل مشق نویس شدن کودکان است که همین مسئله قادر خواهد بود تا به تنهایی مشکلاتی دیگر مانند از دست دادن اعتماد به نفس، ضعیف شدن در دروس و از دست دادن انگیزه را در پی داشته باشد که به همین منظور بایستی مراقبت های لازم را از کودکان خود در زمینه مشق نویسی انجام دهید.

چگونگی مشق نویس شدن کودکان

توجه داشته باشید اغلب وقتی که کودک تکالیف خود را انجام نمی دهد برخی از والدین آن را شخصی تلقی می کنند و با کودک خود با خشونت رفتار خواهند کرد و در حالی که اصلا چنین نیست. به طور کلی کودک مایل به انجام تکالیف نمی باشد و برای آن نیز دلایل مخصوص خود را دارد نه اینکه از شما خوشش نمی آید یا با شما لجبازی می کند و بهتر است بدانید که لجبازی اغلب حاصل کشمکش های زیاد و طولانی والدین در شیوه تربیتی کودک است و به همین خاطر اگر در تعامل با کودک خود معتقد به لجباز بودن وی هستید بهتر است که به سابقه ارتباط خود با کودکتان حتی قبل از سن مدرسه نگاه کنید. به طور کلی اگر دارای کودک مدرسه ای هستید حتما بارها با مشکلات مشق نوشتن او مواجه شده اید و همانطور که می دانید اغلب کودکانی که تازه به مدرسه می روند در برابر مشق نوشتن به سختی مقاومت خواهند کرد و آن ها دوست دارند تمام بازیگوشی های خود را پیش از نوشتن مشق ها انجام دهند و در نتیجه همواره تکالیف را به آخر وقت موکول می کنند.

روش های مشق نویس شدن کودکان

روش های کاربردی برای مشق نوشتن کودکان:

توجه داشته باشید گاهی اوقات نیز مجبور خواهید شد که به زور و اجبار کودکان را وادار به مشق نوشتن بکنید و ما در ادامه برای مشق نویس شدن کودکان راه حل هایی بیان کرده ایم که می توانید از آن ها در این روند استفاده نمایید:

اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید:

بهتر است بدانید زمانی که کودکان کاری را به درستی انجام نمی دهند احساس می کنند که به اندازه کافی باهوش نیستند و در نتیجه افکار منفی در فکر او نقش می بندند و این می تواند ریشه بسیاری از مشکلات وی در طول زندگی باشد. به همین خاطر برای جلوگیری از این اتفاق ها توصیه می شود که به فرزند خود اعتماد به نفس بدهید و اغلب در مورد توانایی ها و تلاش های وی صحبت کنید و به او یاد بدهید که هر کسی ممکن است در طول زندگی خود مرتکب خطا شود.

چگونگی مشق نویس کردن کودک

کار را برای کودک خود نصف کنید:

گاهی اوقات با بررسی رفتار و ویژگی های کودک خود متوجه خواهید شد که مشکل او در انجام دادن تکالیفش این است که بخشی از درس ها را درک نمی کند و یا اینکه قسمتی از مفاهیم دروس برای او گنگ هستند و هنوز هم آمادگی یادگیری دروس آن ها را ندارد. البته گاهی اوقات نیز مشکل می تواند این باشد که کودک از کلاس های طولانی مدرسه، ژیمناستیک و یا کلاس های هنری خسته شده و در این مواقع بهتر است مشکل اصلی او را شناسایی نمایید. توجه داشته باشید که اگر کودک شما در زمینه فهم دروس مشکل دارد حتما با معلم او صحبت کنید و یا این بخش از تکالیف را برای او به صورت مجدد توضیح دهید و در واقع این کار را برایش نصف نمایید و همچنین می توانید تعداد کلاس های او را در طول روز کمتر کنید تا با خستگی روحی و جسمی مواجه نشود.

محیط را برای او لذت بخش و دلپذیر کنید:

بهتر است بدانید که ایجاد برخی از تغییرات ساده در محیط اتاق می تواند انگیزه کودک را تا چندین برابر افزایش دهد و همچنین توصیه می شود حضور خود را از کودک دریغ نکنید و اغلب برای کودکان رده سنی ۷ تا ۱۱ سال بایستی سعی کنید که از حجم کار های خود بکاهید و مدت زمان بیشتری را با فرزند خود سپری نمایید.

فراهم کردن شرایط مناسب برای مشق نوشتن کودکان

بازخورد های مثبت خود را به کودک نشان دهید:

توصیه می شود که همیشه اشتباهات کودک خود را تصحیح نمایید و به او تاکید کنید که می تواند بهتر از این ها عمل کند اما توجه داشته باشید مهم ترین کاری که بایستی انجام دهید این است که بازخورد های مثبتی به او بدهید برای مثال زمانی که حتی در یک درس راحت نمره خوبی کسب می کند او را تشویق نمایید و از او تعریف و تقدیر کنید.

زمانی که کودک گلایه و شکایت می کند اتاق را ترک کنید:

همانطور که می دانید گاهی اوقات کودک در حین انجام تکالیف خود از شما گلایه و شکایت می کند که در این مواقع بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و شما نیز به این تنش ها دامن نزنید و به جای آن می توانید کمی کودک را آرام نمایید و سپس اتاق را ترک کنید تا کودک بتواند با خودش کنار بیاید و همچنین توصیه می شود هرگز کلافگی های کودک را مورد عتاب و سرزنش قرار ندهید.

برای او ساعت تنظیم کنید تا کارهایش به تعویق نیافتد:

توجه داشته باشید که می توانید برای کودک خود ساعت تنظیم کنید برای مثال هر زمانی که قصد استراحت دارد به او یک ربع استراحت بدهید. همچنین بایستی ساعت را به او یاد بدهید که چگونه تنظیم کند تا سر یک ربع زنگ بزند و شما مجبور به گوشزد کردن به او نباشید.

آشنایی با راه های مشق نویس شدن کودکان

برنامه ریزی کنید و برنامه ریزی کردن را به کودک بیاموزید:

توصیه می شود که برای کودک خود حتما یک باز زمانی تعیین کنید و اگر کودک در کلاس های پایین تر می باشد سعی کنتید خودتان برنامه ریزی های او را انجام دهید و سپس یک تقویم ماهانه و هفتگی برایش تهیه کنید. به طور کلی این امر موجب خواهد شد که ذهن او کم کم با برنامه ریزی آشنا شود و بتواند این برنامه ریزی را در سنین بالاتر هم انجام دهد.

به کودک خود فرصت بدهید:

توجه داشته باشید برخی از روز ها که کودکتان از برنامه خود عقب مانده است نباید در این زمان ها او را برای شروع کردن برنامه اش هل کنید و یا به او اضطراب بدهید. توصیه می شود که ابتدا آرامش را به وی برگردانید تا راحت تر بتواند برنامه ریزی های خود را انجام دهد.

معلم کودک خود را بشناسید:

توجه داشته باشید در کنار تمامی راهکارهایی که خواندید بایستی با معلم کودک نیز در مورد تکالیف، نحوه درس خواندن کودکان و مشکلات فرزند خود حرف بزنید تا با او هماهنگ شوید و فرزندتان را سردرگم نکنید. همچنین لازم است که در تمامی جلسات اولیا و مربیان حضور داشته باشید و نسبت به این قضایا بی تفاوت نباشید.

مشق نویس شدن کودکان

سعی کنید که میزان حواس پرتی کودک را به حداقل برسانید:

توجه داشته باشید این موضوع به این معناست زمانی که کودکتان در حال مشق نویسی است صدای تلویزیون و یا تلفن را زیاد نکنید تا حواس او پرت نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو