آخرین وضعیت سه داروی درمان کرونا

50

1399/2/13

13:55


مدیرکل اداره دارو سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید سه داروی احتمالی درمان کرونا در ایران توضیح داد.

آخرین وضعیت سه داروی درمان کرونا

به گزارش بهداشت نیوز: کووید ۱۹ یا بیماری کرونا از ۳۰ بهمن در ایران شناسایی شد، این ویروس موذی و بی رحم اکنون به یک اپیدمی جهانی در دنیا تبدیل و مهمان ناخوانده زندگی هر روز بسیار از مردم جهان شده است.

آخرین وضعیت کرونا در ایران و جهان

کرونا تاکنون مردم ۲۱۲ کشور دنیا را مبتلا و گرفتار کرده است، ویروسی که سوغاتی سفر به چین است و مسافران کشور چشم بادامی‌ها این ویروس را با خود به سایر مناطق دنیا منتقل کرده اند، این موجود نانومتری هر لحظه در انتظار قربانی جدیدی نشسته است تا بتواند چرخه زندگی خود را طولانی‌تر کند، بنابر اعلام محققان، متخصصان و سازمان هایی، چون سازمان بهداشت جهانی بهترین راه برای مبارزه با کرونا خانه نشینی، رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی است و از این رو در بیشتر کشور‌های دنیا که گرفتار ویروس کرونا شده اند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند.

بر اساس آخرین آمار جهانی سه میلیون ۴۰۰ هزار و ۸۲۹ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ویروسی که روزی تنها چند هزار نفر در چین را آلوده کرده بود، حالا چندین هزار نفر را به کام مرگ کشانده است و آمریکا، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان رکورددار مبتلا به کووید ۱۹ در جهان هستند.

کرونا موجود میکروسکوپی است که شیوع بسیار بالایی دارد و از این رو در بسیاری از کشور‌های دنیا قرنطینه با سطوح مختلف یا حتی حکومت نظامی را انتخاب کرده اند، اما با این حال شمار قربانیان روز به روز در حال افزایش بوده و همه امید‌ها به این است که ویروس به تدریج ضعیف شود و از بین رود یا داروی قطعی یا واکسن اختصاصی کرونا تولید شود.

بر اساس آخرین آمار‌ها تاکنون، ویروس کرونا ۲۳۹ هزار و ۵۹۲ نفر را به کام مرگ کشانده است و کشور‌های آمریکا، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا و فرانسه بیشترین مرگ ناشی از کرونا را ثبت کرده اند، البته از نظر شمار فوتی‌ها در واحد هر یک میلیون جمعیت کشور‌های سن مارینو، بلژیک، آندورا، اسپانیا، ایتالیا و انگلیس بیشترین فوتی ناشی از کرونا را به خود اختصاص داده اند.

خوشبختانه با تلاش‌ها و مجاهدت‌های میرو‌های سلامت در مبارزه با کرونا در سراسر دنیا تاکنون یک میلیون و ۸۱ هزار و ۶۰۰ نفر مبتلا به کرونا بهبود یافته اند و دانشمندان در سراسر دنیا در تلاش هستند تا داروی اثربخش درمان کرونا را تولید کنند چرا که بسیاری از اپیدمیلوژیست‌ها کرونا را مهمان پاییز و زمستان می‌دانند و خطر بروز موج دوم کرونا و همراهی آن با آنفلوانزا در فصل سرد سال وجود دارد و به همین دلیل تولید دارو و واکسن کرونا بسیار حائز اهمیت است.

تا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۴۶۴۰ نفر رسید. مجموع جان باختگان بر اثر بیماری کرونا به ۶۰۹۱ نفر رسیده است و خوشبختانه تا کنون ۷۶۳۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

۲۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۷۵ هزار و ۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

درمان خاصی همچنان برای کرونا وجود ندارد

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه کووید ۱۹ بیماری جدیدی بوده و ۴ تا ۵ ماه پیش که کرونا در دنیا شیوع شده است، اظهار کرد:  تاکنون درمان خاصی برای کووید ۱۹ وجود ندارد و تمام درمان‌ها برای مبتلایان به کرونا مبتنی بر سعی و خطا و مطالعات آزمایشگاهی و بالینی است و طبیعی است که اجماعی در دنیا برای درمان کووید ۱۹ وجود نداشته باشد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در همه دنیا در حال تلاش و مطالعه برای دست یافتن به داروی موثر در درمان بیماری کرونا هستند تا به اجماعی در این زمینه برسیم، ما هم مانند بسیاری از کشور‌های دنیا و الگو‌های جهانی با شتاب بسیار بالا از هر دارویی که پتانسیل درمان کرونا را داشت، در مطالعات بالینی دارویی به دست محققان ایرانی استفاده و شرایط و مقدمات تحقیقات بالنی را فراهم کردیم تا شاید بتوانیم به درمانی برسیم تا برای مردم ایران و جهان این طمالعات مفید واقع شود.

تولید سه داروی احتمالی درمان کرونا در ایران

مهرعلیان درباره تولید سه داروی مورد استفاده در فاز مطالعاتی درمان کرونا اظهار کرد:‌ما تولید سه داروی احتمالی درمان کرونا را در دستور کار قرار دادیم، پس از بررسی های اولیه با نظر محققان و پزشکان ایرانی تولید سه دارو که بحث‌های زیادی درباره اثربخشی آن‌ها بود، در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید این سه دارو شناسایی شد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به استفاده از داروی توسیلیزومب در فاط مطالعاتی درمان کرونا در ایران اظهار کرد: این دارو از خانواده مونوکول آنتی بادی هاست، دانش فنی تولید آن در کشور وجود داشت و بلافاصله دارو را بعد احتمال اثربخشی درمان وارد فاز بالینی کردیم و اکنون این دارو فاز مطالعاتی را طی می‌کند.

مهرعلیان درباره تولید داروی فاویپراویر و جنجال هایی که در فضای مجازی درباره اثربخشی این دارو در درمان کرونا رخ داد، اظهار کرد: داروی مشهور فاویپراویر بعد از گمانه زنی‌ها در اثربخشی بر درمان کرونا در داخل کشور فرموله و دارو تولید شد و مواد اولیه آن را نیز در داخل کشور تولید کردیم اما باید توجه داشت تولید انبوه آن منوط به تایید کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناست.

امید به درمان کرونا با رمدسیویر

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به داروی دیگری که در بسیاری از کشورهای دنیا اثربخشی آن در بهبود مبتلایان به کرونا تا حد زیادی مطرح شده است، گفت:‌ داروی رمدسیویر با توجه به اینکه شانس خوبی بنابر اعلام محققان بسیاری از کشور‌های دنیا در درمان کرونا داشته است، بنابر نظر محققان ایرانی وارد فاز بالینی درمان کرونا شد و ما تصمیم گرفتیم ظرفیت های تولید این دارو را شناسایی و توانستیم داروی رمدسیویر را در داخل کشور فرموله و حتی بخشی از ماده اولیه آن را سنتز کنیم.

مهرعلیان تاکید کرد: همه دارو‌هایی که از اثربخشی آنها در درمان کرونا صحبت می شود، در فاز مطالعاتی بالینی هستند و استفاده از آنها بستگی به نتایج فاز نهایی مطالعات بالینی است، اما به هر حال ظرفیت تولید انبوه این دارو‌ها در داخل کشور برای تامین نیاز منطقه وجود دارد، اما تولید انبوه دارو‌ها منوط به تایید کمیته ملی ستاد مقابله با کروناست و در غیر این صورت تولید این دارو‌ها از دستور کار خواهد شد.

توانمندی صنعت داروسازی ایران در تولید داروهای کووید ۱۹

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه توانمندی ما در تولید دارو‌های مختلف برای درمان کرونا بسیار بالاست،‌گفت: دارو‌هایی که اثربخشی آن در درمان مبتلایان به کرونا ثابت شود، این ظرفیت وجود دارد تا این داروها با یک دهم قیمت نمونه خارجی به کمک محققان صنعت داروسازی فرموله و تولید شود و در صورت تایید هزینه اثربخشی دارو‌ها در کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا این توانمندی وجود دارد تا دارو‌های تولید شده برای فاز مطالعاتی به صورت انبوه تولید شوند و این نشان دهنده توانمندی بالای صنعت داروسازی کشور است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو