تکمیل تجهیزات درمانی به اجبار کرونا

62

1399/2/13

19:52


تکمیل تجهیزات درمانی به اجبار کرونا

سلامت نیوز:اغلب استان‌های کشور با توجه به احتمال بروز موج جدید کرونا زیرساخت‌های درمانی خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌اندگزارشتکمیل تجهیزات درمانی به اجبار کرونابازگشت به کار اصناف، آزاد شدن تردد بین استانی و رفتار بی‌محابای برخی از مردم در جامعه موجب شده مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به شیوع دوباره کرونا هشدار بدهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، از سویی با توجه به برخی کمبودها در موج اول شیوع بیماری و خستگی و فرسودگی کادر درمانی، نگرانی‌هایی در این باره مطرح شده است. هرچند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزوده شدن 8 هزار تخت جدید به مجموعه سلامت در سال جاری خبر می‌دهد.


اعتبار کرونا و احیای بخش درمان گیلان

فرشته رضایی - رشت: گیلان با داشتن 36 بیمارستان و 1400 تخت با کمبود 2000 تخت روبه‌روست اما بخشی از کمبودها در ایام کرونا با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان رفع شد. از جمله اقدامات برای جبران کمبودها راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز آی.سی.یو دولتی شمال با اعتبار بیش از ٨٠ میلیارد ریال و ظرفیت ٣٠ تخت در بیمارستان رازی رشت، ساخت آزمایشگاه بیمارستان رازی در فضایی ۴۰۰ متر‌مربعی، احداث مرکز اورژانس ۱۲۰ تختخوابی پشتیبان در سایت لاکان رشت در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر‌ مربع بود. محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در این باره می‌گوید:

در ایام کرونا بیش از 5 دستگاه سی.تی اسکن به استان وارد شد. نماینده وزارت بهداشت در گیلان تاکید می‌کند این استان امکانات درمانی کافی برای مقابله با موج دوم کرونا را ندارد. رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان هم از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست اختصاص 200 هزار میلیارد تومان برای رفع عقب‌ماندگی‌های حوزه بهداشت و درمان استان کرده است که هرچند با این درخواست موافقت شده، اما هنوز این بودجه اختصاص نیافته است. ارسلان سالاری در این باره به همشهری می‌گوید: تجهیز و توسعه در حوزه‌ بهداشت و درمان، نیازمند 13 هزار و 830 میلیارد ریال است.


۳۸۰ تخت؛ آماده پذیرش بیماران کرونایی در کرمانشاه

فرحناز چراغی - کرمانشاه: 2 بیمارستان گلستان و فارابی با ۳۸۰ تخت و 10 درصد ظرفیت دیگر بیمارستان‌ها، پذیرای بیماران کرونایی و مشکوک به کرونا در استان کرمانشاه هستند. به گفته مسئولان، کمبودی از نظر تجهیزات بیمارستانی و تخت بستری وجود ندارد اما کادر درمانی از کمبود تجهیزات گلایه دارند. محمد، یکی از پرستاران بیمارستان امام علی(ع) می‌گوید: جز ماسک عادی چیزی در اختیار پرستاران قرار نمی‌گیرد.

اغلب ما با هزینه شخصی گان، ماسک فیلتردار و محافظ صورت تهیه و تقریبا تا امروز ۳ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم. علی سروش، رئیس مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه، هم درباره ظرفیت بستری در استان با بیان این‌که مرکز سوانح سوختگی گلستان با ظرفیت ۴۵ تخت بستری و ۱۲ تخت آی.سی.یو به عنوان اولین سانتر درمان تخصصی کرونا در غرب، اسفند آغاز به کار کرد، می‌گوید:

مرکز تخصصی نسیم با ۱۰ تخت آی.سی.یو هم از ۱۲ فروردین راه‌اندازی شد. محمدابراهیم شکیبا، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا هم می‌گوید: در صورت بروز بحران، از بیمارستان‌های حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) سپاه و ۵۲۰ ارتش استفاده می‌کنیم، همچنین بخشی از بیمارستان امام رضا(ع) هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


تبریز؛ آماده موج دوم

سید‌مرتضی احمدپور - تبریز: داروی درمانی کرونا هنوز کشف نشده اما گویی شهروندان به روال عادی زندگی برگشته‌اند و همین مساله هشدار مسئولان درمانی را در پی داشته که احتمالا موج دیگری از کرونا در روزهای آتی رقم بخورد. ناصر نویدی‌نیا، فوق‌تخصص ریه به فرسودگی و خستگی نیروی انسانی کادر درمان اشاره می‌کند و می‌گوید:

وضع روحی و روانی و نحوه تغذیه کادر درمان مناسب نیست و این افراد در مقابله با موج دوم بیماری نمی‌توانند پاسخگو باشند. حامد طایری، شهروند تبریزی، هم که برادر 50ساله‌اش به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده است به مشکل دیگری اشاره می‌کند و آن، نبود امکانات کافی درمانی است. او می‌گوید: برای درمان برادرم مجبور به خرید تجهیزات تنفسی به قیمت 30 میلیون تومان از تهران شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در گفت‌وگو با همشهری از افزایش دوباره آمار بیماری نگران است اما به افزایش زیرساخت‌های درمان اشاره می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های مناسبی چون افزایش تخت‌های درمانی به هزار عدد، تخت‌های نقاهتی به 200 تخت و افزایش بخش‌های مراقبت ویژه و دستگاه‌های تنفسی جدید رقم خورده است. محمدحسین صومی از افزایش کیت‌های تشخیص و تعداد آزمایشگاه‌ها به 4 مورد هم خبر می‌دهد.


روند خوب درمان در البرز

فتانه احدی - کرج: البرز همیشه دچار ضعف زیرساخت درمانی بوده است. در ابتدای شیوع کرونا این مسئله بسیار مشهود بود و بسیاری از بیماران مبتلا راهی پایتخت می‌شدند تا این‌که مسئولان سعی کردند به تقویت زیرساخت‌های درمانی بپردازند.

طبق اعلام مسئولان، این استان ۱۰ هزار تخت بیمارستانی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا دارد که تاکنون از همه این ظرفیت استفاده نشده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، این استان را آسیب‌پذیر توصیف می‌کند و معتقد است این احتمال وجود داشت که البرز به دلیل تراکم بالای جمعیت و همجواری با تهران، قم و مناطق شمالی بسیار بیش از شرایط فعلی درگیر بحران شود. حسین کریم می‌افزاید:

با وجود این مسائل، مشارکت و همکاری خوب مردم و تلاش مدافعان سلامت توانستیم روند پیشگیری و درمان کرونا را کنترل کنیم. سیما کلوایی یکی از پرستاران بیمارستان امام علی (ع)، که محل بستری بیماران کرونایی است، هم وضع البرز را در مقابله با کرونا مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: تجهیزات، لباس و دستکش به میزان کافی در هر شیفتی بین کادر پزشکی و پرستاران توزیع می‌شود. از نظر تجهیزات و امکانات کم و کسری نداریم و بیماران هم راضی هستند.


تکمیل مراکز درمانی نیمه‌تمام در مازندران

اشکان جهان‌آرای - ساری: در نخستین روزهای شیوع کرونا، بسیاری از مراکز درمانی مازندران علاوه بر دستکش، ماسک، گان و الکل با کمبود تجهیزات ضروری هم روبه‌رو بودند که با کمک‌های نقدی و غیرنقدی اقشار مختلف جامعه رفع شد. اما بخش دیگر کاستی‌ها در تعداد تخت‌های بیمارستانی و فضاهای درمانی بود که سید‌عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هم آن را تأیید می‌کند.

مفید غلامی‌‌راد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران، می‌گوید: دولت با هدف مقابله با کرونا 188 میلیارد تومان اعتبار به مازندران تخصیص داده که قسمتی از این بودجه دولتی ویژه مقابله با کرونا برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره درمانی و بهداشتی هزینه می‌شود. طی یک ماه اخیر، 2 پروژه نیمه‌کاره درمانی با استفاده از اعتبار مقابله با کرونا تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست توسعه اورژانس بیمارستان امام (ره) ساری با مشارکت یکی از نیکوکاران و ساختمان اورژانس بیمارستان رازی قائمشهر هم پروژه‌هایی بودند که سرعت تکمیل آنها در روزهای کرونایی بیشتر شد. محمد پنبه‌چی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی، هم می‌گوید: سرعت تکمیل 7 پروژه بیمارستانی با اعتبار مقابله با کرونا بیشتر شد که 2 پروژه به بهره‌برداری رسید و 5 پروژه دیگر نیز در حال تکمیل است. تکمیل این پروژه‌ها به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که بخشی از این اعتبار تخصیص داده شد.


راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در اردبیل

پوپک قاسمی - اردبیل: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، مهم‌ترین کمبود در زیرساخت درمانی اردبیل نبود آزمایشگاه ویروس‌شناسی بود که بعد از 20 روز رفع شد، اما در روزهای بعد، مشکلات دیگری خود را نشان دادند؛ کمبود زیرساخت‌های درمانی.تقی رحمانی، شهروند اردبیلی می‌گوید:

بیمارستان‌های اردبیل در شرایط عادی ظرفیت کافی برای بستری بیماران در بخش ویژه آی.سی.یو ندارند. با شیوع کرونا، برخی بیماران با وجود نیاز به بستری در بخش ویژه، در بخش عمومی بستری بودند.البته برخی کمبودهای تجیهزات درمانی از جمله نبود کپسول اکسیژن با مشارکت خیران تا حدودی رفع شده است. اسماعیل فرزانه، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، می‌گوید:

از ابتدای شیوع ویروس، بخش تروما برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته شد، اما به دلیل افزایش بیماران در بیمارستان‌های دیگر ظرفیت پذیرش کرونایی‌ها ایجاد شد. فرهاد عبدالعلی‌پور، مدیر کل مدیریت بحران استان، هم اظهار می‌کند: به دلیل مشاهده برخی کمبودها و پیش‌بینی برای رویارویی با شرایط بحرانی در آینده، بیمارستان موقت 100 تختخوابی ایجاد شده و در صورت لزوم 70 تخت دیگر در قالب بیمارستان صحرایی پنوماتیک اورژانس راه‌اندازی خواهد شد.


ارتقای شاخص‌های خدمات در قم

روح‌الله کریمی - قم: اگرچه با همت مجمع خیران سلامت و مسئولان قم، تجهیزات خوبی در اختیار مراکز و کادر درمانی قرار گرفته است، اما نگرانی از موج دوم شیوع کرونا همچنان وجود دارد. سرپرست معاونت توسعه و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید: برای ارتقای شاخص‌های خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی پیش‌بینی‌هایی شده است.

در بیمارستان‌ها، تهیه مخازن ذخیره اکسیژن و در برخی مراکز، امکانات تشخیصی جدی و همچنین امکاناتی برای ایجاد آی.سی.یوهای جدید پیش‌بینی شد. تعدادی وسایل کمک‌تنفسی توسط دانشگاه علوم پزشکی قم و خیران تهیه و مورد استفاده قرار گرفت.

بابک فرزین‌نیا با اشاره به تسریع در بهره‌برداری از پروژه بیمارستان 230 تختخوابی امیرالمومنین(ع) می‌افزاید: برای دپوی مناسب تجهیزات حفاظت فردی و اقلام دارویی هم اقدام شد. به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی با کمک نیروهای مردمی، سپاه، ارتش و مدیریت بحران، مراکزی را برای ایجاد نقاهتگاه‌ها و مراکز امدادرسانی به بیمارانی که نیاز به بستری در شرایط عادی دارند پیش‌بینی کرده است.


آمادگی مرکزی برای شیوع دوباره

مهدیه صالحی - اراک: رعایت نکردن فاصله اجتماعی و بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی، احتمال موج دوم ابتلا به کرونا در نیمه دوم اردیبهشت را به وجود آورده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تایید این احتمال می‌گوید: ممکن است به‌زودی شاهد موج دوباره شیوع کرونا باشیم.

هرچند، به دلیل آگاهی و آمادگی، سختی‌های موج اول را نخواهیم داشت، اما به هر حال کمبودهایی وجود دارد. سید‌محمد جمالیان به افزایش ظرفیت آزمایش ویروس کرونا از ۱۲۰ مورد به ۳۰۰ مورد در روز با تهیه یک دستگاه جدید خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تأمین ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، تجهیزات، کیت‌های تشخیص و ساخت بسیاری از وسایل و امکانات مقابله‌ای در داخل کشور، خودمراقبتی‌های ادارات، شرکت‌ها و تولیدها و همچنین وجود نیروهایی آماده که هر روز اماکن عمومی را ضدعفونی می‌کنند نشان از تجهیز زیرساخت‌ها و آمادگی این استان برای مقابله با موج احتمالی ویروس کرونا دارد.

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه و زرندیه از بهره‌برداری آزمایشگاه «پی.سی.آر» ویژه تشخیص مولکولی کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: این آزمایشگاه با امکان 50 مورد آزمایش تشخیصی در روز در ساوه به بهره‌برداری رسیده است.


همدان و تامین تجهیزات کرونایی

فاطمه کاظمی - همدان: در یکی از بیمارستان‌های همدان کنترلی بر ورودی‌ها نیست و ملاقات بیماران هم به‌راحتی انجام می‌شود، وارد بخش جراحی زنان می‌شوم که بخشی از آن به بیماران کرونا اختصاص یافته و مردان نیز بستری شده‌اند. بالای سر هر بیمار حداقل 2 همراه ایستاده‌اند. خبری از مایع ضدعفونی‌کننده یا الکل نیست.

فقط یک شیشه مایع ضدعفونی‌کننده در ایستگاه پرستاری دیده می‌شود که پرستاران و کادر درمان مجاز به استفاده هستند. یکی از پرستاران می‌گوید: تمام ملزومات بهداشتی را خودمان می‌خریم. الکل و مایع ضدعفونی‌کننده برای ایستگاه پرستاری هم سهمیه‌بندی شده است. اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نظر دیگری دارد. او با بیان این‌که اکثر تجهیزات برای مبارزه با کرونا در استان تولید می‌شود، اظهار می‌کند: همدان معین شهرهای اسدآباد، ایلام، کردستان و مشهد است و باید از آنها نیز حمایت کند.

ابراهیم جلیلی درباره شرایط مراکز درمانی می‌گوید: در هر شهرستان تابعه، یک بخش از بیمارستان‌ها خالی شده و بیماران مبتلا به کرونا را می‌پذیرند. در همدان نیز بیمارستان سینا فقط بیماران مبتلا به کرونا را می‌پذیرد و در بیمارستان قلب و عروق فرشچیان، شهید بهشتی و فاطمیه، بیماران خودشان را که مشکوک به کرونا هستند در بخش‌های ایزوله بستری می‌کنند.

دست و بال بسته بخش درمانی بسیاری از استان‌های کشورمان با توجه به کمبود تجهیزات و تکمیل نبودن زیرساخت‌ها در ابتدای شروع کرونا وضعیت این حوزه را با شرایط بغرنجی مواجه کرد اما با گذشت بیش از دو ماه اکنون به نظر می‌رسد که ترمیم ویژه‌ای در حوزه‌های درمانی کشور به ویژه در برخورداری از تجهیزات جدید و افزایش سرانه فیزیکی درمان رخ داده است.

کرونا موجب شد برخی از استان‌های کشور که در گزارش به آنها اشاره شده و برخی دیگر مانند کرمان، ایلام، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و... به کمک اعتبارات ویژه دولت و البته سرریز شدن حمایت‌های مالی بخش خصوصی و خیرین بتوانند برخی پروژه‌های درمانی نیمه‌تمام را تکمیل و به بهره‌برداری برسانند. همچنین بسیاری از بیمارستان‌های محروم شهرهای کشورمان طی دو ماه اخیر توانستند تجهیزات فرسوده خود را تعویض یا به امکانات درمانی خود بیفزایند.


در صورت بروز بحران در کرمانشاه، از بیمارستان‌های ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) سپاه و ۵۲۰ ارتش استفاده می‌شود و بخشی از بیمارستان امام رضا(ع) هم مورد استفاده قرار می‌گیردسرعت تکمیل 7 پروژه بیمارستانی در استان مازندران با اعتبار مقابله با کرونا بیشتر شد که 2 پروژه به بهره‌برداری رسید و 5 پروژه دیگر نیز در حال تکمیل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو